وقتی صحبت از ترشی و درست کردن ترشی می شه اولین چیزی که به ذهن میاد و این طعم خوب و دوست داشتنی رو مدیونش هستیم سرکه خوشمزه و پر خاصیته که حتی آوردن اسمش هم باعث آب افتادن دهن می شه. سرکه خانگی رو می تونیم با انواع میوه تهیه کنیم که شناخته شده ترین این چاشنی خوشمزه سرکه انگور سفید، سرکه انگور قرمز، سرکه سیب و سرکه بالزامیک است که کاربردها بی شماری دارن و برای طعم دادن به انواع سالاد و غذا و حتی سس می شه ازشون استفاده کرد و هرکدوم خواص خوب و مفیدی دارن که حتی متخصصین تغذیه به خصوص متخصصین طب سنتی و اسلامی تاکید زیادی دارن که سرکه رو حتما در وعده های غذاییمون بگنجونیم و به شکل های مختلف مصرف کنیم.

برای درست کردن ترشی های متفاوت چه ترشی سنتی و چه ترشی فوری مدرن اونچه بیشتر کاربرد داره ترشی سرکه انگور است که به راحتی می توان از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرد؛ اما از اونجایی که خوردن مواد غذایی خونگی از سلامت و کیفیت بالاتری برخورداره قطعا سرکه انگور خونگی هم لذیذتره و هم پرخاصیت و سالم تر.

  سرکه  

امروز علاوه بر اینکه قصد دارم روش تهیه سرکه انگور رو بهتون آموزش بدم لازم می دونم کمی از خواص سرکه هم بگم تا از این به بعد بیشتر تمایل به مصرفش داشته باشید البته حتما می دونید که هر قدر ماده غذایی ای مفید باشه باید در مصرفش اعتدال رو رعایت کرد و قبل از مصرفش شرایط جسمی و گوارشی رو در نظر داشت مخصوصا در رابطه با سرکه که مصرف بی اندازه اش می تونه آسیب زننده باشه.

از جمله مهمترین خواص سرکه انگور به خصوص سرکه طبیعی و خونگی خاصیت چربی سوزی است که علاوه بر از بین بردن چربی های اشباع شده و غیر مفید بدن می تونه تنظیم کننده فشار خون هم باشه و غیر از این سرکه فواید دیگری مثل از بین بردن بوی بد پا و دهان، از بین بردن کرم دستگاه گوارش، از بین بردن سردرد و عفونت و ... هم داره که با استفاده به اندازه می توان از خواصش بهره برد.

هرچند این چاشنی دارای خواص بی نظیری است اما در مواردی هم می تونه باعث ضعف و سستی بدن، ضعف قوای جنسی، زرد شدن چهره بشه که احتمالا دلیلش طبع سرد و خشک این ماده است و از دیگر مضراتش اینکه می تونه باعث ایجاد مشکلات تنفسی و همچنین تشدید درد مفاصل بشه پس اگر بیماری یا مشکل خاصی دارید حتما برای مصرف سرکه خانگی یا هر سرکه ای با پزشک مربوطه مشورت کنید.

 

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

 

مرحله اول:

انگور را دان کنید. بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

 

مرحله دوم:

انگور ها را با غذاساز یا هر وسیله دیگری له کنید و سپس در دبه یا ظرفی مناسب بریزید. یک قاشق مرباخوری نمک هم اضافه کنید. در این مرحله میتوانید به اندازه یک دهم کل انگورها سرکه رسیده آماده استفاده کنید تا فرایند تخمیر را تسریع کند. دقت کنید گنجایش ظرف مناسب باشد و مقداری فضای خالی در نظر بگیرید تا کف ایجاد شده در اثر فعل و انفعالات تخمیر سر ریز نکند. در ظرف سرکه انگور را خیلی معمولی ببندید. یعنی نیاز نیست در را سفت و محکم کنید چرا که در حین عمل تخمیر و ایجاد گاز امکان انفجار ظرف وجود دارد.

 

مرحله سوم:

بعد از حدود 15 روز انگورها نشست میکنند و سطحشان پایین میرود و از جوشش می افتند. حال به اندازه ای که ظرف خالی شده آب از قبل جوشیده و خنک شده را در ظرف بریزید. باز هم در ظرف را شل ببندید. برای نگهداری ظرف انگور جای تاریکی مثل انباری انتخاب کنید و دمای مناسب برای درست شدن سرکه خانگی 25 تا حدود 28 درجه سانتی گراد است و پایین و بالا بودن بیش از اندازه دما باعث خراب شدن سرکه خواهد شد پس در این نکته دقت کنید.

 

مرحله چهارم:

مدت زمان تخمیر سرکه انگور حدود سی تا چهل روز است که در این مدت سه یا چهار بار باید انگورها را زیر و رو کنید تا عمل تخمیر به طور یکنواخت انجام گیرد.

 

مرحله پنجم:

پس از یک ماه سرکه را بچشید. اگر تلخ یا شیرین باشد سرکه جا نیافتاده. باید مدت بیشتری بماند تا آماده شود. در صورتی که ترش باشد جا افتاده است. محتویات ظرف را از صافی رد کنید و بعد آن را روی حرارت قرار دهید تا نقطه جوش برسد.

 

مرحله ششم:

پس از جوشیدن ظرف حاوی سرکه را بردارید و اجازه دهید کاملا خنک شود و بعد به ظرف های مناسب نگهداری سرکه انتقال دهید. از این سرکه خانگی خوش طعم میتونید برای تهیه سالاد شیرازی، سس سالاد سزار و کلی سالاد و غذای خوشمزه دیگه استفاده کنید و از سلامتشون مطمئن باشید.

  [caption id="attachment_39929" align="aligncenter" width="600"]مراحل تهیه سرکه انگور مراحل تهیه سرکه انگور خانگی[/caption]

* عکس مراحل از پیج اینستاگرام @maman.sepehr

 

نکات کلیدی تهیه سرکه انگور

- برای داشتن سرکه سفید از انگور سفید و برای داشتن سرکه قرمز از انگور قرمز استفاده کنید.

- کیفیت سرکه انگور مستقیماً با شیرینی و مرغوب بودن انگور ارتباط دارد. هرچه انگور مصرفی شیرین تر و سالم تر باشد، سرکه شما با کیفیت تر خواهد بود. - در مرحله ششم، اگر سرکه بیمزه باشد یعنی سرکه خراب شده. دلیل آن هم ممکن است نامرغوب بودن انگور یا دمای نامناسب باشد.

- برای تهیه سرکه می توان انگور قرمز و سفید را مخلوط کرد.

- در زمان تهیه سرکه شاهد حشراتی خواهید بود که در ظرف سرکه ظاهر می شوند و به اینها پشه سرکه می گویند که وجود این حشرات در روند تولید سرکه الزامی و موثر است. اگر دما  محیط کمتر از 25 درجه سانتی گراد یا بیش از 30 درجه  باشد این حشرات آسیب می بینند و سرکه مطلوبی نخواهید داشت.

- ظرف مناسب تهیه سرکه ظروف سفالی هستند. اگر کوزه ندارید از دبه پلاستیکی استفاده کنید. در صورت استفاده از ظرف شیشه ای دور آن نایلون سیاه رنگ ضخیم بکشید تا هیچ نوری به سرکه نرسد.

- نور باعث تغییر رنگ سرکه انگور خانگی و فساد آن میشود.

- برای اینکه عمل تخمیر را سرعت ببخشیم انگور ها را در مرحله اول پس از خشک شدن کمی با دست یا به وسیله میکسر له کرد و یا اینکه مقدار کمی سرکه رسیده با آب جوشیده و سرد شده مخلوط کرد.

- سرکه خانگی و ترشی نباید به هیچ وجه در ظرف فلزی نگهداری شود. چون سرکه باعث خوردگی فلزات میشود و در صورت خورده شدن مسمومیت ایجاد میکند.   سرکه خانگی