کیک ها یکی از محبوب ترین و رایج ترین میان وعده ها و دسرها هستن که در تمام کشورها سرو میشن. تنوع کیک انقدر زیاده که گاهی انتخاب اون رو برای افراد سخت می کنه. در بین انواع کیک، کیک خامه ای و کیک اسفنجی دو نمونه از ساده ترین کیک ها هستن که طرز تهیه شون خیلی آسونه. برای این که بتونید یه کیک خوشمزه درست کنید، علاوه بر طعم کیک، روش پخت اون هم بسیار اهمیت داره. بعضی ها تصور می کنن که بدون فر امکان پخت کیک وجود نداره. اما ما امروز بهتون آموزش می دیم که چطور میشه یه کیک میوه ای بدون فر فوق العاده خوشمزه درست کرد.

در دستورهای قبلی، طرز تهیه کیک تولد بدون فر رو بهتون آموزش دادیم. برای این دستور پخت، ما کیک میوه ای با طعم هلو و شلیل رو انتخاب کردیم ولی شما می تونید این کیک رو با میوه های مختلف و متنوع و یا اصلا بدون میوه و به شکل ساده درست کنید. برای درست کردن کیک میوه ای بدون فر، شما به تابه (یا قابلمه) و شعله پخش کن نیاز دارید. کافیه مایه ی کیک رو آماده کنید، داخل تابه ی چرب شده بریزید و اون رو روی شعله ی ملایم روی شعله پخش کن قرار بدید. برای این که دما از درز درب قابلمه خارج نشه، حتما از یه دم کنی روی درب اون استفاده کنید تا حرارت داخل قابلمه بمونه و کیک تون پف کنه. این دستور مخصوص کساییه که تو خونشون فر ندارن و تصور می کنن که بدون فر نمی تونن کیک درست کنن. در صورتی که درست کردن کیک میوه ای بدون فر به همان سادگی پخت کیک در فره و هیچ تفاوتی با هم نداره. با این روش شما می تونید درست مثل یه آشپز حرفه ای کیک اسفنجی پف دار درست کنید، بدون این که نیاز به فر و یا هر ابزار دیگه ای داشته باشید. با ما همراه بشید تا علاوه بر طرز تهیه کیک میوه ای بدون فر، مهمترین نکاتی رو که برای پخت این کیک خوشمزه باید در نظر بگیرید بهتون بگیم.

 

طرز تهیه کیک میوه ای بدون فر

 

۱- ابتدا تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بزرگ بشکنید و با همزن برقی خوب بزنید تا کاملا یکدست شده و پف کند.

۲- سپس شکر، روغن مایع (یا کره) و ماست را نیز به تخم مرغ ها اضافه کرده و مجددا مواد را به مدت ۲ دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

۳- آرد، بیکینگ پودر و وانیل را با هم مخلوط کرده و ۲ بار الک کنید.

۴-  بعد از آن که مخلوط یکدستی به وجود آمد، ترکیب آرد را در ۳ مرحله به آن ها اضافه کنید. مواد را با کمک لیسک و یا قاشق در یک جهت و به صورت دورانی آرام هم بزنید تا یکدست شوند.

۵- مجددا مواد را با دور کند همزن هم بزنید تا کاملا به هم مخلوط شوند. دقت کنید که در این مرحله مایه ی کیک را زیاد هم نزنید تا پف کیک از بین نرود.

۶- کف تابه و اطراف آن را با کره ی ذوب شده کمی چرب کنید. با استفاده از قلمو می توانید از چرب شدن تمام قسمت های قالب مطمئن شوید.

۷- سپس مایه ی کیک میوه ای آماده شده را در مرکز آن بریزید و آن را با پشت قاشق صاف کنید.

۸- بعد از آن که سطح مایه ی کیک را کاملا صاف کردید، میوه های خرد شده را با نظم روی مایه ی کیک بچینید. به طوری که لایه ی روی کیک از میوه های خرد شده پر شود.

  طرز تهیه کیک میوه ای بدون فر  

۹- روی درب تابه یک دم کنی قرار دهید، درب تابه را محکم ببندید و آن را روی شعله ی کم گاز و روی شعله پخش کن قرار دهید.

۱۰- بعد از ۱ ساعت، می توانید درب تابه را بردارید. یک خلال دندان داخل کیک میوه ای فرو کنید، اگر مایه ی کیک به خلال دندان نچسبید، کیک آماده است.

  پخت کیک بدون فر  

۱۱- روی کیک را می توانید با میوه های خرد شده و خامه به دلخواه تزیین کنید.

  کیک هلو  

نکات کلیدی طرز تهیه کیک میوه ای بدون فر

- به جای روغن مایع می توانید ۱۰۰ گرم کره ی آب کرده را جایگزین آن کنید. کره نسبت به روغن طعم بهتری به کیک میوه ای می دهد.

- برای درست کردن کیک های میوه ای حتما باید از ماست استفاده کرد. اگرچه بسیاری از دستورها برای طرز تهیه کیک میوه ای بدون فر از شیر به جای ماست استفاده می کنند.

- در زمان پخت کیک به مدت ۱ ساعت به هیچ عنوان درب تابه را بر ندارید تا حرارت لازم برای پخت کیک از داخل تابه خارج نشود.

- اگر روی کیک میوه ای طلایی نشد، کیک را داخل یک تابه ی دیگر که کف آن را با کاغذ روغنی پوشانده و چرب کرده اید برگردانید و آن را به مدت ۳ دقیقه روی گاز قرار دهید.

- میوه ها را خیلی نازک برش بزنید تا خوب بپزند.

- پیش از قرار دادن تابه روی شعله پخش کن، شعله پخش کن را روی شعله ی متوسط قرار داده و اجازه دهید تا کاملا گرم شود. حالا می توانید تابه را روی آن قرار دهید.

- شما از همه ی میوه ها از جمله گیلاس (بدون هسته)، شلیل و یا هر میوه ی دیگری که دوست دارید می توانید برای درست کردن کیک میوه ای استفاده کنید.

- استفاده از دم کنی را فراموش نکنید! دم کنی از خروج حرارت به بیرون قابلمه جلوگیری کرده و باعث پف کردن کیک می شود.

- بعد از اضافه کردن آرد به مایه ی کیک، آن را بیش از حد هم نزنید تا پف کیک از بین نرود. همین که مخلوط کاملا با هم ترکیب شده و یکدست شود کافی است.

- کیک میوه ای بدون فر را می توانید به صورت دو رنگ (ساده و شکلاتی) هم درست کنید. کافی است نصف مقدار مایه ی کیک را جدا کرده و کمی پودر کاکائو به آن اضافه کنید. سپس این دو مایه ی کیک را به صورت لایه ای روی هم ریخته و در نهایت روی لایه ی آخر کیک را با میوه های خرد شده بپوشانید.