ترشی خیار یکی از آسان ترین و در عین حال خوشمزه ترین ترشی هاست که می توان همراه غذا از آن استفاده کرد. همچنین طرز تهیه ترشی خیارشور بسیار متنوع است و می توان به شیوه های مختلف آن را درست کرد. طرز تهیه این ترشی بسیار شبیه طرز تهیه خیارشور است و با همان مواد اولیه تهیه می شود. در کنار طعم عالی خواص ترشی خیار نیز بسیار است و بهترین ترشی برای تحریک معده جهت هضم بهتر غذا می باشد. این ترشی حاوی مقادیر زیادی اوره، پروتئاز و پیتیداز و ویتامین هایی از جمله ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C می باشد. از خواص میوه خیار نیز درمان مشکلات پوستی از قبیل التهابات و تورم است. همچنین می توان به خاصیت خیار برای رفع چین و چروک صورت نیز اشاره کرد. خیار از گذشته بهترین میوه برای آبرسانی و خنک کنندگی پوست استفاده می شده است. از محسنات خیار آن است که می توان آن را در چهار فصل سال تهیه کرد و با آن ترشی درست کرد. طرز تهیه خیارترشی نیز بسیار آسان است. با ایران کوک همراه شوید تا طرز تهیه تهیه این ترشی خوشمزه را یاد بگیرید و درست کنید.

  خواص ترشی خیار  

طرز تهیه ترشی خیار با شوید

 

1- خیارها را بشویید. بعد از خشک شدن آن ها را به صورت حلقه حلقه یا خلال خرد کنید و داخل شیشه تمیز و خشک بریزید.

2- سیر پوست کنده و فلفل تند را خرد کنید و به همراه شوید لا به لای خیارها داخل شیشه بریزید به طوری که تقریبا تمام فضای خالی در شیشه پر شود.

3- در انتها سرکه سفید و نمک را روی مواد بریزید.

4- در ترشی را محکم ببندید و آن را در یخچال نگهداری کنید. ترشی شما بعد از یکی دو هفته آماده مصرف است.

  طرز تهیه ترشی خیار

نکات کلیدی در طرز تهیه خیارترشی با شوید

- ترجیحاً از خیار بوته ای قلمی استفاده کنید.

- می توانید بسته به سلیقه از سبزیجات معطر نیز در ترشی خود استفاده کنید.

- اگر به سبزی های محلی شمالی مثل خالواش و چوچاق دسترسی دارید، گزینه های خوبی برای این ترشی هستند.

- همانطور که گفته شد طرز تهیه این ترشی متفاوت است. می توانید خیارها را به صورت حلقه حلقه، خلالی و یا در صورت کوچک بودن به صورت درسته استفاده کنید. همچنین ترشی خیار رنده شده نیز بسیار پرطرفدار است.

- می توانید 50 گرم موسیر را به جای سیر جایگزین کنید.

- مواد مورد نیاز برای طرز تهیه ترشی خیار چنبر نیز به همین ترتیب است و تنها به جای خیار معمولی از خیار چنبر استفاده می شود.

- برای تهیه این ترشی از پودر فلفل تند استفاده نکنید. بهتر است از دانه فلفل کامل استفاده کنید.

ترشی خیار رنده شده