خورشت قیمه، یکی از خورشت‌های ملی و محبوب ایرانی است که انواع مختلفی دارد. قیمه بادمجان، قیمه کدو، قیمه سیب‌زمینی، قیمه زرشک و قیمه با گوشت چرخ‌کرده جزو انواع مشهور این خورشت خوشمزه هستند. البته اهالی استان‌های مختلف کشورمان در گوشه و کنار سرزمین ایران، خورشت قیمه‌های خاص خود را دارند. یکی از انواع خورشت قیمه‌ های محلی خاص و خوشمزه توسط اهالی استان بوشهر پخته می‌شود که به قیمه بوشهری شهرت دارد.

قیمه بوشهری ظاهری شبیه آبگوشت دارد و گوشت موجود در آن به قدری کوبیده می‌شود که له شود و کش بیاید. این خورشت خوشمزه، یکی از غذاهای اعیانی و رسمی استان بوشهر محسوب می‌شود و بیشتر در مهمانی‌ها، عزاداری‌ها و اعیاد پخته می‌شود. بوشهری‌‌ها این غذا را به همراه نوعی پلوی شیرین به نام شکرپلو سرو می‌کنند. البته شما می‌توانید آن را با نان و سبزی خوردن نیز سرو کنید. امروز می‌خواهیم خورشت قیمه بوشهری را به شما آموزش دهیم تا آن را درست کنید و از طعم و عطر خاص این غذای جنوبی لذت ببرید.

طرز تهیه قیمه بوشهری

مرحله اول

برای پخت خورشت قیمه بوشهری مانند دیگر انواع قیمه از چند ساعت قبل لپه را بخیسانید تا نفخش گرفته شود.

 

مرحله دوم

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس، پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن در قابلمه موردنظر سرخ کنید تا سبک شود. دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه را نیز به پیاز بیفزایید و کمی تفت دهید.

 

مرحله سوم

حالا گوشت سردست خردشده را داخل قابلمه می‌ریزیم و آن را به همراه پیاز تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. لپه خیس‌خورده را نیز آبکش می‌کنیم و به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد از این‌که لپه را به همراه مواد دیگر چند دقیقه تفت دادیم، 3 پیمانه آب جوش داخل خورشت می‌ریزیم. بعد در قابلمه را می‌گذاریم تا گوشت و لپه بپزند.

 

مرحله چهارم

حدود یک ساعت بعد سیب‌زمینی را پوست می‌گیریم و درسته داخل خورشت می‌اندازیم تا همراه بقیه مواد بپزد.

 

مرحله پنجم

بعد از این‌که همه مواد پختند، آب خورشت را صاف می‌کنیم و موقتا آن را کنار می‌گذاریم. حالا مواد داخل خورشت یعنی گوشت، لپه و سیب‌زمینی را با گوشت‌کوب برقی یا دستی آن‌قدر می‌کوبیم مواد له و کش‌دار شوند.

 

مرحله ششم

در این مرحله در ماهیتابه مقداری روغن و رب گوجه‌فرنگی بریزید. رب گوجه‌فرنگی را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و آب گوشت را نیز به آن اضافه کنید. حالا مواد له‌شده خورشت را به مخلوط رب گوجه‌فرنگی و آب گوشت اضافه کنید. نمک، گرد لیموعمانی و زعفران دم‌شده را نیز به مواد بیفزایید و آن را حدود نیم ساعت روی حرارت کم بگذارید. البته باید مواد روی حرارت را مدام هم بزنید تا ته نگیرند و مانند حلیم، کش‌دار شوند.

 

مواد لازم برای شکرپلو

برنج 2 پیمانه

شکر 1 پیمانه

گلاب 1 فنجان

زعفران به مقدار لازم

 

خورشت قیمه بوشهری و شکرپلو

طرز تهیه شکرپلو

مرحله اول

قبل از هر کاری را برنج را خوب می‌شوییم و مقداری آب نیز در قابلمه می‌ریزیم. قابلمه را روی شعله اجاق می‌گذاریم تا آب جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، برنج را آبکش می‌کنیم.

 

مرحله دوم

در این مرحله گلاب را در یک ظرف مناسب می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم تا به جوش بیاید. بعد از جوش آمدن گلاب، زعفران را نیز به آن اضافه می‌کنیم تا دم بکشد و در آخر شکر را داخل مخلوط گلاب و زعفران می‌ریزیم.

 

مرحله سوم

حالا ظرف حاوی شکر، گلاب و زعفران را روی برنج آبکش‌شده خالی می‌کنیم و آن‌ها را خوب با برنج مخلوط می‌کنیم. بعد برنج معطر و زعفرانی را روی حرارت قرار می‌دهیم تا دم بکشد.

نکات طلایی در پخت قیمه بوشهری

 برخی از بوشهری‌ها برای پخت قیمه بوشهری به جای لپه از نخود استفاده می‌کنند.

  افزودن سیب‌زمینی به این غذا بستگی به ذائقه شما دارد.

 در این دستور غذا به جای گرد لیموعمانی می‌توانید از آبلیمو نیز استفاده کنید.

سخن آخر

در این نوشته با طرز تهیه خورشت قیمه بوشهری آشنا شدیم که طعم و عطر آن تفاوت زیادی با قیمه‌هایی دارد که تا به حال خورده‌اید. بوشهری‌ها این غذای خوشمزه را در بسیاری از مناسبت‌ها و مهمانی‌ها درست می‌کنند و به همراه شکرپلو سرو می‌کنند.

برای پخت خورشت قیمه بوشهری گوشت، لپه و پیاز را می‌پزند و له می‌کنند. بعد به مواد له‌شده رب گوجه‌فرنگی تفت‌خورده همراه با آب گوشت اضافه می‌کنند. در نهایت مقداری زعفران و گرد لیمو عمانی روی مواد فوق می‌ریزند. مواد این خورشت در آخر مانند حلیم کش‌دار می‌شود. این غذای لذیذ بوشهری را درست کنید و از طعم لذیذ و خاص آن لذت ببرید.