رول خرما

رول خرما نوعی کلوچه خرمایی رول شده است که به تکه‌های کوچک تقسیم شده و برای مصرف به عنوان عصرانه با چای حرف ندارد. رول خرما را می‌توانید به عنوان صبحانه هم با شیر یا قهوه نوش جان کنید. به طور خلاصه اول باید مخمر را بگذارید تا عمل بیاید و بعد با آن خمیر کلوچه را تهیه کنید. پس از آن مخلوطی از خرمای بدون هسته تهیه می‌شود که بعداً در خمیر پیچیده و رول خواهد شد. رول خرما بعد از ۱۵ دقیقه پخته شدن آماده می‌شود.

طرز تهیه: اولین کاری که باید انجام دهید عمل آوردن مخمر است. برای این کار، خمیرمایه را در کاسه کوچکی همراه با ۱ قاشق چایخوری شکر در ۶ قاشق غذاخوری آب گرم (نه داغ) حل کنید. بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه به همان حال بماند. بعد از این مدت سطح مایع کف خواهد کرد و حباب‌هایی ظاهر خواهد شد که نشان می‌دهد مخمر شما تازه است و تاریخ مصرف آن نگذشته.

در یک کاسه بزرگ شیشه‌ای یا سرامیکی، آرد، نمک و پودر هل را با هم مخلوط کنید. روغن آفتابگردان را کمی گرم کنید و روی مخلوط آرد بریزید. بعد از آن ۳/۴ پیمانه آب گرم را بریزید و در آخر هم مخمر عمل آمده را اضافه کنید. حال خوب مواد را با دست ورز بدهید تا خمیر نرم و فرم‌پذیری بدست بیاید. روی کاسه را بپوشانید و آن را به مدت ۱ ساعت و نیم کنار بگذارید تا ور بیاید.

خمیر رول خرما

برای تهیه مواد داخل رول، اول هسته خرماها را جدا کنید. آنها را خرد کنید و در کاسه‌ای بریزید. پودر هل، روغن و کره را اضافه و خوب مخلوط کنید. مواد را داخل غذاساز بریزید و میکس کنید تا به شکل خمیر در بیایند (ممکن است لازم شود این کار را در چند مرحله انجام دهید). خمیر خرمایی را به ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را به شکل یک لوله دراز ۲۰ سانتی فرم بدهید. روی لوله‌های خرمایی را با دستمال حوله‌ای بپوشانید و تا آماده شدن خمیر کنار بگذارید. فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کف یک سینی فر بزرگ هم کاغذ روغنی بکشید و آن را کنار بگذارید.

وقتی حجم خمیر حدوداً دو برابر شد آن را به ۱۰ قسمت تقریباً مساوی تقسیم کنید. روی هر تکه خمیر کمی آرد بپاشید و آن را با وردنه به شکل مستطیل درازی به طول حدوداً ۲۲ سانت پهن کنید. وسط هر مستطیل خمیری یکی از لوله‌های خرمایی را قرار دهید و خمیر را دور آن رول کنید. لبه خمیر را روی لایه زیری فشار دهید تا رول بسته شود. رول را روی سطح آردپاشی شده کمی قل بدهید تا سطحش صاف شود.

مخلوط خرما روی خمیر

هر رول دراز را برش بزنید و به ۷-۸ قسمت مساوی تقسیم کنید. تخم مرغ را در کاسه کوچکی هم بزنید و روی رول‌ها بمالید.

مالیدن تخم مرغ روی رول خرما

سپس رویشان کنجد بپاشید و آنها را روی سینی فر آماده شده بچینید.

کنجد روی رول خرما

رول‌های خرمایی را ۱۲-۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شوند.

رول کلوچه خرمایی