سوپ‌ ها یکی از معروف ترین و در عین حال پر طرفدارترین پیش غذاها هستن که به روش های مختلف تهیه میشن. تنوع این پیش غذای لذیذ بسیار زیاده و میشه دستور پخت انواع سوپ رو تو کشورهای مختلف دید و یاد گرفت. از سوپ جو با شیر گرفته تا سوپ برش روسی که همه طعم خاص و فوق العاده ای دارن. در نتیجه مواد اولیه ای که تو درست کردن انواع سوپ استفاده میشه با هم متفاوته. خیلی ها سوپ سفید و خیلی ها سوپ قرمز رو ترجیح میدن. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز رو بهتون آموزش بدیم. این سوپ جو پرک با رب و گوجه فرنگی درست میشه و رنگ اون قرمزه. اگرچه درست کردن سوپ جو پرک قرمز مثل خیلی دیگه از سوپ ها تا حدودی سلیقه ایه و میشه بعضی از مواد اولیه ی اون رو به دلخواه کم یا زیاد کرد، اما ما از بین انواع مختلف دستورهای پخت این غذا، ۲ نمونه از معروف ترین و خوشمزه ترین اون ها رو بهتون معرفی می کنیم؛ دستور اول یه سوپ خوشمزه مخصوص گیاه خواران و کساییه که دوست ندارن داخل سوپ از مرغ و گوشت استفاده کنن. دستور دوم، طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز رستورانیه و میشه این پیش غذا رو در مهمانی ها به عنوان یه پیش غذای مجلسی سرو کرد. از اون جایی که جو پرک ماده ی اصلی این پیش غذای خوشمزه اس، بیاید کمی با خواص اون آشنا بشیم:

جو پرک سرشار از آنتی اکسیدانه و برای سلامتی بدن بسیار مفیده. آنتی اکسیدان ها برای هر رژیم غذایی لازم و ضروری هستن و از بدن محافظت می کنن. جو پرک با پایین آوردن فشار خون به جلوگیری از سکته ی قلبی و مغزی کمک می کنه و برای سلامت قلب مفیده. اگر به دنبال یه ماده ی غذایی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان هستید، حتما جو پرک رو به برنامه ی غذایی تون اضافه کنید. وجود فیبر بسیار زیاد در این غله، نه تنها از سرطان جلوگیری می کنه، بلکه برای دستگاه گوارش هم بسیار مفیده. کسایی که رژیم دارن می تونن با مصرف جو پرک به کاهش وزن شون کمک کنن. به دلیل وجود انواع مواد معدنی و ویتامین ها در این ماده ی غذایی از جمله ویتامین E، کلاژن، آهن و الیستاسین، جو پرک بهترین ماده برای پوست و جلوگیری از چین و چروکه. این موارد تنها بخشی از خواص جو پرک بود. با درست کردن سوپ جو پرک قرمز می تونید هم از طعم بی نظیر اون لذت ببرید و هم از خواص مواد اولیه ی مقوی اون، از جمله جو پرک، بهره مند بشید. تا انتهای مطلب ما رو همراهی کنید تا مهمترین نکاتی رو که برای درست کردن یه سوپ خوشمزه به اون نیاز دارید هم بهتون آموزش بدیم.

 

طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز (سوپ جو پرک با رب)

 

روش اول: سوپ جو قرمز مخصوص گیاه خواران

۱- گوجه فرنگی ها را پوست بکنید، خرد کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در کره تفت دهید.

۲-  سپس ادویه ها، رب و پیازچه و کرفس را به آن اضافه کنید و با هم در کره تفت دهید.

۳- آب را در دو مرحله به مواد اضافه کنید: نصف آب و جو پرک را داخل قابلمه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. بعد از ۱۵ دقیقه باقی مانده ی آب را اضافه کنید و مجددا مواد را به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.

۴- آبغوره را اضافه کنید و بعد از  ۱۰ دقیقه که آبغوره بجوشد، سوپ آماده است.

۵- سوپ جو پرک قرمز را در ظرف مورد نظر سرو و به دلخواه تزیین کنید.

 

روش دوم: سوپ جو با مرغ

سینه مرغ بدون استخوان ریش ریش شده ۱ عدد

جو دو سر پرک ۱ پیمانه

آب مرغ ۳ یا ۴ پیمانه

روغن زیتون مقداری

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

جعفری ۱ قاشق

پیاز ۲ عدد متوسط

هویج ۱ عدد درشت نگینی شده

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

 

۱- قبل از هر چیز، مرغ ها را با ۴ لیوان آب، ۱ عدد پیاز و یک قاشق چایخوری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه، دو حبه سیر و دو شاخه کرفس بپزید تا مرغ ها خوب طعم دار شوند. بعد از آن که مرغ کاملا پخت، عصاره ی آن را جدا کنید. مرغ را نیز ریش ریش کنید.

۲- داخل قابلمه کمی روغن زیتون بریزید. پیاز و هویج خرد شده را به آن اضافه کنید تا زمانی که کمی پیاز نرم شود.

۳- زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و رب گوجه فرنگی را به آن ها اضافه کرده و دوباره تفت دهید. بعد از آن که رب کمی سرخ شد،۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا زمانی که هویج کمی نرم شود.

۴- در این مرحله، مرغ ریش ریش شده را به سوپ اضافه کنید تا مزه دار شود. سپس آب مرغ را نیز اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا سوپ جوش بیاید.

۵- بعد از جوش آمدن سوپ، جو پرک را اضافه کرده و ۲۰ دقیقه به آن زمان دهید تا پخته شود.

۶- بعد از گذشت زمانی که برای پخت سوپ جو پرک قرمز دادید، پخته شدن جوی پرک را بررسی کنید.

۷- زمانی که همه ی مواد سوپ جو پرک کاملا پخت، در آخر آب نصف لیمو ترش را گرفته و به همراه جعفری خرد شده به سوپ اضافه کنید. مجددا سود را به مدت ۱۰ دقیقه بپزید.

۸- سوپ جو پرک قرمز آماده است. روی سوپ را با جعفری خرد شده تزیین کنید.

  طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز

نکات کلیدی طرز تهیه سوپ جو پرک قرمز

- می توانید نخود فرنگی یا کلم ‌بروکلی را جایگزین کرفس کنید.

- بهتر است جو دو سر پرک را از شب قبل در آب بگذارید.

- برای تزیین سوپ جو پرک قرمز علاوه بر جعفری و گشنیز خرد شده می توانید از زرشک هم استفاده کنید.

- به دلخواه می توانید از قارچ خرد شده و یا ورمیشل نیز داخل سوپ جو پرک قرمز استفاده کنید.

- به جای آب و عصاره ی مرغ می توانید از آب قلم هم استفاده کنید تا سوپ جا افتاده و غلیظ شود.

- به دلخواه می توانید از ورمیشل نیز داخل سوپ استفاده کنید.

- تصاویر از : parrastto ، @dr.yemek2020@