کیک سمولینا شربتی

کیک سمولینا شربتی یکی از کیک‌های رایج در کشورهایی از قبیل ترکیه، لبنان و یونان است. این کیک در کشورهای مختلف به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود اما همان طور که از اسمش پیداست آرد سمولینا همیشه از مواد اصلی آن است. کیک سمولینا شربتی که اینجا دستورش را توضیح خواهیم داد بدون تخم مرغ است اما بافتی نرم و فوق‌العاده خوشمزه دارد. به خصوص وقتی شربت روی آن ریخته شود و مدتی خیس بخورد. بادام پوست کنده برشته روی برش‌های کیک هم این طعم دلپذیر را تکمیل می‌کند. کیک سمولینا شربتی همراه با چای یا قهوه می‌تواند عصرانه‌ای بی‌نظیر باشد.

کیک سمولینا در قالب

طرز تهیه: اول از همه شربت را آماده کنید. ۱ پیمانه شکر، ۱ پیمانه آب و ۱ قاشق چایخوری آبلیمو را داخل قابلمه‌ای بریزید، مخلوط کنید و روی شعله قرار دهید تا مایع جوش بیاید. صبر کنید تا شربت کمی چسبناک شود. سپس شعله را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید. بادام‌ها را ۲۰-۳۰ دقیقه در آب جوش بخیسانید و سپس پوست قهوه‌ای رنگ آنها را جدا کنید.

در کاسه بزرگی آرد سمولینا، آرد سفید، شکر، بیکینگ پودر و جوش شیرین را بریزید و به خوبی با هم مخلوط نمایید. کره ذوب شده و پس از آن شیر و اسانس وانیل را به مواد خشک اضافه کنید و مواد را به آرامی زیر و رو کنید تا با هم میکس شوند.

مراحل تهیه مایه کیک سمولینا

فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. در این مدت، کف قالب کیک را با کره چرب کنید. مایه کیک را داخل قالب بریزید و سطح آن را با لیسک کاملاً صاف کنید. حال با چاقو روی سطح مایه به شکل مستطیل یا لوزی خط بیاندازید. و وسط هر کدام یکی از بادام‌های پوست‌کنده را قرار دهید.

کیک را ۳۰ دقیقه در فر بپزید. از فر خارج کنید و با چاقو مطابق خط‌هایی که قبلاً انداختید کیک را برش بزنید و دوباره آن را به مدت ۱۲-۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا رویش قهوه‌ای رنگ شود و با فرو کردن خلال دندان در آن، خلال تمیز خارج شود.

مراحل کیک سمولینا

شربت که حالا خنک شده است را به طور یکنواخت روی کیک داغ بریزید و بگذارید کیک حدود ۴۰-۴۵ دقیقه در همان حال باقی بماند تا شربت خوب در آن نفوذ کند. برش‌های کیک سمولینای شربتی را از هم جدا و سرو کنید.

کیک شربتی

نکته: می‌توانید به جای کره ذوب شده از روغن مایع هم استفاده کنید. در ضمن اگر تمایل داشته باشید می‌توانید پس از آماده شدن شربت کمی گلاب به آن اضافه کنید.

- موقع تهیه شربت همیشه توجه داشته باشید که شربت بعد از سرد شدن غلیظ‌تر و چسبناک‌تر خواهد شد.