رولت لیمویی

رولت‌های خامه ای از محبوب ترین شیرینی‌ها و دسرها در ایران هستند. البته شاید رولت شکلاتی و رولت ساده طرفداران بیشتری داشته باشند ولی اگر از طرفداران لیمو ترش هستید و یا می‌خواهید تنوعی در این شیرینی جذاب و خوشمزه ایجاد کنید در انتخاب رولت لیمویی شک نکنید. رولت لیمویی از خوشمزه‌ترین دسرهایی است که می‌توانید خیلی راحت آن را به سلیقه خودتان در منزل تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید مقدار شیرین بودن کیک و خامه و ضخامت لایه‌ها را به دلخواه تنظیم کنید. مثلاً می‌توانید با استفاده از قالب کوچکتر ضخامت کیک را بیشتر کنید. یا مقدار کمتری خامه استفاده کنید.

با ریختن آب لیمو ترش تازه و پوست رنده شده لیمو داخل این رولت شیرینی شما عطری فوق‌العاده پیدا می‌کند. شاید باورتان نشود تهیه رولت لیمویی چقدر آسان است یا فکر کنید تمیز درآوردن آن سخت است و به دردسرش نمی‌ارزد. اما با رعایت یک نکته ساده به هیچ مشکلی برنخواهید خورد. وقتی کیک لیمویی پخته شد آن را روی پارچه یا کاغذ روغنی برگردانید و همان طور که داغ است آن را رول کنید. این کار باعث می‌شود کیک شما بعداً ترک نخورد.

رول کامل رولت لیمویی

طرز تهیه: فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید و بگذارید گرم شود. کف سینی فر لبه داری به ابعاد حدوداً ۲۲ در ۳۲ سانتی‌متر را چرب کنید و کاغذ روغنی بکشید.

شکر و تخم مرغ را داخل کاسه بزرگی بریزید و با همزن برقی بزنید. ۳ دقیقه با سرعت متوسط به هم زدن ادامه دهید تامخلوط غلیظ شود و به رنگ زرد روشن در بیاید. بخش زرد رنگ پوست لیمو ترش را رنده کنید (با رنده خیلی ریز) و به مخلوط اضافه کنید. آب لیمو ترش را نیز بگیرید و همراه با وانیل اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

در ظرف دیگری آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس مواد خشک را روی مواد خیس بریزید و فقط در حدی هم بزنید که مواد با هم مخلوط شوند. مایه را به طور یکنواخت داخل سینی فر بریزید.

مایه رولت لیمویی

۱۰-۱۲ دقیقه سینی را در فر قرار دهید تا کیک نازک شما پخته شود. وقتی کیک پخته شد باید سطح آن با کمی فشار دادن مثل فنر سر جایش برگردد. بگذارید ۵ دقیقه کیک لیمویی خنک شود:

کیک رولت لیمویی

روی یک تخته گوشت بزرگ یا میز مقاوم در برابر حرارت یک پارچه تمیز یا کاغذ روغنی قرار دهید. مقداری پودر قند را با الک روی پارچه بپاشید. وقتی کیک پخته شد آن را روی پارچه پوشیده شده از پودر قند برگردانید. کاغذ روغنی پشت کیک را به آرامی جدا کنید. کیک را از ضلع کوچکتر با پارچه بگیرید و رول کنید. حال آن را به همین حال رها کنید تا خنک شود.

در این مدت خامه داخل رولت را تهیه کنید. خامه پرچرب را داخل کاسه متوسطی بریزید (اگر خامه پاستوریزه است آب آن را جدا کنید). آنقدر خامه را با همزن بزنید تا فرم بگیرد و غلیظ شود. وقتی فرم گرفت بلافاصله هم زدن را قطع کنید. پودر قند و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند.

خامه رولت لیمویی

کیک رول شده را باز کنید. خامه فرم گرفته را وسط آن بریزید و روی سطح کیک طوری پخش کنید که دو سانت با لبه‌ها فاصله داشته باشد. حال دوباره آن را رول کنید و طوری قرار دهید که سمت باز کیک رو به سطح قرار بگیرد. رولت لیمویی را با پودر قند و برش‌های لیمو تزیین کنید.

پیچیدن رولت لیمویی

نکته: می‌توانید مقداری از پوست لیمو رنده شده را نگه دارید و روی لایه خامه بپاشید.