وقتی هوا سرد میشه، نوشیدنی های گرم خیلی بیشتر از وقتای دیگه می چسبن. یکی از محبوب ترین این نوشیدنی ها هات چاکلت یا شکلات داغ هست. قبل از هر چیز شاید دلتون بخواد بدونید که دقیقا هات چاکلت چیست ؟

این نوشیدنی خوشمزه به صورت حرفه ای با ذوب کردن شکلات خرد شده تهیه می شه و بافت شکلاتی معرکه ای داره. خواص هات چاکلت خیلی زیاده اما مهم ترینش اینه که حالتون رو خوب می کنه، استرس و نگرانی شما رو از بین می بره و به سلامت قلب، مغز و پوستتون کمک می کنه.

از انواع شکلات داغ میشه به شکلات داغ ردولوت، شکلات داغ سفید، شکلات داغ شیر عسلی و شکلات داغ مکزیکی اشاره کرد. در ادامه می خوایم یه نوع هات چاکلت با شیر تهیه کنیم که کاملا غلیظه و طعمش حرف نداره.

   

طرز تهیه هات چاکلت حرفه ای

 

مرحله اول: خرد کردن شکلات

شکلات تخته ای را به کمک چاقوی تیزی برش داده و ریز کنید.

  خرد کردن شکلات  

مرحله دوم: ترکیب شیر و شکر هات چاکلت

یک قابلمه کوچک یا شیر جوش را روی حرارت متوسط بگذارید. شیر را در آن بریزید و شکر را اضافه کنید. در صورتی که دوست ندارید شکلات داغ شما خیلی شیرین باشد، می توانید شکر را حذف کنید.

  گرم کردن شیر  

اجازه دهید دمای شیر به حدودا 83 درجه سانتی گراد برسد. اگر دماسنج ندارید، نگران نباشید. هر زمان که حباب های ریز دور قابلمه شکل گرفته بود اما شیر کاملا در حال جوش نبود، دمای شیر 83 درجه است. مراقب باشید شیر به جوش نیاید.

  تشکیل حباب روی شیر  

مرحله سوم: ذوب کردن شکلات

در این مرحله از تهیه هات چاکلت خانگی ؛ در همین زمان که شیر در حال گرم شدن است، شکلات خرد شده را در ظرفی بریزید. آن را در مایکروویو بگذارید تا به مدت سی ثانیه ذوب شود. سپس آن را بردارید، کمی بهم بزنید و دوباره در مایکروویو بگذارید.

اجازه دهید سی ثانیه دیگر بماند. حالا دوباره آن را بردارید و بهم بزنید. این مراحل را تکرار کنید تا حدی که کاملا شکلات شما مذاب شود.

 

مرحله چهارم: ترکیب شیر و شکلات

وقتی شیر به دمای مورد نظر رسید و اطراف آن حباب تشکیل شد، شیر جوش را از روی حرارت بردارید. شکلات ذوب شده را به شیر اضافه کنید.

  ریختن شکلات در شیر  

مرحله پنجم: افزودن وانیل

حالا شیر و شکلات را خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. در صورت تمایل اسانس وانیل را به هات چاکلت خانگی اضافه کنید.

  غلیظ شدن هات چاکلت  

مرحله آخر: تزیین و سرو

اگر دوست داشته باشید می توانید شکلات داغ را با مارشمالو یا خامه فرم گرفته تزیین کنید.

  تزیین هات چاکلت  

نکات کلیدی تهیه هات چاکلت

- در صورتی که از شکلات با طعم شیرین، نیمه شیرین و یا شکلات شیری استفاده می کنید، شکر را کاملا حذف کنید. شما همیشه می توانید به این نوشیدنی در مراحل آخر کار شکر اضافه کنید.

- نکته مهم در تهیه شکلات داغ این است که اصلا اجازه ندهید شیر به جوش بیاید. همین که حباب های ریز دور شیر شکل بگیرند، کافی است.

- این هات چاکلت خانگی را می توانید دوباره گرم کنید. فقط لازم است مطمئن شوید که به نقطه جوش نرسد. برای این کار بهتر است آن را روی اجاق گاز گرم کنید تا حدی که کاملا داغ شود اما به جوش نیاید. این روش از داغ کردن شکلات داغ در مایکروویو بهتر است. چون در مایکرویو کنترل کردن حرارت سخت تر خواهد بود.

- شکلات داغ خانگی را می توان تا سه روز نگه داری کرد. برای نگه داری آن باید صبر کنید تا به دمای اتاق برسد. سپس آن را در یخچال نگه داری کنید.

- دستور تهیه هات چاکلت فوری خوشمزه از سایت fifteenspatulas ترجمه شده است.