از وقتی یادم میاد پخت نان و مراحل عمل آوردن خمیر و حتی خرید انواع نان و دیدن تنور و دستگاه های پخت نان برای من هیجان انگیز بوده تا جایی که  خوردن هیچ چیز به اندازه نان خانگی و تازه برای من لذت بخش نیست. البته عشقی که به پخت نان دارم به سال های کودکی بر می گرده که همیشه وقتی به خونه مادربزرگ می رفتم جایی نبود که به اندازه تنورستان یعنی همون اتاقک مخصوص پخت نان حال خوب به من بده. پخت نان های سنتی ایران هم چیزی کم از نان حجیم یا نان فانتزی نداره و حس و حال تهیه نان خانگی سنتی به اندازه پخت نان های باگت و همبرگر لذت بخش و دلنشینه. در بین انواع نان سنتی مثل فطیر، شیرمال، ساجی، کسمه و ... پخت و خوردن نان قندی یعنی همون نان نازک و شیرینی که در بیشتر قنادی ها و فروشگاه ها وجود داره  هم خیلی دوست داشتنی است و هم خیلی راحت که خوشبختانه تهیه اش نیازی به دستگاه و وسیله خاصی نداره و هر کسی به راحتی با کمترین هزینه می تونه توی خونه نان شیرین تهیه کنه و در وعده های صبحانه و عصرانه همراه شیر و چای سرو کنه که خوردنش حسابی می چسبه.

 

نون شیرین

 

تهیه نان خانگی از این جهت که با مواد اولیه مرغوب تهیه می شه طرفدار بسیار داره و به راحتی می شه مواد و طعم دهنده های مختلف و مفیدی رو با مواد مخلوط کرد تا نان های متنوع و متفاوتی داشته باشید و هم چنین هنگام بافت نان می توان خلاقیت به خرج داد و افراد خانواده رو به راحتی برای خوردن دست رنجتون ترغیب کنید.

 

نون سنتی

 

خب حالا نوبت این شده که بهتون نان قندی خوشمزه رو  آموزش بدم تا با درست کردنش بتونید سرگرمی دلنشین و مفیدی داشته باشید. یادتون نره هنگام تهیه خمیر سعی کنید بچه ها رو در انجام کار شرکت بدین تا بیشتر راغب به خوردن نان مخصوصا نان های سالم بشن. خوشحال می شم در ادامه همراه من باشید تا با فوت و فن تهیه نان خوشمزه قندی آشنا بشید.

طرز تهیه نان قندی

مرحله اول:

کرده ذوب شده و پودر شکر را با همزن به خوبی مخلوط کنید تا یکدست و سبک شود.

 

مرحله دوم:

در این مرحله شیر، هل و بیکینگ پودر  را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد مخلوط شود.

 

مرحله سوم:

سبوس گندم را اضافه کنید و هم بزنید.

 

مرحله چهارم:

آرد را به تدریج بیافزایید تا خمیر نسبتا شل و چسبناکی داشته باشید. (دقت کنید خمیر نان قندی سفت نیست)

  تهیه خمیر  

مرحله پنجم:

سینی فر یا قالب 20 در 30 را کمی چرب و آرد پاشی کنید و خمیر را به ضخامت دو میلی متر به طور یکسان و با دست چرب شده در سینی پهن کنید و روی آن را با چنگال سوراخ کنید.

(می توان به جای آرد پاشی کردن کف سینی کاغذ روغنی پهن کرد)

  خمیر  

مرحله ششم:

زرده تخم مرغ را با چنگال بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بعد با برس قنادی روی سطح خمیر بمالید و سپس روی خمیر مقداری کنجد، سیاه دانه یا انواع مغز خوراکی بپاشید .

 

مرحله هفتم:

سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 15 دقیقه قرار دهید و بعد از آن گریل فر را به مدت ده یا پانزده دقیقه روشن کنید تا روی نان قندی حسابی طلایی شود.

  پخت نان  

نکات کلیدی تهیه نان قندی

- برای تهیه این نان صبحانه می توان از آرد سبوس دار کامل به میزان 100 گرم استفاده کرد.

- کره را به روش بن ماری ذوی کنید یعنی ظرف کره را روی بخار کتری قرار دهید تا به صورت غیر مستقیم ذوب شود.

- روغن جامد را می توان جایگزین کره کرد.

- اگر می خواهید نان قندی نرم داشته باشید آن را در ظرف دربسته قرار دهید وگر نه بگذارید در مجاورت هوا تا خشک شود.