نان شکلاتی

نان شکلاتی داغ و تازه می‌تواند همراه با شیر صبحانه‌ای لذیذ باشد یا در کنار چای یا قهوه به عنوان عصرانه‌ای لذت بخش سرو شود. خمیر این نان خیلی راحت و آسان تهیه می‌شود و نیاز به ورز دادن خیلی زیاد یا ساعت‌ها صبر کردن ندارد. بعد از تهیه خمیر در مجموع فقط نیم ساعت باید صبر کنید تا ور بیاید و آماده شکل گرفتن شود. بعد از اینکه شکلات صبحانه را وسط خمیر قرار دادید و نان‌ها را شکل دادید هم نیم ساعت دیگر صبر می‌کنید تا یک بار دیگر حجم خمیر بیشتر شود. پس از آن خمیر آماده است که در فر پخته شود. پخت نان هم حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

نان شکلاتی تا چند روز در ظرف در بسته نرم باقی می‌ماند. البته خوردن نان شکلاتی داغ لذت بیشتری دارد بنابراین می‌توانید هر بار قبل از خوردن نان، آن را ۲۰-۳۰ ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا گرم شود.

نان شکلاتی آماده

طرز تهیه: ابتدا شیر را داخل شیر جوش کوچکی بریزید و یکی دو دقیقه روی شعله قرار دهید تا گرم شود. توجه کنید شیر نباید داغ باشد و دست را بسوزاند بلکه فقط باید کمی گرم شود (حدود ۴۰ درجه سانتیگراد). وقتی شیر گرم شد. شکر و خمیر مایه را داخل آن بریزید و فقط در حدی هم بزنید که همه ذرات مخمر خیس شوند. بگذارید این مخلوط حدود ۵ دقیقه بماند تا کف کند.

در این مدت آرد و نمک را در ظرف بزرگی با هم مخلوط کنید. کره را روی آن رنده کنید (یا ذوب کنید و روی آرد بریزید). وقتی مخلوط شیر کف کرد آن را به مواد اضافه کنید. آب و روغن را هم پس از آن اضافه کنید و هم بزنید. کم کم شروع کنید به ورز دادن با دست. یکی دو دقیقه ورز دهید و اگر لازم بود (خمیر چسبناک بود) مقدار کمی آرد اضافه کنید و مجدداً ورز بدهید تا چسب خمیر کم شود. خمیر باید نرم باشد ولی بیش از حد چسبناک نباشد. وقتی خمیر به حالت دلخواه رسید کف کاسه را کمی چرب کنید و خمیر را روی آن بگذارید. خمیر را وارونه کنید تا طرف دیگرش هم چرب شود.

خمیر نان شکلاتی

روی کاسه را بپوشانید و آن را کنار بگذارید تا ور بیاید.

خمیر ورآمده

بعد از حدود نیم ساعت حجم خمیر زیاد و آماده کار می‌شود. سطح کار را با مقداری روغن چرب کنید. خمیر را بردارید و روی سطح چرب قرار دهید. دو دقیقه ورز بدهید. سپس با وردنه آن را باز کنید. با کاتر دایره‌ای یا کاسه کوچک خمیر را برش بزنید. حدود ۱۲ دایره خواهید داشت.

برش خمیر با کاتر

وسط هر کدام ۱ تا ۱/۵ قاشق مرباخوری شکلات صبحانه قرار دهید و آنها را به شکل گلوله در آورید.

شکلات صبحانه روی خمیر

گلوله‌های خمیری را داخل قالب فر (که روی آن کاغذ روغنی کشیده‌اید) بچینید. خمیرها را نزدیک هم قرار دهید ولی بیش از حد به هم نچسبانید. روی قالب را بپوشانید و نیم ساعت آن را کنار بگذارید تا نان‌ها کمی پف کنند. ۱۰ دقیقه قبل از آماده شدن خمیر، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. ۱ کاسه استیلی را نیز پر از آب کنید و کف فر قرار دهید (برای نرم شدن نان).

خمیر نان شکلاتی در قالب

یک عدد تخم مرغ را بشکنید و آرام هم بزنید. با استفاده از قلمو روی خمیر پف کرده تخم مرغ را بمالید.

مالیدن تخم مرغ روی خمیر

حال، آن را به مدت ۲۰-۲۵ دقیقه در فر قرار دهید تا نان پخته شود. قبل از جدا کردن نان شکلاتی از کاغذ روغنی ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید.

نان شکلات صبحانه

نکته: کف کردن شیر و خمیرمایه بسیار بسیار مهم است. اگر روی مخلوط شما کف نکند یعنی مخمر فعال نشده است. که می‌تواند در اثر گذشتن تاریخ مصرف خمیرمایه، سرد بودن یا داغ بودن مایع باشد.