اگه دوست دارید توی خونه یک نون خوشمزه با بافتی لطیف و نرم درست کنید، پیشنهاد میکنم نان ستاره ای رو امتحان کنید. میشه به این نون طعم های متنوعی داد. اما مزه اش با نوتلا یا شکلات صبحانه عالی میشه. وقتی بوی نون تازه توی آشپزخونه می پیچه، دل همه افراد خونه ضعف میره. چون میدونن که یک خوشمزه دیگه تو راهه. شما می تونید این نون های خونگی رو به بچه ها بدید تا به عنوان تغذیه به مدرسه ببرن و یک خوراکی سالم میل کنند. قبلا طرز تهیه نان شیر ژاپنی یا طرزتهیه نان شیری  رو به شما عزیزان آموزش دادیم. اما انصافا هیچ کدام از اونها به اندازه نون ستاره ای نمی تونند تنوع طعم داشته باشند.

طرز تهیه نان ستاره ای

مرحله اول: به عمل آورده مخمر

اگر دستگاه میکسر در خانه دارید برای درست کردن خمیر از آن استفاده کنید. اما اگر ندارید یک کاسه بزرگ آورده و شکر و مخمر را داخل آن مخلوط کنید. شیر را روی حرارت یا داخل ماکروویو گرم کرده و روی مخلوط شکر و مخمر بریزید. آن ها را به آرامی هم بزنید تا ترکیب شوند. روی آن را با یک حوله تمیز آشپزخانه بپوشانید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا عمل بیاید. همانطور که در طرز تهیه نان تست هم گفته شده، برای یک نان با کیفیت مخمر باید تازه باشد.

 

مرحله دوم: آماده کردن خمیر نان

پس از گذشت این زمان کره، تخم مرغ، آرد و نمک را اضافه کنید. اگر از دستگاه استفاده می کنید 3 دقیقه با دور کند آن ها را مخلوط کنید. در غیر این صورت به آرامی با دست مخلوط کنید. سعی کنید داخل ظرف خمیر را به شک یک توپ دربیاورید. اگر به نظرتان خمیر به دست می چسبد، 1 تا 3 قاشق دیگر آرد اضافه کنید. در نهایت شما باید یک خمیر خیلی نرم داشته باشید.

  یک نان با بافت فوق العاده  

خمیر را داخل یک کاسه چرب شده قرار دهید و با یک روکش پلاستیکی یا فویل آلمینیومی روی آن را بپوشانید. ظرف را در یک محیط گرم قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. تقریبا 60 تا 90 دقیقه زمان لازم است. برای درست کردن مکان گرم به شما پیشنهاد میدهم که فر را روی 150 درجه فارنهایت روشن کنید و وقتی گرم شد آن را خاموش کنید. سپس کاسه خمیر را داخل آن قرار دهید و درب فر را ببندید.

مرحله سوم: باز کردن و پر کردن لایه های خمیر

روی سینی پخت کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر را جمع کنید تا حباب های آن خارج شود سپس روی میز کار کمی آرد بپاشید. خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید . هر تکه خمیر را به کمک وردنه به شکل یک دایره با ضخامت نیم سانت و قطر 20 سانتی متر باز کنید. دایره اول را روی صفحه پخت قرار دهید.

اگر شکل دایره ای آن از بین رفت به کمک دست آن را درست کنید. سپس روی آن را با موادی که دوست دارید پر کنید. می توانید شکلات نوتلا استفاده کنید. دو قسمت دیگر از خمیر را هم روی لایه اول قرار داده و با همان مواد پر کنید. روی لایه آخر یا چهارم دیگر چیزی نمالید.

خمیر چهارلایه نان ستاره ای

مرحله چهارم: شکل دادن به خمیر نان ستاره ای

برای این مرحله یک کاسه یا لیوان گرد کوچک به قطر 6 تا 7 سانتی متر را در مرکز دایره قرار دهید. لیوان را فشار دهید تا تورفتگی ایجاد شود. این دایره مرکز ستاره می شود.

گذاشتن لیوان و ایجاد تورفتگی

سپس با استفاده از برش زن پیتزا یا چاقوی تیز از کناره ها به سمت لبه لیوان 16 برش مساوی بزنید.

ایجاد 16 برش روی خمیر

سپس دو برش را بلند کنید. آنها را دوبار در جهت عکس هم به آرامی بچرخانید. تا خمیر حالت پیچدار شود. سپس انتهای برش ها را به هم چسبانده و فشار دهید. بعد از انجام این کار برای تمامی برش ها، نان ستاره ای شما باید 8 پر داشته باشد. نان آماده شده را با یک دستمال یا فویل آلمینیومی پوشانده و مدت 20 دقیقه استراحت دهید.

مرحله اول شکل دادن به خمیر نان ستاره ای

مرحله دوم شکل دادن به خمیر

چسباندن انتهای دو برش به یکدیگر

مرحله پنجم: قرار دادن خمیر نان در فر

فر را روی دمای 350 درجه فارنهایت ( 177 درجه سانتی گراد) روشن کرده و گرم کنید. قبل از اینکه نان ستاره ای را  داخل فر بگذارید از مخلوط زرده تخم مرغ و شیر رومال بزنید. حدود 20 تا 25 دقیقه زمان لازم است تا نان بپزد.

  زدن رومال بر روی خمیر نان ستاره ای

 این نان قهوه ای و براق خواهد بود. (اگر شعله بالای فر شما جداست در آخر آن را دو سه دقیقه روشن کنید) وقتی دیدید روی نان قهوه ای شد فر را خاموش کرده و سینی را از فر بیرون بیاورید. 5 دقیقه زمان دهید تا خنک شود. پس از 5 دقیقه به وسیله الک روی نان پودر قند بپاشید و از خوردن آن لذت ببرید. این نان به مدت 1 تا 2 روز در دمای اتاق و 4 تا 5 روز در یخچال قابل نگهداری است.

نان خورشیذی نوتلا

 

نکات کلیدی برای پخت نان ستاره ای

- برای مواد میانی نان ستاره ای گزینه های متفاوتی پیش روی شماست.

- یکی از انواع مواد میانی این است که ابتدا روی هر لایه خمیر یک قاشق غذاخوری کره مالیده و سپس از ترکیب 1/4 پیمانه شکر و 1/2 قاشق چایخوری دارچین استفاده کنید. این مقدار مواد برای هر سه لایه می باشد.

- 1 قاشق غذاخوری نوتلا را روی هر سه لایه خمیر پخش کنید. پخش کردن نوتلا روی خمیر نرم دشوار است، بنابراین نوتلا را چند ثانیه در ماکروویو گرم کنید تا کمی قوام پیدا کند.

- می توانید 1 قاشق غذاخوری از هر مربایی که دوست دارید، روی هر سه لایه خمیر پخش کنید.

- 1 قاشق غذاخوری کره را با 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای و 1 قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده مخلوط کرده و روی سه لایه خمیر پخش کنید.

- می توانید از کره سیب، کره کدو تنبل یا کره بادام زمینی نیز استفاده کنید.

- قاشق غذاخوری کره را با 3 قاشق غذاخوری شکر و 1/4 قاشق چایخوری دارچین و پودر هل مخلوط کرده و روی هر سه لایه خمیر پخش کنید.

- قاشق غذاخوری کره خیلی نرم را روی هر سه حلقه پخش کنید. سپس داخل یک ظرف 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای یا سفید را با 1/4 قاشق چایخوری پودر دارچین، 2 قاشق غذاخوری گردوی خرد شده و مقداری خرمای له شده مخلوط کرده و روی لایه های خمیر بریزید.

- 1 قاشق غذاخوری کره را روی لایه های خمیر بمالید. 3 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای یا سفید، 1/4 قاشق چایخوری دارچین، 2 قاشق چایخوری پوست پرتقال و 3 قاشق غذاخوری زغال اخته ریز خرد شده را با هم مخلوط کنید. سپس آنها را روی لایه های خمیر به طور مساوی بریزید .

- برای استفاده از این مواد میانی باید شکر موجود در خمیر را به 1 قاشق غذاخوری کاهش دهید. 1 قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی یا سس پستو را روی لایه های خمیر بمالید. هر لایه را با پنیر خرد شده، سبزیجات معطر و یا فلفل دلمه ای خرد شده پر کنید.

- اگر از کره نمک دار استفاده می کنید نمک را از دستور حذف کنید.

- دستور نان ستاره ای از وب سایت Sallybakingadiction ترجمه شده است.