خورش پسته کوهی یکی از انواع خورش های کاملا ایرانی بوده و  اصالت اون به استان کرمانشاه برمی گرده. پسته کوهی، ونوشک یا بنه علاوه بر طعم بی نظیرش، دارای خواص بیشماری است. با درست کردن این خورش می تونید از خواص ارزشمند این میوه کوهی بهره مند شوید. رنگ پسته کوهی تازه سبز تیره بوده و دایره شکل است. خاصیت اون با پسته آجیل برابری می کنه.

از این میوه کوهی برای خوش طعم کردن ماست و دوغ نیز استفاده می شه. از مهمترین خواص پسته کوهی میشه به تقویت قوای بدن، مسکن دردهای کمر، تقویت استخوان ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد. همچنین از اون می تونید به عنوان یک ملین قوی استفاده کنید. مصرف پسته کوهی در درمان کم خونی نیز تاثیر زیادی داره. این میوه کوهی کالری زیادی داره، اما خوردنش به تنهایی باعث اضافه وزن نمی شه.

خورش ونوشک رو معمولا با گوشت قرمز تهیه می کنند، ولی به این معنی نیست که نتونید این غذای خوشمزه رو با گوشت سفید درست کنید. حتی می تونید خورشت پسته کوهی رو بدون گوشت و کاملا گیاهی درست کنید. اگر از همراهان ایران کوک باشید در دستورهای قبلی طرز تهیه ونوشک پلو رو دیدید. حالا می خوایم با همون ونوشک خوشمزه یه خورش درجه یک کرمانشاهی درست کنیم.

 

طرز تهیه خورش پسته کوهی

 

مرحله اول: پاک کردن پسته کوهی

پسته کوهی دارای ساقه می باشد. برای درست کردن خورش ونوشک باید ابتدا آن را پاک کنید. دانه های پسته کوهی را از شاخه آن جدا کنید و داخل یک ظرف ریخته و تمیز بشویید. هنگام پاک کردن ونوشک، یک شیره از ساقه های آن خارج می شود. برای اینکه راحت تر این کار را انجام دهید یک کاسه آب کنار دست خود گذاشته و مرتب دستتان را خیس کنید. البته از ونوشک فریز شده نیز می توانید استفاده کنید.

مرحله دوم: پختن گوشت مرغ

ابتدا پیاز را خرد کرده و داخل قابلمه با روغن زیتون تفت دهید. یک فوت کوزه گری برای از بین بردن بوی زخم مرغ جوشاندن آن در آب و سرکه است. یعنی مرغ را به مدت یک دقیقه در محلول در حال جوش آب و سرکه بپزید. سپس آب را دور ریخته و مرغ ها را تمیز بشویید. وقتی پیاز طلایی شد مرغ را به آن اضافه کنید تا کمی تفت بخورد. سپس کمی زرچوبه و رب گوجه را به آن بیفزایید. شعله را خیلی کم کرده و اجازه دهید مرغ با آب خودش حدود 40 دقیقه بپزد.

  جوشاندن مرغ در آب و سرکه  

بعد از این زمان یک و نیم پیمانه آب جوش و پسته های کوهی را داخل قابلمه بریزید. 20 دقیقه دیگر به خورش زمان دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر از گوشت گوسفند یا گوساله استفاده کنید زمان پخت بیشتر است. در این حالت آب را از همان ابتدا و  پسته کوهی را در اواسط پخت گوشت اضافه کنید.

مرحله سوم: ریختن گوجه فرنگی در خورش

برای پوست گرفتن گوجه فرنگی آن را داخل آب جوش انداخته تا پوست آن نرم شود. پس از پوست گرفتن، دانه های آن را جدا کرده و سپس به اندازه حبه قند خرد کنید. زمانی که گوشت و پسته کوهی پخته شدند گوجه ها، فلفل سیاه، نمک و زعفران را اضافه کنید. پس از 15 دقیقه شعله را خاموش کنید. خورش شما آماده سرو می باشد نوش جان.

  خورش پسته کوهی با مرغ

نکات کلیدی برای پخت خورش پسته کوهی

- برای درست کردن این خورش می توانید پسته های کوهی را به شاخه های کوچک تقسیم کنید و داخل غذا استفاده کنید.

- این غذا را می توانید با گوشت چرخ کرده نیز درست کنید.