براونی یک نوع شیرینی پر مایه و فوق‌العاده خوشمزه است که در نگاه اول ممکن است شبیه به یک کیک نازک به نظر برسد. مایه براونی از مایه کیک غلیظ‌تر است و در نتیجه براونی بافتی بسیار منسجم‌تر دارد. سطح روی این شیرینی براق و ترد است اما وسط آن نرم و فوق‌آلعاده است. بر خلاف کیک در تهیه براونی از مقدار کمی آرد استفاده می‌شود و در واقع مواد اصلی شکلات، کره و تخم مرغ هستند. طعم اصلی شیرینی را شکلات تعیین می‌کند پس حتماً از شکلات با کیفیت استفاده کنید و مقدار آن را به هیچ وجه کم نکنید.

طرز تهیه براونی

فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد گرم کنید و طبقه وسط آن را آماده استفاده کنید. روی یک قالب بزرگ حدوداً ۲۰ در ۳۰ سانتی کاغذ روغنی بکشید و آن را با کره یا اسپری روغن چرب کنید.

قالب براونی

شکلات تخته‌ای تلخ را به صورت قطعات یکی دو سانتی خرد کنید و همراه کره داخل یک کاسه پیرکس بریزید. مقداری آب در قابلمه کوچکی بریزید و بگذارید روی شعله جوش بیاید. سپس شعله را خیلی کم کنید و ظرف کره و شکلات را روی آب جوش قرار دهید. مخلو ط را هر از گاهی هم بزنید تا شکلات و کره کاملاً ذوب و یکدست شوند (به جای این کار می‌توانید شکلات و کره را در مایکروفر آب کنید).

شکلات و کره آب شده

در کاسه دیگری تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید. نمک، شکر و وانیل و مخلوط شکلات را با آنها مخلوط کنید. سپس آرد را هم روی مواد بریزید و زیر و رو کنید تا مایه یکدست شود.

اضافه کردن آرد به مایه براونی

مایه براونی را داخل قالب چرب شده بریزید و سطح آن را با پالت یا قاشق صاف کنید. سپس آن را به فر منتقل کنید و صبر کنید تا سطح براونی بسته و یک لایه براق روی آن ایجاد شود (۴۵ دقیقه). قالب را از فر خارج کنید و اجازه بدهید خنک شود.

براونی آماده پخت

وقتی براونی خنک شد آن را از کاغذ روغنی جدا کنید. کناره‌های براونی را با چاقو ببرید تا صاف شود و سپس آن را به صورت مربع‌هایی به سایز دلخواه برش بزنید.

براونی برش خورده

نکته: اگر بلافاصله شیرینی را سرو نمیکنید می‌توانید آن راتا روز بعد در ظرف در بسته در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری بیش از ۱ روز حتماً آن را به یخچال منتقل کنید.