مافین جو دوسر پرک ساده، سالم و رضایت بخش است. شما می تونید بدون هیچ عذاب وجدانی دو یا سه عدد از آنها را میل کنید. بدون آنکه نگران چاق شدن باشید. از خواص جو دوسر پرک هر چه بگیم کم گفتیم. این دانه غلات سرشار از انواع ویتامین ها، املاح معدنی و درشت مغذی هاست. بنابراین به نظر می رسه جو دوسر باید یکی از انتخاب های شما در برنامه غذایی باشه.

 طبیعتا وقتی جو دوسر پرک به شکل کیک و مافین باشه بچه ها بیشتر طرفدارش هستند. به ویژه که در اون از میوه های خوشمزه هم استفاده کنید. مافین های اوتمیل خیلی خوش عطر و طعم هستند. بافت اونها رطوبت و نرمی خاصی داره. چون در تهیه اون از دانه خشک جو استفاده نمیشه. بلکه اون رو با اوتمیل درست می کنند. اگه مشتاق شدید طرز تهیه این مافین های پرطرفدار رو یاد بگیرید با ما همراه باشید.

به عکس زیر دقت کنید مافین جو دوسر سمت چپ خشک است و پف نداره. اما مافین بلندتر دلچسب و دلپذیره و تمام ویژگی های یک مافین خوب را داراست. اما تنها یک اختلاف بین این دو وجود دارد. آن هم 20 دقیقه زمان است!

  مقایسه دو مافین جو دوسر پرک  

طرز تهیه مافین جو دوسر پرک (مافین اوتمیل) 

 

مرحله اول: جو دوسر را بخیسانید. 

جو دوسر پرک و شیر را با هم مخلوط کید. به آنها 20 دقیقه زمان دهید تا جو کاملا رطوبت جذب کند. البته هرگز این کار را از چند ساعت قبل انجام ندهید. زیرا زمان زیادی است و بافت جو از بین می رود. اگر بعد از 20 دقیقه حس کردید جو دوسر به اندازه کافی خیس نخورده آنها را هم بزنید و 10 دقیقه دیگر نیز صبر کنید. در این فاصله می توانید کره را روی حرارت ملایم ذوب کنید. بدین ترتیب چند دقیقه زمان دارد تا خنک شود.

  خیساندن جو دوسر پرک در شیر  

مرحله دوم: تدارکات لازم را برای پخت مافین جو دوسر پرک آماده کنید. 

فر را روشن کرده و روی 218 درجه سانتی گراد (425 درجه فارنهایت) قرار دهید. یک قالب 12 عدد مخصوص مافین را با روغن بدون بو چرب کنید. همچنین می توانید از کپسول های کاغذی مخصوص کاپ کیک نیز استفاده کنید.

 

مرحله سوم: مواد خشک و تر را جداگانه مخلوط کنید. 

آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین، دارچین و نمک را با هم در یک ظرف بزرگ مخلوط کنید تا ترکیب شوند. سپس آنها کنار بگذارید. در ظرفی دیگر تخم مرغ، کره ذوب شده، عصاره وانیل و عسل را مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند.

 

مرحله چهارم: تمامی مواد را مخلوط کنید. 

مواد تر را در ظرف حاوی مخلوط مواد خشک بریزید. آنها را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس جو دوسر پرک خیس خورده و بلوبری را نیز اضافه کنید. مواد را به آرامی هم بزنید تا جایی که با هم ترکیب شوند. توجه داشته باشید شیر روی جو دوسر پرک را خالی نکرده و آن را نیز داخل مواد بریزید.

  آماده کردن مایع مافین جو دوسر پرک

مرحله پنجم: مافین را در فر بگذارید. 

تمامی قالب ها را با مایع مافین جو دوسر پر کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری جو دوسر خشک و یا پودر نارگیل روی آن بریزید. قالب را در فر قرار دهید. ابتدا به مدت 5 دقیقه مافین را با دمای 218 درجه بپزید. سپس دمای فر را به 177 درجه سانتی گراد (350 فارنهایت) کاهش دهید. مافین ها برای پخت کامل 16 تا 17 دقیقه دیگر زمان لازم دارند. در کل پخت این مافین 22 تا 23 دقیقه زمان می برد. برای اطمینان از پخت کامل یک خلال دندان در مرکز کیک فرو کنید. اگر تمیز بیرون آمد مافین شما آماده است.

مافین جو دوسر پرک را پنج دقیقه در قالب بگذارید. سپس به توری خنک کننده منتقل کنید تا کاملا خنک شود. این مافین ها اگر در یخچال نگهداری شوند تا یک هفته تازه باقی می مانند.

  بافت نرم و مرطوب مافین جو دوسر  

نکات کلیدی تهیه مافین جو دوسر پرک (مافین اوتمیل) 

- در این مافین می توانید از آلبالوی تازه یا یخ زده و انواع توت ها به جای بلوبری استفاده کنید.

- به جای شیر می توانید از شیر بادام یا هر نوع شیر غیر لبنیاتی دیگر استفاده کنید.

- چنان چه از میوه یخ زده (مثلا توت) استفاده می کنید مقدار شیر را تا 3/4 پیمانه کاهش دهید. میوه های یخ زده آب بیشتری پس داده و رطوبت کیک را بیش از حد بالا می برند.

- به جای عسل می توانید از 1/2 پیمانه شیره افرا، شکر نارگیل، شکر سفید یا قهوه ای استفاده کنید.

- به جای کره می توانید از روغن کانولا، روغن مایع یا جامد ذوب شده استفاده کنید. اما عطر و طعم آن تحت تاثیر قرار می گیرد. استفاده از کره توصیه می شود.

- حرارت بالای اولیه باعث می شود به مافین جو دوسر پرک یک شوک وارد شود. در نتیجه بیشتر پف می کند.

- اگر این مافین با شیر بادام تهیه شود 205 کالری، 9 گرم چربی، 28 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر دارد.

- این دستور از وبسایت Sallybakingaddiction ترجمه شده است.

  تصاویر از : https://sallysbakingaddiction.com/blueberry-oatmeal-muffins/