قبل از صحبت در مورد کاپوچینو بدون دستگاه بد نیست کمی با اصالت این نوشیدنی خوشمزه آشنا شوید. کاپوچینو نوعی نوشیدنی با طعم قهوه اس که از ترکیب ۱/۳ اسپرسو، ۱/۳ شیر و ۱/۳ فوم یا کف تشکیل شده. این نوشیدنی سنتی ایتالیایی بافت لطیف و طعم بسیار قوی داره. این نوشیدنی رقیق تر از قهوه درست میشه و طعم شیرین تری داره. کاپوچینو انواع مختلف داره که از رایج ترین اون ها میشه یه کاپوچینو فردو یا یخ زده، کاپوچینو تر و کاپوچینو خشک اشاره کرد. اصل این نوشیدنی ایتالیاییه و اغلب افراد اون رو به آمریکایی ها نسبت میدن. ایتالیایی ها این نوشیدنی دلچسب رو معمولا در صبح به همراه صبحانه و یا در میان وعده و عصرانه به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا سرو می کنن و نوشیدن کاپوچینو بعد از شام رو ناسالم می دونن. در حالی که آمریکایی ها معمولا کاپوچینو رو در طول روز و یا بعد از شام می نوشن. جالبه بدونید که آمریکایی ها یه نوع کاپوچینو به اسم کاپوچینوی طعم دار دارن که انواع شربت با طعم های مختلف مثل وانیل، شکلات، کارامل، دارچین و تمشک رو به اون اضافه می کنن!

کاپوچینو ایتالیایی به طور معمول با دستگاه اسپرسو ساز درست میشه و نیاز به کمی مهارت داره. اما اگه وقت یا حوصله دم کردن قهوه رو ندارید نگران نباشید، چون ما در این مطلب طرز تهیه کاپوچینو بدون دستگاه در منزل رو یاد می دیم. طعم این کاپوچینوی خانگی درست مانند کاپوچینوی ایتالیایی اصیله و در کمترین زمان ممکن آماده میشه. برای درست کردن کاپوچینو بدون قهوه ساز یا اسپرسو ساز لزوما نیازی به قهوه ی اسپرسو ندارید و می تونید با نسکافه گلد و یا حتی قهوه ترک هم کاپوچینو درست کنید. شما می تونید این کاپوچینوی خونگی رو بدون نیاز به دستگاه به راحتی درست کرده و مانند ایتالیایی ها اون رو داخل فنجان های ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلی لیتری سرو کنید. ایتالیایی ها معمولا کاپوچینو رو در فنجان های کاسه ای چینی گرم شده سرو می کنن و معتقد هستن فنجان چینی گرما رو بهتر نگه میداره. شما هم می تونید از این فنجان ها استفاده کنید. شما می تونید به سادگی این نوشیدنی خوشمزه رو تو خونه درست کنید و هم از طعم بی نظیرش لذت ببرید و هم از خواص بی شمار اون بهره مند بشید. تا انتهای این مطلب با ماه همراه بشید تا ببینیم چطور میشه بدون دستگاه قهوه ساز یا اسپرسو ساز در کمترین زمان و به سادگی یه کاپوچینوی خونگی خوشمزه درست کرد. در انتهای مطلب هم مهمترین نکاتی رو که در حین درست کردن این نوشیدنی بی نظیر باید به اون ها توجه کنید، بهتون میگیم تا بتونید کاپوچینو بدون دستگاه رو با کیفیت بهتری درست کنید.

 

طرز تهیه کاپوچینو در منزل (بدون نیاز به دستگاه قهوه ساز)

 

 ۱- پودر قهوه یا نسکافه را به همراه شکر داخل کاسه ای بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید. آب جوش را به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید تا مواد داخل آب حل شوند. راز تهیه کاپوچینو بدون دستگاه در این مرحله نهفته شده. حال باید مواد داخل کاسه را با همزن برقی خوب بزنید تا زمانی که مواد یکدست شده و کاملا فرم بگیرد. این کار حدود ۵ تا ۷ دقیقه طول می کشد تا زمانی که مخلوط به پره های همزن بچسبد و کشدار شود.

  هم زدن کاپوچینو  

۲- شیر را داخل شیر جوش یا قابلمه ای کوچک روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. بلافاصله شعله را کم کنید و ۲ دقیقه دیگر حرارت دهید.

 

جوشاندن شیر

 

۳- از مخلوط نسکافه آماده شده حدود ۱ قاشق غذاخوری داخل هر فنجان بریزید. شیر داغ را داخل هر فنجان بریزید تا روی مواد را بپوشاند. در آخر با کمک قاشق چایخوری، مخلوط نسکافه را آرام داخل شیر داغ حل کنید تا کاپوچینو کاملا یکدست شود.

 

شیر و نسکافه

 

۴- بعد از آن که کاپوچینو یکدست شد، برای تزیین روی آن کمی دیگر از نسکافه فرم گرفته بریزید. در نهایت میتوانید روی کاپوچینو بدون دستگاه را با پود کاکائو تزیین و نوش جان کنید.

  تهیه کاپوچینو در منزل

نکات کلیدی طرز تهیه کاپوچینو خانگی بدون قهوه ساز

- بهتر است نسکافه ای که از آن برای درست کردن کاپوچینو خانگی استفاده می کنید از نوع دانه درشت (ترجیحا نسکافه گلد) باشد.

- حتما آبی که به نسکافه اضافه می کنید باید داغ داغ باشد.

- مقدار نسکافه را متناسب با سایز فنجان ها انتخاب کنید. مقادیر ذکر شده برای دو فنجان بزرگ کاپوچینو خانگی مناسب است.

- حتما از شیر پر چرب استفاده کرده و آن را به صورت داغ به نسکافه اضافه کنید.

- برای تنظیم طعم کاپوچینو به دلخواه خود میتوانید ابتدا مقدار کمتری از قهوه فرم گرفته را با شیر مخلوط کنید. سپس آن را بچشید و اگر لازم بود مقدار بیشتری اضافه کنید.

- برای هم زدن پودر نسکافه علاوه بر همزن برقی می توانید از همزن دستی و یا مینی میکسر نیز استفاده کنید تا خوب کف کند.

- مدت زمان هم زدن نسکافه برای کف کردن به نوع دستگاه شما بستگی دارد.

- اگر می خواهید کاپوچینو بدون دستگاه را مجلسی درست کنید، ابتدا شیر داغ را داخل فنجان بریزید. سپس قهوه ی فرم‌ گرفته را داخل قیف بریزید و با ماسوره آن را روی شیر داغ فرم بدهید. در نهایت کمی پودر کاکائو یا نسکافه روی آن بپاشید. این روش شبیه به طرز تهیه قهوه دالگونا کُره ای است.

- اگر از همزن برقی یک مفتول یا مینی میکسر استفاده می کنید، نسکافه، شکر و آب جوش را داخل هر فنجان به صورت جداگانه ریخته و با این دستگاه ها هم بزنید.

- اگر ترجیح می دهید طعم قهوه در کاپوچینو غالب باشد، می توانید فقط از قهوه استفاده کنید. اگر هم طعم موکا را می پسندید، می توانید ۱ قاشق پودر کاکائو به قهوه اضافه کنید. در صورتی که طعم تلخ قهوه را نمی پسندید می توانید از قهوه ی ترک و یا قهوه ی دلخواه تان نیز برای درست کردن کاپوچینو خانگی استفاده کنید.

- برای آن که کاپوچینو کف بیشتری داشته باشد، می توانید مقداری از شیر را نیز با همزن آن قدر بزنید تا کف کند. سپس کف فوم شیر را روی کاپوچینو ریخته و سرو کنید. همچنین میتوانید از روشی که برای آماده سازی کف شیر در تهیه کافه لاته گفته شد استفاده کنید.

- برای شیرین تر شدن کف روی کاپوچینو می توانید به شیر در حال جوش نیز کمی شکر اضافه کنید.

- برای تزیین کاپوچینو با پودر کاکائو و قهوه می توانید از انواع شابلون نیز استفاده کنید.

- افرادی که رژیم دارند می توانند از شکر رژیمی در طرز تهیه کاپوچینو خانگی بدون دستگاه استفاده کنند.

  طرز تهیه کاپوچینو  

- تصاویر از : coffee.dajo https://www.sharmispassions.com