بولونیز عدس

بولونیز عدس یک سس پاستای ایتالیایی شبیه به راگو است با این تفاوت که اصلاً گوشت ندارد و کاملاً گیاهی است. ریشه سس بولونیز به شهر بولونیا در شمال ایتالیا برمی‌گردد. البته سس بولونیز در اصل مانندخوراک راگو با گوشت چرخکرده و گوجه تهیه می‌شود اما در اینجا به نوع گوشتی آن نخواهیم پرداخت.

عدس از حبوبات پر خاصیت است و سرشار از آهن و روی می‌باشد. بنابراین بولونیز عدس از بهترین و مفیدترین غذاهای گیاهی است. برای تهیه بولونیز عدس، عدس با عصاره سبزیجات پخته می‌شود و بعد با سبزیجات سرخ شده و رب گوجه مخلوط می‌شود. بولونیز عدس را می‌توانید با انواع پاستا یا حتی با نان سرو کنید.

طرز تهیه: ابتدا عدس پخته نشده را با آب سبزیجات، سبزی معطر، نمک و فلفل در قابلمه کوچکی بریزید و روی شعله بگذارید تا مایع جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا عدس کاملاً نرم شود (۴۰-۵۰ دقیقه). آن را از روی شعله بردارید و بدون این که آبکش کنید، بگذارید عدس خنک شود.

حال باید بولونیز را آماده کنید. روغن زیتون را در قابلمه‌ای بریزید و روی شعله متوسط قرار دهید تا داغ شود. پیاز، هویج، کرفس، سیر، آویشن، سبزی معطر، نمک و فلفل را داخل روغن بریزید و حدود ۱۰ دقیقه تفت بدهید تا زمانی که سبزیجات کاملاً نرم شوند. سپس نصف پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید ۵ دقیقه روی شعله ملایم بماند تا بیشتر آب تبخیر شود.

حال رب گوجه را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت بدهید. بعد از آن گوجه خرد شده و مخلوط عدس را به بقیه مواد اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاید سپس دوباره شعله را کم کنید و ۲۰-۲۵ دقیقه با در نیمه باز به پخت بولونیز عدس ادامه دهید.

سس بولونیز عدس

اگر قصد دارید بولونیز را با پاستا سرو کنید، در این مدت پاستا را طبق دستور نوشته شده روی بسته‌بندی آن آماده کنید. بولونیز عدس را روی پاستا بریزید. در صورت تمایل مقداری جعفری خرد شده روی آن بپاشید و سرو کنید.

پاستا با سس بولونیز عدس

نکته: می‌توانید عدس را از یک روز قبل بپزید و در یخچال نگهداری کنید. اما قبل از گذاشتن در یخچال صبر کنید خوب خنک شود.