درست است که تقریبا همه نوع نانی را می‌توان از نانوایی‌ها و حتی سوپرمارکت‌ها تهیه کرد اما نان خانگی همیشه طعم بهتری دارد و در ضمن به این ترتیب می‌توانید سر سفره نان داغ و تازه داشته باشید. نان باگت یکی از انواع نان فرانسوی پر طرفدار است. اما باگت مانده کیفیت نان تازه را ندارد و معمولا موقع مصرف خرد میشود. اگر از کسانی هستید که دوست دارید همیشه نان تازه داشته باشید و بتوانید به راحتی با آن ساندویچ تهیه کنید این نان فرانسوی مناسب شماست. البته باید صادق بود و گفت که تهیه نان معمولاً وقت‌گیر است و نان باگت هم مستثنی نیست. اما طعم عالی و بافت نرم آن ارزشش دارد. برای آموختن طرز تهیه نان فرانسوی یا همان نان باگت این دستور را دنبال کنید.

طرز تهیه نان باگت فرانسوی

طرز تهیه نان باگت فرانسوی نرم و خوشمزه

 

مرحله اول: تهیه خمیر نان باگت

ابتدا، خمیر مایه را در کاسه کوچکی با نصف پیمانه آب گرم (حدود ۴۰ درجه) و شکر مخلوط کنید و ۵-۱۰ دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید و روی مایع کف ایجاد شود.

در کاسه بزرگی، ۳ پیمانه از آرد را با روغن، نمک و ۲ پیمانه آب گرم مخلوط کنید. مخلوط خمیرمایه را اضافه کنید و مواد را با همزن برقی (با سری خمیرزن) یا دستی خوب مخلوط کنید. ۳ پیمانه آرد دیگر را هم اضافه کنید و با همزن برقی بزنید یا با دست خوب ورز بدهید. اگر خمیر شل و چسبناک بود به تدریج مقدار بیشتری آرد اضافه کنید (تا ۱/۲ پیمانه) و آن قدر ورز بدهید تا به فرم مطلوب برسد و زیاد به دست نچسبد.

سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را به آن منتقل کنید. مجدداً ۲-۳ دقیقه ورز بدهید. بگذارید خمیر حدودا ۱۰ دقیقه بماند و وربیاید سپس ۱-۲ دقیقه دیگر ورز بدهید. این کار را ۳ بار دیگر تکرار کنید (یعنی در مجموع ۵ بار با فاصله ۱۰ دقیقه ورز بدهید).

ورز دادن خمیر نان فرانسوی

 مرحله دوم: شکل دادن به خمیر نان باگت

خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را با وردنه به صورت یک مستطیل باز کنید. طول مستطیل تعیین کننده طول نان شماست. حال خمیر را رول کنید تا به شکل یک لوله در بیاید. دو طرف رول را به سمت زیر آن تا کنید و کمی فشار بدهید. نصف دیگر خمیر را هم به همین شکل رول کنید. سپس هر دو را روی سینی فر چرب نشده با فاصله قرار دهید.

 

رول کردن نان فرانسوی

حال یک چاقو بردارید و با آن ۳-۴ خط اریب روی نان‌ها بیاندازید. عمق برش در حدی باشد که یکی دو لایه از خمیر بریده شود. در این مرحله می‌توانید برای قشنگ‌تر شدن رنگ نان‌باگت مقداری سفیده تخم مرغ روی آنها بمالید. اما ضرورتی ندارد.

برش زدن نان فرانسوی

مرحله سوم: برآمدن خمیر و پخت نان باگت 

بگذارید رول‌های نان ۳۰ دقیقه در جای گرم ور بیایند. در این مدت فر را با درجه حرارت ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس سینی را ۲۰-۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا نان‌ها قهوه‌ای رنگ شوند. وقتی نان فرانسوی آماده شد مقداری کره روی آن بمالید و سپس آن را سرو کنید. کره باعث می‌شود نان نرم بماند و در ضمن ظاهر براق و زیباتری پیدا می‌کند.

نان فرانسوی

 

نکات تهیه نان باگت:

- برای تهیه نان فرانسوی از آرد سفید استفاده کنید. ولی برای ورز دادن و آرد پاشیدن به سطح کار می‌توانید از آرد گندم استفاده کنید.

- گذاشتن یک کاسه آب داخل فر موقع پختن نان، به نرم شدن آن کمک می‌کند.

- تهیه نان عالی و بدون نقص نیاز به تمرین دارد. بنابراین اگر باز اول است که نان باگت خانگی تهیه میکنید انتظار نانی بی نقص را نداشته باشید. اما بعد مطمئنا بعد از یکی دو بار امتحان کردن و رعایت نکات گفته شده به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

تهیه نان باگت فرانسوی