سس ها یکی از متنوع ترین طعم دهنده ها هستن که در همه ی کشورها محبوبیت زیادی دارن. هر کدوم از سس ها طعم مخصوص به خودشون رو دارن و با مواد غذایی خاصی سرو میشن. خیلی از سس ها تند و خیلی های دیگه شیرین هستن. سس ها با توجه به مواد غذایی مختلف، از جمله غذاهای اصلی، معمولا غذاهای سرخ کردنی، و یا انواع مختلف سالاد انتخاب میشن. در بین طعم های مختلف سس ها، سس کچاپ یکی از پر طرفدارترین اون هاست که طعم فوق العاده ای به ساندویچ، برگر و سیب زمینی میده. تنوع سس های سالاد هم خیلی زیاده و در خیلی از اون ها از سبزیجات معطر استفاده میشه. شما می تونید انواع مختلف این سس ها رو تو خونه به راحتی درست کنید و به اون ها طعم دهنده ها و ادویه های مورد علاقه تون رو هم اضافه کنید. امروز می خوایم شما رو با یه سس پر طرفدار دیگه آشنا کنیم و طرز تهیه ی اون رو بهتون آموزش بدیم. این سس، سس خردل خونگیه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره. شما می تونید روی انواع غذاهای سرخ کردنی و همچنین اسنک ها از این سس بی نظیر استفاده کنید و از طعم فوق العاده اش لذت ببرید. مخصوصا اگر شما هم طرفدار سس های تند هستید، بهتون پیشنهاد می کنیم حتما طرز تهیه سس خردل خونگی رو یاد بگیرید و اون رو امتحان کنید تا از طعم تند خردل لذت ببرید.

برای درست کردن این سس خونگی کافیه دانه ها یا به اصطلاح بذر خردل رو از فروشگاه ها تهیه کنید و اون رو آسیاب کنید تا به شکل پودر در بیاد. بعد پودر خردل با ادویه های متنوع و طعم دهنده های مختلف از جمله عسل و سرکه به روشی خاص پخته و آماده میشه. با وجود این که مراحل درست کردن سس خردل خونگی خیلی ابتدایی و ساده اس اما عمل اومدن این سس کمی زمان بره و شما باید این سس رو حداقل به مدت ۱ روز داخل یخچال بذارید و بهش دست نزنید تا اسید سرکه تلخی خردل رو از بین ببره و سس دلخواه تون آماده بشه. از سس خردل می تونید برای مزه دار کردن انواع فراورده های گوشتی، سوسیس و هات داگ، مرغ، انواع کباب، انواع سالاد (مخصوصا سالادهایی که با تخم مرغ درست میشن) و حتی تن ماهی استفاده کنید. از خواص خردل غافل نشید! این سس سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین C، کلسیم، منگنز، روی، فیبر، پروتئین و آهنه و به تصفیه ی خود کمک میکنه. پس اگر به دنبال طرز تهیه ی یه سس مقوی، سالم و خوشمزه هستید، حتما سس خردل خانگی رو امتحان کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

  دانه  

طرز تهیه سس خردل خانگی

 

۱- بذرهای خردل را داخل آسیاب یا یک غذاساز بریزید و آن ها را پودر کنید. هرچه پودر خردل بیشتر آسیاب شود، سس خردل صاف تر و لطیف تر خواهد بود. اگر ترجیح می دهید دانه های خردل کمی در دهان احساس شوند می‌توانید آن ها را کمتر آسیاب کنید تا خیلی پودر نشوند.

  آسیاب کردن دانه پودر خردل سس خردل خانگی  

۲- بعد از آن که دانه های خردل کاملا آسیاب شدند، پودر خردل را داخل کاسه ریخته و سایر ادویه ها از جمله نمک، پودر زردجوبه، پاپریکا قرمز، پودر سیر، پودر پیاز و دارچین را به آن اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

  ادویه های سس  

۳- در یک قابلمه، آب و مخلوط ادویه را اضافه کنید و آن ها را خوب هم بزنید. به طوری که ادویه ها داخل آن حل شوند و مخلوطی یکدست حاصل شود (فعلاً سرکه را کنار بگذارید). حدود 45 دقیقه قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا ادویه ها به همراه آب بجوشند و حباب هایی روی آن ها ایجاد شود.

۴- بعد از آن که مخلوط شروع به جوشیدن کرد، سرکه را به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید تا مجددا حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشند. هر چند ثانیه آن ها را کمی هم بزنید تا ادویه ها کف قابلمه نچسبند.

۵- مواد آماده شده را داخل ظرف شیشه ای بریزید و اجازه دهید تا سس کاملا خنک شود. سپس آن را داخل یخچال قرار دهید تا آماده شود.

  سس  

۶- سس خردل ممکن است ابتدا مزه ی تلخی داشته باشد. به همین دلیل به حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد تا تلخی آن از بین برود و آماده شود. پس بهتر است چند روز سس را داخل یخچال قرار دهید تا تلخی آن به طور کامل از بین برود و بعد از آن استفاده کنید.

  طرز تهیه سس خردل  

نکات کلیدی طرز تهیه سس خردل خانگی

- پیش از هر چیز کار خود را با استریل کردن تمام ابزارها در آب جوش شروع کنید و سعی کنید برای درست کردن سس خردل خانگی از ظروف آلومینیومی یا مسی خودداری کنید، زیرا این مواد  می توانند بر طعم محصول نهایی شما تأثیر بگذارند.

- شما می توانید این سس خانگی را به مدت ۳ ماه در ظرف درب بسته داخل یخچال نگهداری کنید.

- با این مقدار مواد اولیه طعم تندی سس خردل خانگی ملایم خواهد بود. در صورتی که قصد دارید این سس را تندتر درست کنید، می توانید مقدار دانه‌ های خردل و همچنین پاپریکای آن را بیشتر کنید. اگر هم ترجیح می دهید تندی سس خردل کمتر از این باشد، می توانید کمی مقدار عسل موجود در آن را بیشتر کنید.

- دقت کنید که مدت زمانی که دانه های خردل را آسیاب می کنید به طور مستقیم در طعم سس شما تاثیر گذار خواهد بود. اگر دانه های خردل درشت هستند مدت زمان بیشتری آن ها را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند.

- اسید موجود در سرکه در طرز تهیه این سس خانگی کمک می کند تا خردل طعم تندی خود را از دست ندهد. علاوه بر این، نمک نیز در حفظ تندی خردل موثر است.

- اگرچه نگهداری از سس خردل خارج از یخچال هم امکان پذیر بوده و به دلیل خاصیت ضد باکتری آن خراب نمی شود، اما در این صورت سس تندی اش خود را از دست خواهد داد و ممکن است تلخ شود. در نتیجه بهتر است آن را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید.