دوستداران ترشی اصولا سعی دارند با هر ماده خوراکی که دوست دارند و البته قابلیت ترشی شدن دارد ترشی درست کنند و همراه غذا از خوردنش لذت ببرند. میدانیم که اصولا با انواع میوه و سبزیجات و حتی مواد غیر گیاهی مانند تخم مرغ می توان ترشی درست کرد پس برای درست کردن ترشی چندان محدودیت نداریم.  از جمله یکی از میوه هایی که با آن می توان ترشی لذیذی درست کرد ترشی انبه است که خواص غذایی و حتی دارویی فراوانی دارد. ترشی انبه را در کشور ها و مناطق بسیاری تهیه می کنند که مواد تشکیل دهنده آن با توجه به ذایقه ها می تواند متفاوت و متعدد باشد اما چیزی که مهم است طعم خوب این ترشی است که می تواند بسیاری را جذب خودش کند.

 

ترشی با انبه

 

انبه از گیاهان بومی هند و برمه و مالزی است و در واقع میوه است استوایی و همانطور که گفته شد خواص زیادی داره و تقویت کننده خوبی برای بدن به حساب میاد. برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و تنفس بسیار کارآمد و مفیده و همچنین برای برطرف کردن تب و سر درد و تقویت دندان و لثه می تونه موثر باشه.

به شیوه های مختلفی می شه انبه رو در رژیم غذایی قرار داد و در طول روز ازش استفاده کرد برای مثال تهیه پلو با انبه، مربای انبه، شربت انبه، دسر انبه، کیک انبه و ... از جمله راه های مصرف انبه هستند اما یکی از پر طرفدارترین خوردنی تهیه شده با انبه، ترشی است که امروز قصد دارم روش تهیه ترشی انبه بندر عباس (Pickled mango) رو بهتون آموزش بدم که واقعا خوش طعم و دوست داشتنی است  و به راحتی و در کمترین زمان می تونید در منزل درست کنید و در وعده های متعدد غذایی سرو کنید.

  ترسی بندرعباس

روش تهیه ترشی انبه

 

مرحله اول:

انبه را از وسط دو نیم و هسته را خارج کنید. میوه را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید (برای ترشی هم می توان پوست انبه را جدا کرد و هم اینکه آن را با پوست خرد کرد)

  انبه

مرحله دوم:

انبه را با آب لیمو  و سیاه دانه و ادویه ها مخلوط کنید و استراحت دهید.

مرحله سوم:

سرکه را با حرارت کم به جوش آورید و سیر و سس تمر هندی را به آن بیافزایید و پس از پنج دقیقه  ادویه ها را اضافه کنید و اجازه دهید پنج دقیقه دیگر حرارت ببیند و بعد از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم:

انبه مخلوط شده با آب لیمو  و ادویه را به تمر هندی اضافه کنید و مواد ترشی انبه با تمرهندی را در ظرف شیشه ای مناسب بریزید و در آن را محکم ببندید.

  ترشی خانگی  

سس تمرهندی

-برای تهیه سس تمرهندی نصف بسته تمر را با سه پیمانه آب خیس و بعد آن را از صافی رد کنید و در صورت دلخواه کمی ادویه مانند فلفل، تخم گشنیز، زیره  آسیاب شده  و.. اضافه کنید و به اندازه مورد نظر در غذا و ترشی ها  استفاده نمایید.

 

سس تمر

نکات کلیدی تهیه ترشی انبه

-اگر می خواهید ترشی به خوبی جا بیافتد حدود یک ماه زمان لازم است اما این ترشی را پس از 24 ساعت هم می توان استفاده کرد ولی قطعا پس از یک ماه طعم بهتری خواهد داشت.

- اگر مایل بودید دو عدد گوجه فرنگی رنده شده می توانید به مواد ترشی اضافه کنید.

-با توجه به اینکه تمر هندی در مواد اولیه وجود دارد نمک اضافی به ترشی نمی افزاییم.

-اگر می خواهید ترشی مدتی بماند تا جا بیافتد، انبه بهتر است کمی سفت باشد.

-ترشی  انبه را می توان بدون تمر هم درست کرد که در این صورت مواد مورد نظر را مخلوط نمایید و در انتها سرکه را روی مواد بریزید و در ظرف را ببندید.

ترشی انبه خانگی