آیا تا به حال اسم کیک پنبه ای به گوشتون خورده؟ اکثریت ما با واژه کیک اسفنجی آشنا هستیم و تصور بیشتر مردم اینه که تنها کیک های اسفنجی برای تزیین و خامه کشی مناسب هستند. اما اینطور نیست. کیک های دیگه ای هم هستند که بافت نرم و لطیفی دارند. اونقدر لطیف که به اونها پنبه ای میگن. همونطور که از اسم این کیک معلومه بافت نرمی داره و البته طعمشم فوق العاده است. برای تهیه کیک های پنبه ای دستور العمل های مختلفی وجود داره. اما در این مطلب ما قصد داریم این کیک رو با شیر غلیظ شده آموزش بدیم. طرز تهیه شیر غلیظ شده قبلا آموزش داده شده. پس از این بابت به خودتون نگرانی راه ندید. می تونید این کیک رو در مناسبت های مختلف تهیه کرده و با یک تزیین زیبا کام اطرافیان رو شیرین کنید.

 

طرز تهیه کیک پنبه ای 

 

مرحله اول: مقدمات پخت کیک پنبه ای را آماده کنید. 

فر را روشن کرده و روی  180 درجه سانتی گراد (340 فارنهایت) قرار دهید. داخل قالب گرد 20 سانتی کاغذ روغنی ریخته و مقداری آن را چرب کنید. یک قابلمه با دهانه ای بزرگتر از 20 سانتی متر انتخاب کنید. امتحان کنید که آیا قالب کیک در قابلمه فرو می رود یا خیر. البته دهانه قابلمه نباید آنقدر بزرگ باشد که قالب به کف آن برسد. همین که مثل یک پایه آن را نگه دارد کافی است. تا نیمه قابلمه آب بریزید و آن را در فر روشن قرار دهید. سپس زرده و سفیده های 6 عدد تخم مرغ را از هم جدا کنید. آرد را نیز الک کرده و کنار بگذارید.

  جدا کردن زرده و سفیده برای کیک پنبه ای  

مرحله دوم: آماده کردن بخشی از مایع کیک 

در این مرحله از پخت کیک پنبه ای 6 عدد زرده، یک عدد تخم مرغ بزرگ، وانیل و نمک را مخلوط کنید. این مواد را با همزن دستی یا دور کند همزن برقی مخلوط کرده و کنار بگذارید. کره را روی حرارت کم گرم کنید تا حبابهای کوچک در انتهای کره ذوب شده ظاهر شوند. آرد را داخل کره داغ ریخته و با لیسک یا یک کفگیر پلاستیکی سریع مخلوط کنید. شیر غلیظ شده را نیز به این ترکیب اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس حرارت را خاموش کنید. مخلوط آرد را در مخلوط زرده تخم مرغ ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. می توانید از همزن دستی یا دور کند همزن برقی استفاده کنید.

 

مرحله سوم: آماده کردن سفیده ها و مایع اصلی کیک

با دور متوسط همزن سفیده های تخم مرغ را آنقدر هم بزنید که سفت و فومی شکل شود. سپس شکر را طی سه مرحله داخل سفیده زده و هربار خوب مخلوط کنید. آنقدر هم بزنید که سفیده کاملا سفت و گلوله گلوله شود. سپس این مخلوط را به آرامی و طی سه یا چهار مرحله به مخلوط زرده اضافه کنید. برای هم زدن از یک لیسک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد به خوبی با هم ترکیب شده اند. در نهایت مایع کیک پنبه ای را در قالب بریزید و چند بار آن را روی زمین بکوبید. با این کارهای حباب های هوا از کیک خارج می شوند. قابلمه ای را که قبلا داخل فر گذاشتید خارج کرده و قالب را در دهانه آن قرار دهید. مراقب باشید آب داخل مایع نرود. مجددا قابلمه را به همراه قالب داخل فر قرار دهید.

  سفیده فومی شکل     مخلوط کردن سفیده با دیگر مواد  

حدود 40 دقیقه زمان برای پخت این کیک لازم است. البته این زمان ممکن است بر حسب حرارت فر تغییر کند. برای اطمینان از پخت کیک یک خلال دندان را در مرکز آن فرو کنید. اگر تمیز بیرون آمد به معنای آن است که کیک پنبه ای شما آماده است. آن را از فر خارج کرده و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس کیک را از قالب خارج کرده و روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شود. این کیک را به تنهایی یا با سس شکلات، آیسینگ، خامه و ... میل کنید. نوش جانتان

  بافت کیک پنبه ای

نکات طلایی برای تهیه کیک پنبه ای

 

- به جای شیر غلیط شده می توانید از شیر عسلی آماده نیز استفاده کنید.

- اگر کره نمک دار در کیک ریختید باید نمک موجود در مواد اولیه را حذف کنید. - حتما برای این کیک آرد را الک کنید.

- هنگام زدن سفیده مراقب باشید پره های همزن کاملا تمیز و خشک باشند. در غیر این صورت سفیده فرم نمی گیرد.

- به جای کره می توانید از روغن استفاده کنید. اما طعم کیک پنبه ای با کره بهتر است.

- این دستور از وبسایت Powon Indo Bule ترجمه شده است.   تصاویر از : https://www.kitchenstories.com/en/recipes/cotton-sponge-cake-8c49 https://cookpad.com/us/recipes/7968942-condensed-milk-cotton-cake