کوکو باقالی یکی از کوکوهای خیلی لذیذ، که خیلی هم راحت تهیه میشه.ظاهرش شبیه کوکو سبزی، ولی تردتره. این کوکو خیلی سبکه و برای وعده شام و افطاری ماه رمضان مناسبه. این غذای خوشمزه را کمتر کسی می شناسد و اکثرا کوکوهای معروفی همچون کوکو سیب زمینی و سبزی را بیشتر درست می کنند. اما اگر به مواد غذایی اطراف خود دقت کنید می بیند که کوکوهای مختلفی می توان تهیه کرد. کوکو باقالی یکی از این کوکوها است.

باقالی سرشار از فیبر بوده و به سلامت دستگاه گوارش کمک بسیاری می کند. با توجه به پروتئین بالای آن، وقتی با برنج پخت می شود یک غذای کامل است. کلسیم و پتاسیم موجود در باقالی از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین فشار خون بالا را نیز کنترل می کند. از خواص دیگر باقالی می توان به فسفر موجود در آن اشاره کرد که باعث بالا بردن هوش افراد به خصوص کودکان می شود.

این نکته را در نظر داشته باشید افرادی که بیماری فاویسم دارند نباید سراغ این غذا بروند. با ایران کوک همراه شوید و طرز تهیه این کوکو خوشمزه و راحت را یاد بگیرید.

 

طرز تهیه کوکو باقالی

 

مرحله اول: آماده کردن باقالی

ابتدا هر دو پوست باقالی را بگیرید و آنها را بشویید.  باقالی های پاک شده را با مقداری آب خوب پخته و آبکشی کنید. حدود نیم ساعت کافی است. سپس آن ها را داخل میکسر ریخته و له کنید. این کار را با گوشتکوب برقی یا دستی نیز می توانید انجام دهید.

 

باقالی پخته

 

مرحله دوم: آماده کردن سبزی کوکو

تا باقالی پخته می شود سبزی ها را پاک کرده و تمیز بشویید. وقتی آب آن ها کاملا از صافی رفت و خشک شدند خردشان کنید.

 

پوره کردن باقالی

 

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد کوکو

پیاز را رنده کرده و آب آن را کامل بگیرید. سپس داخل یک کاسه بزرگ بریزید. باقالی له شده، سیر رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی ها را هم به پیاز اضافه کنید. تخم مرغ ها را داخل یک کاسه دیگر خوب هم زده و به مواد کوکو اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. با انجام این کار کوکوی شما خوب پف می کند.

 

مخلوط مواد کوکو

 

مرحله چهارم: سرخ کردن کوکو باقالی

داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و بگذارید داغ شود. سپس با قاشق از مواد کوکو برداشته و با فاصله در تابه بریزید. اجازه دهید با حرارت ملایم هر دو طرف کوکوها سرخ شوند.

 

سرخ کردن کوکوی باقالی

 

نکات کلیدی برای پخت کوکو باقالی

- اگر برای تهیه کوکو بخواهید از باقالی خشک استفاده کنید باید حداقل 4 ساعت آن ها را در آب گرم خیس کنید.

- برای تهیه این کوکو یا هر کوکو دیگری بهتر است تخم مرغ ها را یکی یکی داخل یک کاسه کوچک شکسته و سپس به مواد دیگر اضافه کنید تا از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

- اگر بخواهید می توانید همه مواد را داخل تابه ریخته و یک کوکوی بزرگ درست کنید.

- کوکو باقالی را می توانید داخل فر با دمای 175 درجه سانتی گراد تهیه کنید. در این روش مقدار روغن مصرف شده بسیار کم می شود و شما یک کوکوی رژیمی دارید.

- اگر غذای ترش دوست داشته باشید می توانید مقداری گرد غوره نیز به مواد کوکو اضافه کنید.

- می توانید از سبزیجات و باقالی پخته فریز شده استفاده کنید. در این صورت زمان آماده سازی کم می شود. اما طعم کوکو با مواد تازه خیلی بهتر است.

  عکس ها از اینستاگرام: @shur_o_shirin @robi_javan7471