حلوا اوماج یکی از خوشمزه ترین حلواهای ایرانیه که بیشتر توی مراسمات مذهبی و عزاداری درست میشه. طبع گرم حلوا، سردی غم را از بین می بره. این دسر خوشمزه دارای طعم و بافت متفاوته، که با دیگر حلواها فرق داره. در زبان محلی آذربایجان به این حلوا، اوماج حالواسی گفته می شود. کلمه اوماج در زبان ترکی به معنی ساییدن می باشد، یعنی آرد این حلوا را باید آنقدر بین دو کف دست بمالید تا به شکل شن ریز شود.

معمولا داخل همه حلواها از نمک استفاده می کنیم به این دلیل که چشم اموات روی حلوا نماند. بنابراین هنگام اضافه کردن نمک بهتر است بگویید، به روح اموات درگذشته برسد. تهیه این حلوا کمی وقت گیر می باشد و حوصله زیادی می خواهد. در ادامه طرز تهیه این حلوای خوشمزه را در ایران کوک به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه حلوا اوماج

مرحله اول: آماده کردن آرد حلوا

ابتدا آرد را داخل یک سینی بریزید و نمک را با آن مخلوط کنید. با دست یا به کمک یک آب پاش، شیر را به آرامی روی آرد بپاشید. سپس آرد را با دست بمالید تا به صورت گلوله های ریز خمیر یا به اصطلاح اوماج تبدیل شود. سینی را در گوشه ای از آشپزخانه بگذارید تا خشک شود. خشک شدن اوماج ها تقریبا بین 4 تا 5 ساعت زمان می برد.

خشک کردن اوماج

مرحله دوم: آماده کردن شهد حلوا

شکر، آب و زعفران را مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. شیره انگور را به آن اضافه کرده و بگذارید تا آهسته بجوشد. پودر هل و گلاب را به شهد اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.

مرحله سوم: خرد کردن گلوله های آرد

هنگامی که اوماج ها کاملا خشک شدند آن ها داخل میکسر یا غذا ساز ریخته تا دانه ها یکدست و ریز مثل دانه های شن شوند. در قدیم این کار را با دست و به وسیله الک انجام می دادند، که سخت ترین مرحله تهیه حلوا بود.

مرحله چهارم: سرخ کردن آرد

آرد را داخل یک تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید و تفت دهید. وقتی آرد به حد مطلوب سرخ شد روغن را اضافه کرده و سرخ کنید.

تفت دادن اوماج

مرحله پنجم: اضافه کردن شهد به اوماج ها

وقتی اوماج ها سرخ شدند و به رنگ مطلوب رسیدند، شربت را به آن اضافه کنید و روی حرارت هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و شربت کاملا به خورد حلوا برود. وقتی شهد کاملا با اوماج ها مخلوط شد درب ظرف را گذاشته تا حلوا دم بکشد. این کار را به دلیل وجود دانه های ریز خمیر اوماج است که کاملا پخته شود. این کار تقریبا 30 تا 40 دقیقه زمان می خواهد. در این بین حتما چندین مرتبه حلوا را هم بزنید تا ته نگیرد.

در نهایت گردو پودر شده را اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. حلوای شما آماده است داخل ظرف مورد نظر ریخته و تزیین کنید.

حلوا اوماج

نکات کلیدی در تهیه حلوا اوماج

- اگر پس از پاشیدن شیر، آرد کاملا خشک نشود داخل حلوا گلوله می شود.

- در تهیه شربت حلوا اوماج می توان کلا از شیره انگور استفاده کرد.

- یک کیلو آرد معمولا 3 تا 4 دیس حلوا به شما می دهد.

- هنگام سرخ کردن آرد اگر بخواهید رنگ حلوا تیره تر باشد باید آرد را بیشتر سرخ کنید.

عکس ها از اینستاگرام:

@fateme.family85