چیز کیک انواع مختلفی داره. مثلا چیز کیک ژاپنی احتمالا هیچ شباهتی به تصوری که از چیز کیک توی ذهن شما هست نداره. چون بر خلاف بقیه چیزکیک ها پنیر داخل مایه کیک ریخته میشه. یا چیز کیک ساده که فقط با سه ماده تهیه میشه. اما تصویر کلی که بیشتر ما از چیزکیک توی ذهنمون داریم لایه از از کیک یا بیسکویته که روی اون یه لایه پنیری خوشمزه کشیده شده. چیز کیک تنوری که همه باهاش آشنا هستید در فر تهیه میشه. اما خبر خوش اینه که اگه برای تهیه کیک فر نداشته باشید، باز هم میتونید چیز کیک درست کنید. برای لایه کراست چیز کیک یخچالی از مخلوط بیسکویت و کره استفاده میشه. طرز تهیه چیز کیک بدون فر خیلی خیلی آسونه و بهش چیز کیک یخچالی هم میگن چون باید توی یخچال بمونه تا خودش رو بگیره.

در این طرز تهیه از ژلاتین استفاده شده. البته به جای پودر ژلاتین میتوتند چیز کیک یخچالی با ژله هم تهیه کنید. این طوری چیز کیکی با طعم دلخواه خودتون خواهید داشت. فقط فراموش نکنید که پودر ژله علاوه بر ژلاتین شکر هم داره. پس باید به تناسب از مقدار شکر کم کنید. اگه از عاشقان شکلات هم هستید باید بگم که طرز تهیه چیز کیک یخچالی شکلاتی رو جداگونه برای شما عزیزان نوشتیم. اما حالا بریم سراغ طرز تهیه چیزکیک یخچالی بدون پخت ساده. روی این کیک میتونید بسته به سلیقه خودتون از انواع مارمالاد و مربا استفاده کنید.

 

طرز تهیه چیز کیک یخچالی

مرحله اول: تهیه کراست

بیسکویت ها را داخل غذاساز بریزید و کمی خرد و پودر کنید. کره نرم یا ذوب شده را روی آن بریزید و مجددا میکس کنید. کف قالب چیز کیک را کاغذ روغنی بیندازید و کراست یا پایه چیز کیک را کف آن ریخته و پرس کنید. قالب را به مدت 30 دقیقه در فریزر قرار دهید تا سفت شود. توجه کنید برای تهیه چیز کیک بدون فر بهتر است از قالب کمربندی استفاده کنید تا راحت از قالب خارج شود.

کراست چیزکیک

مرحله دوم: خیس کردن پودر ژلاتین

پودر ژلاتین را باروی آب سرد بریزید و مخلوط کنید. 5 دقیقه آن را کنار بگذارید تا ذرات ژلاتین خوب خیس بخورند. حال مخلوط را چند دقیقه روی حمام بن ماری و مثلاً روی در کتری قرار دهید تا خوب حل شود. وقتی ژله خوب حل شد، آن را در گوشه ای قرار دهید تا کمی خنک شود.

ژلاتین بنماری شده

مرحله سوم: تهیه فیلینگ پنیری

پنیر خامه ای و پودر شکر را با همزن برقی خوب هم بزنید تا زمانی که شبیه خامه فرم گرفته شود. سپس وانیل و خامه را بیافزایید و مجددا با همزن مخلوط کنید. بعد از 3-4 دقیقه، پودر ژلاتین حل و خنک شده را به مواد اضافه و مخلوط کنید. مایه چیز کیک را با دور تند همزن بزنید تا زمانی که خارج کردن سری همزن، خامه به صورت نوک تیز (مثل عکس) سفتی دیده شود و دیگر حالت آویزان نداشته باشد.

 مایه چیز کیک

مرحله چهارم: سر هم کردن چیز کیک یخچالی

کراست چیزکیک را از فریزر بیرون بیاورید و روی آن مایه چیز کیک را بریزید. وقتی مایه را ریختید می توانید میوه مورد علاقه تان را روی دسر قرار دهید.

مایه و کراست چیز کیک

 

چیز کیک را به مدت 3 ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب سفت و آماده شود. برای سرو میتوانید به جای میوه تازه از مربا هم استفاده کنید.

 

 چیز کیک در قالب کمربندی

 نکات تهیه چیز کیک بدون فر

- برای تزئین چیزکیک بدون فر میتوانید از انواع میوه های تازه مثل توت فرنگی هم استفاده کنید.

- میتوانید از مخلوط پنیری آماده شده در مرحله سوم به عنوان پایه ژله آجیلی هم استفاده کنید.

- در مرحله دوم میتوانید به جای بنماری کردن، مخلوط ژلاتین و آب را 20-30 ثانیه در مایکروفر قرار دهید تا پودر ژلاتین در آب حل شود.

- در مرحله سوم موقع اضافه کردن ژله، اگر مخلوط بیش از حد سرد شده و کمی سفت شده بود، آن را 5 ثانیه در مایکروفر گرم کنید بعد به خامه و پنیر اضافه کنید.

- اگر قالب کمربندی در دسترس ندارید میتوانید داخل قالب سلفون بکشید و بعد از سرد شدن چیز کیک یخچالی را با سلفون از قالب خارج کنید.