پیروگی گوشت و قارچ

پیروگی غذایی است که ریشه‌اش به اروپای شرقی برمی‌گردد. ظاهر این غذا شبیه به پیراشکی‌های کوچک است. خمیر پیروگی نیازی به ورآمدن ندارد و به همین دلیل پیروگی گوشت و قارچ خیلی راحت و نسبتاً سریع تهیه می‌شود. پیروگی‌هایی هم هستند که مواد میانی آنها شیرین است و در واقع به عنوان شیرینی مصرف می‌شوند. اما اینجا مواد میانی مخلوطی از گوشت، پیاز، قارچ و کمی ماست چکیده هستند. پیروگی گوشت و قارچ را می‌توانید به عنوان شام یا ناهاری لذیذ همراه با ماست یا سس گوجه سرو کنید.

طرز تهیه: اول از همه مواد میانی پیروگی را تهیه کنید. گوشت را روی تخته به صورت قطعات باریک و کوچک خرد کنید. نمک و فلفل روی آن بپاشید. کمی روغن را داخل تابه داغ کنید و سپس گوشت خرد شده را حدود ۵ دقیقه روی شعله زیاد تفت بدهید. سپس گوشت سرخ شده را از تابه خارج کنید.

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و داخل تابه بریزید. ۱۰ دقیقه تفت بدهید تا پیاز به رنگ قهوه‌ای روشن در بیاید. در این مدت قارچ را نیز خرد کنید. بعد از طلایی شدن پیاز، قارچ را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه به تفت دادن ادامه دهید و مرتب هم بزنید تا چیزی به کف تابه نچسبد.

مخلوط گوشت

در آخر گوشت را هم به تابه اضافه و با بقیه مواد مخلوط کنید. تابه را از روی گاز بردارید و روی مواد جعفری خرد شده بریزید و مجدداً هم بزنید. مواد میانی را داخل کاسه‌ای بریزید و با ماست چکیده مخلوط کنید. قبل از مصرف حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مخلوط گوشت و ماست

برای تهیه خمیر، آرد را در کاسه بزرگی بریزید. کره نرم شده، ماست چکیده و تخم مرغ را در کاسه دیگری بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید. مایع را روی آرد بریزید و هم بزنید. وقتی خمیر آنقدر سفت شد که دیگر هم زدن ممکن نبود، شروع به ورز دادن کنید. در صورتی که خمیر چسبناک بود مقداری آرد اضافه کنید. به ورز دادن ادامه دهید تا خمیر به راحتی شکل بگیرد. بگذارید خمیر نیم ساعت بماند.

جهت سر هم کردن پیروگی، روی سطح کار حسابی آرد بپاشید سپس خمیر را با وردنه به ضخامت ۳ میلی‌متر پهن کنید. حال خمیر را به صورت دایره‌هایی به قطر حدود ۵ سانت برش بزنید. برای این کار می‌توانید از کاتر کوکی یا لیوان استفاده کنید.

بریدن خمیر

حال وسط هر کدام از دایره‌ها ۱/۴ پیمانه از مخلوط گوشت بریزید و با دست خمیر را تا کنید و دور مواد بپیچید. برای چسباندن لبه‌ها به هم خمیر را با کمی آب خیس کنید و با فشار دادن چنگال روی لبه‌ها کار را تمام کنید.

سر هم کردن پیروگی

حال پیروگی‌ها را ۴ دقیقه آبپز کنید تا در آب معلق شوند. سپس در تابه محتوی کمی کره دو طرف آنها را سرخ کنید تا قهوه‌ای رنگ شود (هر طرف حدود ۳ دقیقه). پیروگی گوشت را با ماست سرو کنید.

سرخ کردن پیروگی

نکته: در روش تهیه مرسوم پیروگی، به جای ماست از خامه ترش استفاده می‌شود.