با شنیدن نام شکر پلو یاد شیراز میفتیم چون این غذا رو بیشتر تو این شهر درست می کنند. شکر پلو جزء اصلی غذاهای عروسی یا مهمانی های بزرگ تو این شهره. تو این مراسم ها کمتر پیش میاد که پلوی ساده درست کنند، به این دلیل پختن این غذا رو کار آشپز های حرفه ای می دونن ولی واقعیت اینه که تهیه کردن این پلو اصلا کار سختی نیست.

همچنین برای مردم شیراز محبوب ترین نذری در ماه محرم، شکر پلو هستش. این غذا خیلی خوشمزس البته اگه با مرغ، گوشت و خورش قیمه سرو بشه خوشمزه تر میشه. این غذا شبیه شیرین پلو و هویج پلو هست، ولی طرز تهیه اون تفاوت داره. کسایی که طرفدار غذاهای شیرین هستن، به دلیل عطر و طعم فوق العاده ای که این غذا داره حتما ازش استقبال می کنند. با ما همراه بشید تا سفری به شیراز داشته باشیم و این غذای شیرازی خوشمزه رو درست کنیم.

 

طرز تهیه شکر پلو

 

مرحله اول: خیس کردن برنج

قبل از انجام هر کاری برنج را یکی دو ساعت قبل با آب گرم خیس کنید. برای پخت بهتر برنج ایرانی، آن را داخل آب گرم خیس می کنند.

 

مرحله دوم: آماده کردن شیره

برای درست کردن شیره آب، گلاب، شکر و روغن را با هم روی حرارت ملایم قرار داده تا نیم ساعت بجوشد و قوام بیاید. دست آخر زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

 

مرحله سوم: آبکش کردن و دم دادن برنج

یک قابلمه پر از آب را روی حرارت قرار داده و یک قاشق نمک داخل آن بریزید. وقتی جوش آمد برنج را داخل آن ریخته و پس از پخت آبکش کنید. روی برنج آب ولرم رو به خنک بریزید تا پخت برنج متوقف شود. خیلی لازم نیست برنج زنده باشد چون وقتی شیره به آن اضافه شود دانه های برنج سفت می شوند.

کف یک قابلمه مقداری روغن ریخته و برنج آبکش شده را داخل آن بریزید. سپس روی حرارت قرار داده و زمان بدهید تا برنج بخار کند. از کنار اجاق جم نخورید تا بخار برنج بلند شود.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن شیره به برنج

وقتی برنج بخار کرد، یک سینی را زیر آبکش قرار دهید و برنج دم کشیده را داخل آن ریخته، کم کم شیره را روی آن بریزید و به آرامی مخلوط کنید. آبکش را روی یک سینی دیگر بگذارید و شیره روی سینی اول را دوباره به برنج اضافه کنید. داخل یک قابلمه مجدد کمی روغن ریخته و برنج را نیز داخل آن بریزید. اگر از شیره روی سینی باقی مانده است، آن را روی سطح برنج ریخته و یک ساعت دم کنید.

 

مرحله پنجم: شیرین کردن خلال نارنگی برای تزیین شکر پلو

برای شیرین کردن خلال های نارنگی آن ها را چندین مرتبه بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. سپس با کمی روغن و شکر تفت دهید. وقتی پلو آماده شد با خلال های نارنگی تفت داده شده تزیین کرده و میل نمایید.

  شکر پلو با قیمه  

نکات کلیدی برای پخت شکر پلو

  - برای تزیین این غذا می توانید از خلال پسته و بادام تفت داده شده نیز استفاده کنید.   شکر پلو با تزیین خلال بادام و پسته   - شکر پلو را می توانید در وعده غذایی شام، ناهار و یا سحر و افطار در ماه رمضمان میل کنید. - زمان آبکش کردن برنج می توان مقداری زردچوبه نیز داخل آب بریزید تا برنج شما کاملا زرد شود. - هر چقدر بیشتر زعفران استفاده کنید برنج شما خوش رنگ تر می شود. - اگر از یک قابلمه تفلون برای دم دادن برنجی که شیره را به آن اضافه کرده اید، استفاده کنید یک ته دیگ بسیار خوشمزه خواهید داشت.   عکس ها از اینستاگرام: ide_ashpazii@ poopak_food@ noora.food@