مردم کهکیلویه و بویر احمد به رسم دیرینه و رسومات به جا مانده از نسل های گذشته، با بارش اولین باران، آماده پخت آش خوشمزه شله ماشکی می شوند. این آش مخصوص فصل سرد زمستانه. در این استان به دلیل وجود عشایر و طایفه های مختلف، رسم و رسومات جالبی دارند. با وجود این آیین ها فصل زمستان رنگ و بوی خاصی به خودش می گیره. این غذا تو شهر گچساران طرفداران زیادی داره.

آش شله ماشکی در ظاهر شبیه عدسی بوده و شما در نگاه اول متوجه تفاوت اون نمی شید. اما گوشت و برنجی که توی این آش استفاده میشه باعث متفاوت شدن اون شده. همونجوری که از اسمش پیداست مهمترین ماده تشکیل دهنده این غذا ماش هست. قبل از اینکه طرز تهیه این آش خوشمزه رو به شما عزیزان یاد بدیم بهتره کمی با خواص این دانه کوچک آشنا بشید.

ماش از گیاهای بومی هندوستانه، اما در نقاط دیگه دنیا نیز کشت میشه. از ماش می تونید توی غذاهایی مثل آش ماش، دمپخت ماش، آش شله ماشکی و همچنین انواع سالاد استفاده کنید. جوانه ماش خاصیت دارویی بیشتری از خود دانه ماش داره. میزان فولیک اسیدش خیلی بالاست، در این صورت خوردن اون برای پیشگیری از بیمارهای قلبی و عروقی خیلی فایده داره. این ماده غذایی باعث کاهش قند و چربی خون میشه.

همچنین خیلی زود هضم بوده و ماده غذایی متعادلیه، بنابراین مصرفش رو به بیماران دیابتی خیلی توصیه می کنند. مصرف ماش برای هیچ کس ممنوعیت نداره حتی کسانی که دچار بیماری نقرس هستند نیز میتونن به راحتی از این ماده غذایی مصرف کنند. ایران کوک با آموزش طرز تهیه شله ماشکی شما را به استان زیبای کهگیلویه و بویر احمد برده و توصیه می کند این آش خوشمزه را درست کنید.

 

طرز تهیه شله ماشکی

  1- اولین کاری که برای تهیه این غذای خوشمزه باید انجام دهید این است که پیاز خام، کنجد و دانه های انار خشک شده را در یک هاون ریخته و بکوبید تا کاملا له شوند و کنجد به روغن بیافتد. می توانید این مواد را با خرد کن نیز له کنید. امروزه معمولا کمتر از هاون استفاده می شود. 2- در مرحله بعد گوشت را با یک پیاز تفت داده، مقداری زردچوبه و فلفل و بگذارید خوب پخته شود. در همین فاصله ماش را نیز داخل یک قابلمه ریخته و بپزید. وقتی ماش می پزد پوست های آن جدا شده و سر ظرف قرار می گیرد، پوست ها را با یک ملاقه گرفته و دور بریزید. 3- وقتی ماش پخته شد برنج را نیز به آن اضافه کرده و زمان دهید تا برنج نیز بپزد. گوشت پخته شده و موادی را که در مرحله یک له کردید به ظرف آش اضافه کنید و بگذارید کاملا جا بیافتد. 4- در مرحله آخر پخت، کمی غذا را تست و سپس نمک را به آن اضافه کنید. اکنون آش شما آماده است آن را در ظرف کشیده و میل نمایید.   شله ماشکی مناسب فصل سرما

نکات کلیدی برای پخت شله ماشکی

- هنگام پخت آش هر 15 دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا جا بیافتد و ته نگیرد. - آش شله ماشکی را می توانید هنگام سرو با آبغوره میل کنید.

- می توانید گوشت را از منوی این غذا حذف کنید. با حذف گوشت هیچ تغییری در طرز تهیه آن به وجود نمی آید.

  تصاویر از اینستاگرام: baran.razeghy.art@