انواع مختلف برگر از جمله پر طرفدارترین غذاها در منوی همه ی رستوران ها و کافی شاپ هاست. اما انواع برگر رو میشه به راحتی تو خونه به شکل سالم تر و حتی خوشمزه تر هم درست کرد. با درست کردن یه برگر خونگی خوشمزه می تونید اون رو کاملا به سبک دلخواه خودتون درست کنید و بپزید. این مسئله به ویژه برای وگان ها که نمی تونن برگر مورد علاقه شون رو در منوی اغلب رستوران ها و کافی شاپ ها پیدا کنن، خیلی اهمیت داره. این مطلب مخصوص وگان ها و کساییه که ترجیح میدن برگر رو بدون گوشت بخورن و به دنبال طرز تهیه یه برگر خاص و در عین حال خوشمزه هستن. در این مطلب طرز تهیه وجی برگر یا برگر وگان رو بهتون آموزش می دیم و می گیم که چه موادی بهترین جایگزین برای گوشت برگره.

اولین، خوشمزه ترین و پر خاصیت ترین ماده ی غذایی که میشه اون رو جایگزین گوشت کرد، قارچه. قارچ ها موقع پخته شدن از نظر طعم و بافت شباهت زیادی به گوشت دارن. در نتیجه می تونن بهترین جایگزین برای گوشت در طرز تهیه وجی برگر باشن. در نتیجه ماده ی اولیه ی اصلی در وجی برگر قارچه که این برگر رو به طرز باور نکردنی خوشمزه می کنه. علاوه بر قارچ، لوبیا سرشار از فیبر و پروتئینه و از نظر خاصیت چیزی کمتر از گوشت نداره. اگر قبلا تلاش کرده اید که برگر سبزیجات یا برگر گیاهی درست کنید، بهتره حتما وجی برگر رو هم امتحان کنید. چون در طرز تهیه وجی برگر از سبزیجات مختلف مثل پیازچه و جعفری استفاده میشه. این برگر برای وگان ها خیلی مناسبه و توش از تخم مرغ استفاده نمیشه. یک ماده ی اصلی در طرز تهیه برگر وگان، جایگزین تخم مرغه. در بسیاری از کشورها این ماده ی غذایی به صورت آماده از فروشگاه ها قابل تهیه اس. اما اگر برای درست کردن این برگر به جایگزین تخم مرغ دسترسی ندارید، اصلا نگران نباشید! چون ما در ادامه ی مطلب طرز تهیه جایگزین تخم مرغ خانگی رو برای طرز تهیه این برگر خوشمزه بهتون آموزش می دیم. پس ما ما همراه شوید تا از صفر تا صد این برگر خاص با طعم فوق العاده خوشمزه رو بهتون یاد بدیم.

طرز تهیه وجی برگر (برگر وگان)

  مواد اولیه وجی برگر  

۱- ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را رنده کنید. داخل تابه روغن کانولا بریزید و پیاز و سیر خرد شده را داخل آن به مدت ۳ تا ۷ دقیقه تفت دهید تا پیازها نرم شوند.

  سرخ کردن پیاز برگر  

۲- پیازچه‌ ها را ریز خرد کنید. سپس آن ها را به همراه زیره و قارچ خرد شده داخل تابه بریزید و به همراه پیازهای تفت داده شده مجددا به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا زمانی که قارچ ها بپزند و نرم شوند. مخلوط پیاز و قارچ را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

  تفت دادن مواد  

۳- در یک کاسه ی کوچک، پودر جایگزین تخم مرغ را با ۲ قاشق آب ولرم مخلوط کنید. (به جای این ترکیب میتوانید از طرز تهیه جایگزین تخم مرغ خانگی که در نکات آموزش خواهیم داد استفاده کنید.)

۴- لوبیای پخته شده را با استفاده از پشت چنگال و یا گوشت کوب کاملا له کنید تا به شکل پوره تبدیل شوند. سپس مخلوط جایگزین تخم مرغ را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

  له کردن لوبیای پخته شده  

۵- در کاسه ای بزرگ، مخلوط لوبیای پخته شده را بریزید و مخلوط پیاز و قارچ را که از قبل آماده کرده اید به آن اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و جعفری نیز به مواد اضافه کرده و آن ها را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

  افزودن جعفری به لوبیا  

۶- مواد را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را به شکل گلوله درآورده و آن را کف دست به ضخامت ۲ سانتی متر پهن کنید.

  وجی برگر آماده شده  

۷- داخل تابه مقدار کمی روغن سرخ کردنی بریزید، آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا داغ شود. هر قسمت از برگرها را آرام و به ترتیب داخل روغن داغ قرار دهید تا سرخ شوند. ۳ دقیقه زمان برای سرخ شدن یک طرف برگرها کافی است. بعد از ۳ دقیقه آن ها را زیر و رو کنید تا قسمت دیگر برگر نیز سرخ شود.

  سرخ کردن برگر وگان  

۸- وجی برگر آماده است. آن را روی نان همبرگری قرار دهید، روی آن را با گوجه، کاهو و سایر مخلفات بپوشانید و این غذای سالم و خوشمزه را نوش جان کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه وجی برگر یا برگر وگان

- برای درست کردن جایگزین تخم مرغ خانگی کافی است 1 قاشق غذاخوری پودر کتان را با ۳ قاشق غذاخوری آب سرد داخل کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. اجازه دهید این ترکیب به مدت ۳۰ دقیقه در دمای اتاق بماند. در این مدت مخلوط را چند بار هم بزنید تا به تدریج حالت ژل مانند پیدا کند.

- در صورت نیاز می توانید کمی روغن بیشتری اضافه کنید.

- برای له کردن لوبیاهای پخته شده می توانید آن ها را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید.

- اگر برگرها را خیلی نازک کنید ممکن است شکل و انسجام خود را از دست بدهند و اگر آن ها را خیلی ضخیم پهن کنید به خوبی سرخ نمی شوند.

- اگر به روغن کانولا دسترسی ندارید می توانید به همان مقدار از روغن گیاهی استفاده کنید.

- وجی برگر را به صورت کباب شده نیز می توانید بپزید و سرو کنید. اما پیش از کباب کردن برگرها حتما هر برگر را روغن بزنید تا از چسبیدن آن ها جلوگیری شود.

- برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ ها داخل وجی برگر، هنگام تفت دادن قارچ های خرد شده، چند قطره آب لیمو ترش به آن ها اضافه کنید.

- اگر می خواهید مواد اولیه ی وجی برگر احساس نشود، مواد اولیه ی آن از جمله پیاز و قارچ را به صورت کاملا ریز خرد کنید تا هم بهتر سرخ شوند و هم هنگام ترکیب شدن با هم دیده نشوند.

- برای بالا بردن سرعت خود برای درست کردن وجی برگر می توانید از کنسرو لوبیای آماده استفاده کنید. ترجیحا از کنسرو لوبیای ساده بدون قارچ و سایر افزودنی ها استفاده کنید و پیش از مصرف قوطی آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

- اگر می خواهید وجی برگرها را به صورت یک اندازه درست کنید، می توانید آن را با قالب یا کاتر برش گرد قالب بزنید.