کباب و جوجه کباب از غذاهای محبوب بسیاری از کشورها هستن که به روش های مختلف پخته و طبخ میشن. در نتیجه امروزه بیش از ۱۰۰ نوع کباب و جوجه کباب در طعم های مختلف وجود داره. مهمترین نکته در سرو یک کباب و جوجه کباب خوشمزه، علاوه بر نحوه ی پخت اون ها، موادیه که کباب و جوجه کباب از طریق اون مزه دار میشه. این موضوع به ویژه برای طبخ جوجه کباب خیلی اهمیت داره. با این که معمولا اضافه کردن این مواد تا حدود زیادی سلیقه ایه، اما برخی از طعم دهنده ها مثل زعفران، نمک و فلفل و همچنین پیاز جزء جدا نشدنی از این غذاهای خوشمزه هستن. بعضی از افراد تصور می کنن که داشتن منقل ذغالی یا گازی لازمه ی درست کردن کباب و جوجه کبابه. در صورتی که ما در این مطلب بهتون می گیم که چطور میشه بدون منقل هم جوجه کباب رو به بهترین شکل پخت و آماده کرد. در ادامه طرز تهیه جوجه کباب تابه ای رو به دو روش بهتون آموزش می دیم.

در روش اول شما می تونید با استفاده از سیخ چوبی یا فلزی در اندازه های کوچک، جوجه ها را سیخ کرده و داخل تابه کباب کنید. اگر به این سیخ ها دسترسی ندارید اصلان نگران نباشید. در روش دوم طرز تهیه جوجه کباب تابه ای بدون سیخ رو بهتون یاد می دیم. با استفاده از این روش می تونید جوجه ها رو به صورت آبدار بپزید و طبخ کنید. در کنار جوجه ها، گوجه، فلفل، قارچ و سایر مخلفات به صورت کبابی طعم جوجه کباب تابه ای رو فوق العاده خوشمزه می کنه. شما می تونید این غذای خوشمزه رو به صورت پرسی با نان داغ و یا برنج زعفرانی سرو کنید و از طعم بی نظیرش لذت ببرید. این غذا بهترین انتخاب برای کساییه که برای درست کردن جوجه کباب به منقل دسترسی ندارن. اگر برای مهمانی ها و دورهمی هاتون به دنبال یه غذای خاص و خوشمزه هستید بهتون پیشنهاد می کنیم حتما طرز تهیه این غذای ساده و لذیذ رو یاد بگیرید و آن را امتحان کنید.

طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

روش اول: طرز تهیه جوجه کباب سیخی

۱- سینه ی مرغ را به صورت مکعب های کوچک تکه تکه کنید. پیاز و فلفل دلمه ای را به صورت خلالی خرد کنید. سینه ی مرغ را داخل پیاز خرد شده ریخته و به آن نمک، فلفل، زعفران، روغن و دو قاشق ماست یا سس مایونز، و همچنین کمی آب لیمو اضافه کنید. همه ی مواد را خوب با هم مخلوط کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید چند ساعت داخل یخچال بماند تا تکه های مرغ خوب مزه دار شوند.

۲- بعد سیخ های چوبی یا فلزی را آماده کنید. جوجه ها را از یخچال بیرون آورده و  به سیخ بکشید. به طوری که داخل هر سیخ را حدود ۳ تا ۴ تکه جوجه پر کند.

۳- داخل تابه ۲ قاشق روغن سرخ کردنی بریزید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

۴- سیخ های جوجه کباب را داخل تابه بچینید. در این مرحله می توانید درب تابه را بگذارید تا جوجه ها کاملا بپزند.

۵- گوجه ها را از وسط خرد کنید و آن ها را نیز به صورت جداگانه به سیخ بکشید. سیخ های گوجه را نیز کنار جوجه کباب داخل تابه بچینید.

۶- بعد از آن که همه قسمت های جوجه کاملا کبابی و طلایی رنگ شد، سیخ ها را از داخل تابه خارج کرده و به همراه گوجه، فلفل و برنج زعفرانی سرو کنید.

  جوجه کباب تابه ای  

روش دوم: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای بدون سیخ

۱- تکه های جوجه را به روش ذکر شده مزه دار کنید.

  مرینیت جوجه  

۲- سپس جوجه ها را بدون مخلفات داخل تابه ریخته و درب تابه را بگذارید تا جوجه ها آبدار شوند. پس از چند دقیقه جوجه ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت های آن طلایی رنگ شود. حدود ۲۰ دقیقه زمان برای پخت جوجه ها لازم است.

۳- در تابه ی دیگر گوجه ها و فلفل ها را به همراه کمی نمک و کمی روغن داخل تابه کباب کنید.

۴- جوجه کباب های آبدار را به همراه گوجه ها و فلفل های کبابی در ظرف مورد نظر سرو کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

- اضافه کردن ماست یا سس مایونز به جوجه کباب باعث می شود جوجه سفت یا خشک نشود. اما اگر می خواهید جوجه کباب تابه ای را به صورت رژیمی درست کنید می توانید آن را حذف کنید.

- اگر زمان کافی برای درست کردن جوجه کباب تابه ای داشتید، ترجیحا تکه های جوجه را به مدت ۱ شبانه روز داخل مواد بخوابانید تا کاملا مزه دار شوند.

- اگر سیخ های کوچکی دارید می توانید از گوجه گیلاسی نیز استفاده کنید.

- سیخ های فلزی را پیش از مصرف بشورید و خشک کنید.

- در پخت جوجه عجله نكنيد و اجازه دهید با آب خودش بپزد.

- از آن جا که داخل مواد مزه دار كردن جوجه روغن هست، ديگر نیازی به ریختن روغن در مرحله پخت نیست.

- به دلخواه می توانید چند عدد فلفل کبابی را نیز به سیخ بکشید و داخل تابه کباب کنید.

- اضافه کردن روغن یا روغن زیتون به مواد اولیه ی جوجه کباب تابه ای اختیاری است.

- می توانید برای کباب کردن جوجه ها داخل تابه کمی کره آب کرده و جوجه ها را داخل آن سرخ کنید.

- جوجه کباب تابه ای را می توانید به صورت پرسی با نان و یا با برنج کته ی زعفرانی سرو کنید.

- اضافه کردن فلفل دلمه به مواد اولیه ی جوجه کباب تابه ای اختیاری است و می توانید آن به دلخواه حذف کنید.

- کبابی کردن سبزیجات از جمله قارچ و کدو در کنار جوجه کباب تابه ای طعم فوق العاده ای به آن خواهد داد و برای افرادی که قصد طبخ این غذا به صورت رژیمی را دارند مناسب خواهد بود.

- حتما پیش از کبابی کردن جوجه ها دقت کنید که پیاز به آن ها نچسبیده باشد. زیرا پیاز داخل تابه به سرعت می سوزد و مانع از پخته شدن جوجه می شود.

- تصاویر از : afsaneh_kitchen ، @ghaza_gram ، @parastoo_fasih@