سیب زمینی برشته

سیب زمینی برشته می‌تواند یک میان‌وعده جذاب باشد یا دورچین غذاهایی مثل مرغ یا گوشت. در هر صورت این سیب زمینی برشته فوق‌العاده ترد و خوشمزه است. برای تهیه آن اول سیب زمینی در آب جوش نیم‌پز می‌شود و سپس درروغن داغ داخل فر می‌رود. بعد از یک ساعت در فر سیب زمینی برشته آماده می‌شود.

حتی می‌توان باقیمانده سیب زمینی برشته را در یخچال گذاشت و دوباره گرم کرد. برای گرم کردن هم فقط کافی است بیست دقیقه در فر قرار بگیرد تا مثل اول گرم و ترد شود.

دورچین سیب زمینی برشته

طرز تهیه:‌ ابتدا روغن را داخل یک قالب فر فلزی بریزید و در فر قرار دهید. درجه فر را روی بالاترین درجه تنظیم کنید.

یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و بگذارید به جوش بیاید. سیب‌زمینی‌ها را پوست بکنید و به شکل تکه‌های بزرگ ۵-۶ سانتی خرد کنید. آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه بگذارید تا نیم‌پز شوند. سپس آبکش کنید و آن‌ها را به قابلمه برگردانید. آرد سمولینا (یا آرد ذرت زرد) و نمک را روی سیب‌زمینی‌ها بپاشید. در قابلمه را ببندید و آن را چند بار تکان بدهید تا آرد و نمک خوب به آن‌ها مالیده شود.

وقتی دمای فر به بالاترین درجه رسید، روغن باید به اندازه کافی داغ شده باشد. داغ بودن روغن را امتحان کنید. یک تکه کوچک سیب‌زمینی را آرام داخل روغن بیاندازید. اگر بلافاصله جلزولز کرد به اندازه کافی داغ شده است.

سیب‌زمینی‌ها را داخل روغن داغ بریزید. مراقب پاشیده شدن روغن باشید. با یک کفگیر آن‌ها را داخل روغن پخش کنید. سپس قالب را به فر برگردانید. درجه فر را به ۲۲۰ درجه سانتیگراد کاهش بدهید. بگذارید ۵۰-۷۰ دقیقه در فر پخته شوند. زمان دقیق بستگی به قدرت فر، نوع و دمای روغن دارد. بعد از نیم ساعت سیب زمینی‌ها را برگردانید و دوباره در فر بگذارید.

سیب زمینی برشته در فر

وقتی سیب‌زمینی‌ها طلایی رنگ شدند آن‌ها را از فر خارج و بلافاصله سرو نمایید. سیب‌زمینی برشته تا۳۰ دقیقه خوب ترد باقی می‌ماند. در ضمن بعد از گرم کردن دوباره هم ترد می‌شود. فقط کافی است آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

نکته: سایز خرد کردن سیب‌زمینی اهمیت دارد. اگر زیاد کوچک باشند زود می‌سوزند و اگر بزرگ باشند خام باقی می‌مانند.