شاید بشه گفت در این دنیا تنها یک خوراکی وجود داره که همه ازش بی نهایت لذت می برند و اون هم شکلاته! خوشبختانه دلایل زیادی برای توجیه مصرف این ماده وجود داره از جمله اینکه خواص بسیاری داره اما از مضراتش هم نمیشه غافل شد.

به همین دلیل بهترین راه استفاده از شکلات های مرغوب یا شکلات خانگی هست. طرز تهیه شکلات در خانه خیلی آسونه و شما می تونید روی مواد اولیه اون کنترل داشته باشید. البته قابل توجه اینکه فرصت لیسیدن قاشق آغشته به شکلات مایع هم براتون فراهم میشه.

دستور پخت خیلی ساده است؛ ذوب کنید، توی قالب بریزید و تمام. حالا شما شکلات خالص دارید.

اما سوال اینجاست که چرا شکلات خونگی بهتره؟. مشخص شده که برای تمایل زیاد به شکلات (به ویژه در مورد خانم ها) دلایل بیولوژیک وجود داره. این خوراکی منیزیم بدن رو تقویت می کنه و باعث آزادسازی سروتونین و دوپامین میشه.

هورمون هایی که شادی آفرین هستند و به بهبود خواب و خلق و خو کمک می کنند.ممکنه بگید شکلات های کارخانه ای هم پودر کاکائو و در نتیجه این خواص رو دارند. بله حق با شماست اما به مواد اونها شربت ذرت با فروکتوز بالا، لسیتین سویا، روغن های هیدروژنه و طعم دهنده های مصنوعی رو هم اضافه کنید.

از قند این شکلات ها هم که بهتره هیچی نگیم.

البته برخی شکلات ها با لبنیات ارگانیک و شکر کمتر وجود دارند، اما قیمت خیلی بالایی دارند و خریدن اونها واقعا صرفه اقتصادی نداره. بنابراین به نظر میرسه بهترین راه اینه که طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو رو یاد بگیرید و تنقلات سالم میل کنید.

نگران دستور شکلات هم نباشید چون ما قصد داریم اون رو با تمام فوت های کوزه گریش به شما آموزش بدیم پس ما رو همراهی کنید.

 

طرز تهیه شکلات خانگی ساده

 

1- یک قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس کاسه ای شیشه ای یا استیل روی قابلمه قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آب با ته کاسه حداقل 2 سانتی متر فاصله داشته باشد.

2- کره کاکائو را داخل کاسه ریخته و به روش بن ماری کاملا ذوب کنید. می توانید کره را از قبل رنده کنید تا سریع تر ذوب شود.

3- کاکائو را به کره ذوب شده اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا جایی که مایع براق شود.

4- هنگامی که مایع شکلات خانگی براق و خامه ای شد شکر و عصاره وانیل را نیز اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا شکر کامل حل شود.

5- مایع یکدست به دست آمده را به طور مساوی در قالب های سیلیکونی یا جایخی بریزید. در این مرحله مراقب باشید که حتی یک قطره آب هم وارد مایع نشود یا اینکه قالب ها تر نباشند. زیرا وجود رطوب باعث وا رفتن شکلات خواهد شد.

  تراز کردن شکلات خانگی در قالب  

6- شما می توانید این مایع را روی کاغذ روغنی ریخته و با استفاده از آن شکلات چیپسی، ترافل یا دیگر خوراکی های خوشمزه را تهیه کنید.

  استفاده از کاغذ روغنی برای تهیه شکلات خانگی سکه ای

7- مواد را چند ساعت در دمای محیط قرار دهید تا خنک شده و کمی ببندد. سپس قالب ها را داخل ظرفی با درب محکم گذاشته و یک ساعت در یخچال قرار دهید. این که شکلات ها ابتدا در دمای محیط بوده و خیلی سریع خنک نشوند مهم است.

زیرا اگر آنها را سریع و مستقیم در یخچال قرار دهید ممکن است در معرض رطوبت قرار گرفته و سفت نشوند یا اینکه روی آنها تیره و کدر شود.

طرز تهیه شکلات با پودر کاکائو به پایان رسید و شکلات خانگی شما به همین سادگی و خوشمزگی آماده می شود. نوش جان کنید و لذت ببرید. شکلات های خانگی تا یک هفته در دمای اتاق و چندین هفته در یخچال قابل نگهداری هستند.

نکات کلیدی برای تهیه شکلات خانگی 

- به جای کره کاکائو از روغن نارگیل خوراکی یا کره معمولی نیز می توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از روغن نارگیل شکلات سختی قبل را ندارد اما منیزیم بیشتری خواهد داشت.

- برای شیرین کردن شکلات، به جای شکر می توانید شربت افرا یا عسل به کار ببرید.

- هنگام ریختن مایع شکلات در قالب می توانید مغز بادام یا فندق نیز داخل آن بگذارید.

- اگر شکلات به راحتی از قالب خارج نشد 10 دقیقه آن را در فریزر قرار دهید. یا اینکه با دسته چاقو ضرباتی به پشت قالب بزنید. همچنین می توانید قالب را چند بار روی سطح صاف بکوبید تا شکلات ها آزاد شوند.

- اگر مقدار شکر و کره را به 75 گرم و پودر کاکائو را به 30 گرم افزایش داده و 26 گرم پودر شیر خشک و یک پنس نمک نیز به مواد اولیه اضافه کنید می توانید شکلات خانگی شیری تهیه کنید.