انواع خورش یکی از محبوب ترین غذاهای ما ایرانی هاست که به دلیل تنوعی که داره همیشه از ان استقبال میشه. علاوه بر گوشت و یا مرغ، مواد اولیه ی مختلفی در طرز تهیه انواع خورش استفاده میشه. بعضی از خورش ها با میوه های فصل درست میشن. مثل خورش به که عطر و طعم فوق العاده خوشمزه ای داره. شما می تونید با خیلی از میوه های فصل خورش درست کنید. حتی میتونید این میوه ها رو داخل فریزر نگهداری کرده و در فصل های دیگه هم از اون ها استفاده کنید. امروز می خوایم طرز تهیه ی یک خورشت خوشمزه با آلبالو رو بهتون یاد بدیم. خورش آلبالو شباهت زیادی به آلبالو پلو داره. درست کردن این غذای خوشمزه در فصل تابستون طرفدارهای بیشتری پیدا می کنه. شما می تونید برای درست کردن این خورش تابستونی از آلبالوی تازه استفاده کنید. البته درست کردن خورش آلبالو مختص تابستون نیست. با نگهداری آلبالو در فریزر می تونید در فصل های دیگه و هر زمان که خواستید این غذای خوشمزه رو درست کنید.

ترکیب طعم بی نظیر آلبالو با گوشت یا مرغ به همراه برنج زعفرانی بسیار خاص و فوق العاده اس. رنگ و لعاب این غذا انقدر جذابه که می تونه به عنوان یه غذای مجلسی پخته و سرو بشه. یکی از ویژگی های خورش آلبالو اینه که می تونید این خورشت خوشمزه رو با گوشت قلقلی، گوشت تکه ای یا گوشت خورشتی و یا مرغ (به صورت تکه ای و یا خلالی) درست کنید.

در این مطلب، در روش اول طرز تهیه خورش آلبالو با مرغ و در روش دوم دستور این غذا رو با گوشت بهتون آموزش می دیم. چاشنی خورش آلبالو هم سلیقه ایه. شما می تونید با اضافه کردن شکر بیشتر، طعم خورش رو شیرین و با اضافه کردن آب لیمو، آب نارنج و یا لواشک حل شده در آب، طعم اون رو ترش کنید. ما در این دستور طرز تهیه خورش آلبالو با طعم ملس رو به شما پیشنهاد کرده و مقدار مواد اولیه ی اون رو با توجه به طعم ملس تنظیم کردیم. ولی شما می تونید با توجه به ذائقه تون مقدار ترشی و شیرینی اون رو تغییر بدید. در این مطلب با ما همراه شوید، طرز تهیه خورش آلبالو رو به عنوان یه غذای جدید و خاص یاد بگیرید و این خورش فوق العاده خوشمزه رو در مهمانی ها و یا دورهمی هاتون بپزید و سرو کنید.

 

طرز تهیه خورش آلبالو

 

روش اول: خورش آلبالو با مرغ

۱- مرغ ها را داخل قابلمه ریخته و همراه پیاز و 3 الی 4 لیوان آب روی حرارت ملایم بپزید.

۲- بعد از پخته شدن مرغ، پیاز را بیرون بیاورید و دور بیندازید. آب مرغ را صاف کنید و کنار بگذارید.

۳- مرغ را به صورت کبریتی بلند خرد کنید. مقداری روغن را داخل تابه ریخته و بعد از داغ شدن، تکه های مرغ را به آن اضافه کنید و به مدت 6 الی10 دقیقه داخل روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به مرغ اضافه کنید تا مزه دار شود.

۴- بعد از سرخ شدن مرغ نیمی از آب مرغ را روی آن بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم و درب بسته کمی غلیظ شود.

۵- هسته ی آلبالوها را جدا کرده و آن ها را داخل قابلمه لعابی بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس باقی مانده ی آب مرغ را به آن ها اضافه کنید. ترشی یا شیرینی آلبالو را با شکر و آب لیمو اندازه کنید. درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید تا آلبالوها داخل آب مرغ به مدت 30 دقیقه بپزند تا آب آن کشیده شود.

۶- بعد از کم شدن آب آلبالو، آلبالو را به مرغ اضافه کنید و خورش را به آرامی هم بزنید.

۷- درب قابلمه خورش را بگذارید و 30 الی40 دقیقه زمان دهید تا خورش کم کم جا بیفتد.

۸- هنگام سرو در صورت نیاز مجددا مقداری آبلیمو یا آب نارج به خورش اضافه کنید و خورش را در ظرف مناسب سرو کنید.

  طرز تهیه خورش آلبالو  

روش دوم: خورش آلبالو با گوشت قلقلی

آلبالو ۲۵۰ گرم

شکر ۲ قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

پیاز ۱عدد

لواشک آلبالو ۸۰ گرم

ریحان، نعناع و جعفری خرد شده ۳ قاشق چایخوری

زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

۱- آلبالو را بشویید و هسته های آن را جدا کنید. سپس آن را به همراه شکر داخل قابلمه ریخته و روی جرارت ملایم قرار دهید. لواشک آلبالو را داخل آب گرم حل کرده و داخل قابلمه بریزید. مخلوط را هم بزنید تا شکر کاملا داخل آب حل شود.

۲- پیاز را پوست بکنید و رنده کنید. سپس گوشت، سبزی، و نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

۳- از مخلوط گوشت به اندازه ی دو بند انگشت جدا کرده و آن را به شکل گلوله درآورید. داخل تابه کمی روغن بریزید و گوشت قلقلی ها را داخل آن سرخ کنید.

۴- گوشت قلقلی های سرخ شده را به قابلمه ی آلبالو اضافه کرده و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

۵- پیش از سرو خورش، میزان ترشی و شیرینی آن را اندازه کرده و سپس آن را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

  خورشت آلبالو با گوشت  

نکات کلیدی طرز تهیه خورش آلبالو

- این خورش با این مقدار مواد اولیه، طعم نسبتا ترشی دارد. در صورت تمایل به ترش تر یا شیرین تر شدن خورش آلبالو می توانید مقدار شکر یا چاشنی ترش آن را به دلخواه تغییر دهید.

- بهتر است خورش آلبالو را با گوشت مرغ تهیه کنید. اما می توانید مانند هر خورش دیگری به جای مرغ از گوشت خورشی خرد شده نیز استفاده کنید. در این صورت رنگ خورش آلبالو کمی تیره تر خواهد شد.

- هنگام در آوردن هسته آلبالو ها توجه کنید که آلبالو ها له نشوند. برای این کار می توانید از هسته گیر مخصوص آلبالو استفاده کنید تا هم سرعت کار بیشتر شود و هم از له شدن آلبالوها جلوگیری کنید.

- برای درست کردن خورش آلبالو حتما از آلبالوی سفت و تازه استفاده کنید تا ظاهر خورش زیباتر باشد.

- برای تزیین خورش می توانید از خلال بادام و یا خلال پسته استفاده کنید.

تصاویر از : elham_khademi_@