دسر، بخشی ضروری از وعده غذایی در بیشتر کشورهاست. دسرها تنوع بسیار دارند و به طور معمول می توان آن ها را با توجه به مواد اولیه شان به دو دسته تقسیم کرد: دسرهای سبک و اصولا کم کالری همچون: میوه های پخته، انواع ژله، ماست های میوه ای  که به راحتی می توان آنها را تهیه کرد. دسته دوم ، دسرهای سنگین و پرکالری که در مصرفشان باید محتاط بود چرا که در تهیه آن ها از مقدار زیادی مواد چرب و پرکالری استفاده می شود. یکی از معروف ترین دسرهایی که در دسته دوم جای دارد و در سطح جهان و طی سال های اخیر در ایران نیز بسیار مورد استقبال واقع شده است،  تیرامیسو (دسر ایتالیایی) است؛ این دسر حاوی مقدار زیادی خامه، پنیر خامه ای است و با پایه هایی چون فینگر لیدی، انواع بیسکوییت خرد شده و کیک تهیه می شود. در این بین کیک تیرامیسو جایگاهی خاص پیدا کرده است و می توان آن را درمراسم و میهمانی ها به عنوان کیکی خامه ای و یا حتی کیک تولد سرو کرد.

چنانکه پیش تر گفته شد تیرامیسو نیاز به یک پایه دارد که اگر در تهیه آن از کیک استفاده شود به آن کیک تیرامیسو (tiramisu cake) گفته می شود؛ برای پایه این کیک می توان از انواع کیک های ساده و سبک استفاده کرد اما پر کار برد ترین آن کیک قهوه یا موکا است. در تهیه کرم خامه ای این کیک می توان  انواع پوره میوه، مغز های خوراکی و سایر طعم دهنده ها  را به کار برد تا به عنوان مثال کیک تیرامیسو شکلاتی، کیک تیرامیسو فندقی، کیک تیرامیسو بادام زمینی، کیک تیرامیسو موزی، کیک تیرامیسو هلویی، کیک تیرامیسو پسته ای و..... داشته باشیم.

در این نوشته شما را با طرز تهیه کیک تیرامیسو ساده با پایه کیک قهوه به صورت مرحله به مرحله آشنا خواهیم کرد.

کیک تیرامیسو خوشمزه

طرز تهیه کیک تیرامیسو

 

مرحله اول:

بسته به سلیقه یک کیک ساده یا کیک قهوه آماده کنید. کیک را پس از خنک شدن به کمک چاقویی تیز و بلند به سه یا چهار قسمت تقسیم کنید.

مرحله دوم:

شربت قهوه را برای مرطوب کردن لایه های کیک تیرامیسو آماده کنید. پودر قهوه و شکر  را به خوبی مخلوط کنید تا گلوله نداشته باشد، آب جوش را به تدریج اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا شکر خوب حل شود و شربتی یکدست بدست آید.

مرحله سوم:

زرده تخم مرغ ، پودر شکر و وانیل را با همزن تا جایی بزنید که کرم رنگ شود.

کیک تیرامیسو خانگی

مرحله چهارم:

خامه، پنیر خامه ای، کره و شیر را به مایه تخم مرغی اضافه کنید و با درجه پایین همزن مخلوط کنید تا یکدست شود.

کیک تیرامیسو با قهوه

کیک تیرامسیو1

مرحله پنجم:

روی یک سینی یا پایه گردون کیک، یک لایه کیک قرار دهید و تمام سطح کیک را شربت قهوه بریزید و یا برای سهولت کار شربت را اسپری کنید.

مرحله ششم:

روی سطح کیک از مواد خامه ای بریزید و با لیسک به خوبی پخش کنید کمی هم شکلات رنده شده روی خامه بریزید. تمام لایه ها را را به همین ترتیب بچینید.

مرحله هفتم:

پس از گذاشتن لایه آخر باز کمی شربت برزید ، سطح و دیواره کیک را به کمک کاردک یا هر وسیله مسطحی با خامه بپوشانید. روی کیک تیرامیسو را به کمک یک الک کوچک با پودر کاکائو بپوشانید و به هر شکل که مایل هستید تزیین کنید. کیک تیرامیسو را به مدت پنج ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی مزه دار شود.

کیک تیرامیسو ساده

نکات:

1 – می توان به خامه کیک هر نوع مغز خوراکی و یا حتی شکلات رنده شده نیز اضافه کرد.

2 –اگر می خواهید به خامه کیک تیرامیسو پوره میوه اضافه کنید می توانید شیر را حذف کنید و به همان میزان پوره داخل مواد بریزید.

3- اگر دوست دارید طعم بیشتری از قهوه حس کنید یک قاشق چایخوری پودر قهوه به مواد خامه ای اضافه کنید.

4 – پیشنهاد این است کیک تیرامیسو را شب قبل از سرو آماده کنید که در این صورت کیک لذیذ تری خواهید داشت.

5 – برای قرار دادن کیک در یخچال حتما از ظرف در دار استفاده کنید تا رطوبت کیک تیرامیسو به خوبی حفظ شود.

6 - تمام مواد باید به دمای محیط برسند(نیم ساعت قبل از شروع کار مواد سرد را خارج از یخچال قرار دهید)

همراهان عزیز خوشحال می شویم کیک تیرامیسو را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی  اینستاگرام با هشتگ کیک - تیرامیسو_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.