گراتن مرغ یکی از انواع محبوب بین گراتن هاست که پیر و جوون دوستش دارن. گراتن مرغ هم ظاهر جذاب و هم طعم لذیذی داره. و خیلی سریع و آسون تهیه میشه. برای تهیه گراتن مرغ میتونین از قارچ، سیب زمینی، کدو، بادمجان، ماکارونی، اسفناج و ... طبق ذائقه ی خودتون استفاده کنین. در این دستور ما گراتن مرغ و قارچ و سیب زمینی رو آماده کردیم و نکاتی که برای ایجاد تغییر توی دستور لازم دارین رو براتون آوردیم.

خلاصه که هر چی از خوشمزگی و هیجان انگیزی این غذا براتون بگم کم گفتم. این غذای فرانسوی تنوع زیادی هم داره: از گراتن گوشت و قارچ بگیرین تا گراتن کدو و گوجه فرنگی. در ضمن اگه فر ندارین هم نگران نباشین. خیلی راحت میشه این غذا رو توی قابلمه هم تهیه کرد. اگه برای آشنا شدن با یه غذای فرانسوی دوست داشتنی آماده هستین، پس وقتشه که دستور تهیه گراتن مرغ رو با هم بخونیم.

 

طرز تهیه گراتن مرغ

 

مرحله اول:

فر را روشن کنید تا در دمای 180 درجه گرم شود. سیب زمینی ها را با آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا پخته شوند. سپس پیازها را خرد کرده و در یک ماهیتابه با مقداری روغن تفت دهید. سیب زمینی ها را هم بعد از پخت حلقه ای کنید و کمی در روغن باقیمانده از پیاز سرخ کنید (البته سرخ کردن سیب زمینی اختیاری است).

 

مرحله دوم:

مرغ را به قطعات ریز برش دهید و به همراه پودر سیر، آویشن، فلفل، نمک و زردچوبه به پیازها اضافه کرده و با هم تفت دهید.

 

مرحله سوم:

در ماهیتابه ی دیگری قارچ های خرد شده را با کمی روغن سرخ کنید تا هنگامی که آبشان کشیده شود. سپس قارچ را به مخلوط مرغ اضافه کرده و کمی دیگر تفت دهید. در آخر نصف پنیر را به مخلوط قارچ و مرغ اضافه کرده و آن را تا آماده شدن سس در ظرفی بریزید.

 

مرحله چهارم:

برای تهیه گراتن مرغ با سس بشامل در این مرحله باید سس را حاضر کنید. یک ماهیتابه بردارید و کره را در آن ذوب کنید. سپس آرد را به آن افزوده و با هم مخلوط کنید.

  اضافه کردن آرد به کره  

مرحله پنجم:

به آرامی و کم کم شیر را به مخلوط آرد و کره اضافه کنید و به طور مداوم به هم زدن ادامه دهید تا به غلظت یکنواختی برسید. در صورت تمایل میتوانید در این مرحله کمی پنیر پیتزا یا پارمزان به سس اضافه کنید.

  افزودن شیر  

مرحله ششم:

برای آماده سازی گراتن مرغ و قارچ باید ظرف مناسب مستطیل شکلی با ارتفاع کم بردارید و کف آن را با کمی روغن چرب کنید. سیب زمینی های پخته شده را کف ظرف بچینید. به طوری که کاملا کف ظرف را بپوشانند.

  قرار دادن سیب زمینی  

مرحله هفتم:

مخلوط مرغ و قارچ و پنیر را روی سیب زمینی ها بریزید تا به طور کامل ظرف را پر کند. میتوانید این مخلوط را جداگانه آماده کرده و به صورت لایه لایه روی سیب زمینی ها بریزید.

  مخلوط کردن مواد  

مرحله هشتم:

روی گراتن مرغ را با سس بشامل بپوشانید. با کمک یک قاشق مواد را کمی جا به جا کنید تا سس کاملا به خورد مواد گراتن برود.

  اضافه کردن سس بشامل  

مرحله نهم:

سپس مابقی پنیر پیتزا را روی ظرف بریزید. در این مرحله می توانید به میزان دلخواه پنیر پیتزا اضافه کنید.

  افزودن پنیر پیتزا به گراتن  

مرحله آخر:

گراتن مرغ و سیب زمینی را درون فر قرار دهید تا به مدت 20 الی 30 دقیقه روی آن طلایی رنگ شود. برای تزیین گراتن مرغ میتوانید از گوجه گیلاسی، فلفل دلمه ای رنگی، انواع سس یا برگ سبزیجات تازه استفاده کنید. نوش جان.

  سرو گراتن مرغ و سیب زمینی  

نکات کلیدی تهیه گراتن مرغ

- برای تهیه گراتن مرغ بدون فر باید مراحل گفته شده را مانند قبل انجام دهید. فقط باید به جای چیدن مواد در ظرف، آن ها را در ماهیتابه یا قابلمه بچینید. ماهیتابه را کمی چرب کنید و مواد گراتن را به صورت لایه لایه در آن قرار دهید. سپس درب ماهیتابه را بگذارید. حدودا 10 الی 15 دقیقه برای آماده شدن گراتن کافی است.

- در صورت تمایل میتوانید سس بشامل را حذف کرده و به جای آن از سس کچاپ استفاده کنید.

- هنگام پخت سیب زمینی دقت کنید که سیب زمینی ها نرم و له نشود. حدودا 6 الی 9 دقیقه برای پخت سیب زمینی ها کفایت می کند.

- در این غذا میتوانید به مقدار دلخواه ادویه های متنوع اضافه یا کم کنید.

- برای تهیه گراتن مرغ و سبزیجات میتوانید از هر نوع سبزیجات دلخواهی استفاده کنید. هم چنین برای تهیه گراتن مرغ و بادمجان، کدو یا اسفناج فقط کافی است بادمجان، کدو یا اسفناج را جداگانه تفت داده و به صورت لایه ای با پنیر بچینید.

- در صورت تمایل میتوانید مرغ ها را به جای برش های نگینی، ریش ریش کنید.

- برای تهیه گراتن مرغ و ماکارونی هم باید ماکارونی را آبکش کرده و بعد به مابقی مواد گراتن اضافه کنید.