آرد سوخاری از جمله چیزهایی هست که باید توی هر آشپزخونه ای وجود داشته باشه. اصلا به نظر من خونه بدون این آرد یه چیزیش کمه.! می پرسید چرا؟!! خب معلومه اگه یه مرتبه هوس کنید قارچ سوخاری بخورید و آردش رو نداشته باشید چیکار میشه کرد؟! اگه فرزندتون دلش میگو یا مرغ سوخاری بخواد اونوقت چی؟!. می بینید، همونطور که گفتم وجود این آرد همه کاره و کار راه بنداز همیشه لازمه.

حالا تصور کنید که خودتون بتونید توی خونه این آرد رو تهیه کرده و برای پخت غذا ازش استفاده کنید. قطعا دیگه از این بهتر نمیشه. با آرد سوخاری میشه مرغ، ماهی، میگو، قارچ و خیلی از خوراکی های دیگه رو خوشمزه و لذیذ کرد. زمانی هم که آردش خونگی باشه مطمئنا هم خوشمزه تره و هم سالم تر. زیرا ترکیباتش رو می دونید و حتی می تونید اون رو بنابر ذائقه خودتون آماده کنید.

این آرد رو میشه با استفاده از هر نوع نان حجیم مثل باگت، تست یا فرانسوی درست کرد. به همین خاطر میشه گفت کاملا هم اقتصادیه. زیرا نون هایی که دارند بیات میشن و دیگه قابل خوردن نیستند رو می تونید به آرد تبدیل کنید. با تهیه این نوع آرد در منزل به حفظ سلامت و اقتصاد خانواده کمک می کنید. بنابراین با ایران کوک همراه بشید تا طرز تهیه این ماده همه فن حریف رو یاد بگیرید.

 

طرز تهیه آرد سوخاری خانگی

 

1-مغز نان باگت را به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس آنها را 1 یا 2 روز در معرض هوا قرار دهید تا کامل خشک شوند. نان ها را در جای گرم و مرطوب نگذارید، زیرا کپک می زنند.

2-وقتی که مغز نان کامل خشک شد داخل آسیاب یا مخلوط کن بریزید. البته آسیاب نان را کاملا پودر می کند اما مخلوط کن مقداری درشت است.

3- مغز نان های پودر شده را الک کرده و قسمت های درشت باقی مانده را باز هم آسیاب کنید. دوباره از الک بگذرانید تا کاملا آردی شکل و پودر شود.

4- وقتی مغز نان باگت به اندازه دلخواه پودر شد ادویه ها و دیگر مواد را به آن افزوده و با قاشق کاملا مخلوط کنید.

5- آرد سوخاری شما آماده است. داخل یک زیپ کیپ یا ظرفی با درب محکم ریخته و در فریزر نگهداری کنید.

6- این آرد تا چند ماه در فریزر ماندگاری داشته و می توانید در مواقع لازم از آن استفاده کرده و طعم بی نظیر غذاهای سوخاری را بچشید.

 

نکات کلیدی برای تهیه آرد سوخاری

- می توانید به جای مغز نان باگت از نان تست نیز استفاده کنید. کافی است قسمت های قهوه ای رنگ نان را جدا کرده و وسط آن را خشک کنید.

- برای خرد کردن نان ها از گوشتکوب نیز می توانید استفاده کنید.

  پودر کردن نان با گوشتکوب  

- از هر نوع نان حجیم می توانید استفاده کنید. حتی می توان تمام نان باگت را خشک کرده و آن را پودر نمود.

- می توانید نان را با فر نیز خشک کنید. این روش سریعتر است. برای تهیه آرد سوخاری در فر کافی است نان را داخل فر روشن قرار داده و چک کنید. همین که رنگش به سمت قهوه ای متمایل گشت فر را خاموش کنید.

  خشک کردن نان آرد سوخاری با فر  

- تمام ادویه ها را می توانید بنا بر ذائقه خود کم، زیاد یا حذف کنید. هر گونه ادویه دیگر نیز می تواند اضافه شود.

- منظور از قاشق چایخوری قاشق چایخوری استاندارد است. در صورتی که قاشق استاندارد ندارید، به جای قاشق چایخوری از مرباخوری و به جای یک چهارم چایخوری از قاشق چایخوری کوچک استفاده کنید.

  عکس ها از اینستاگرام: @ashpazi.bita @az.blz @narsis.aart