عدس یکی از انواع حبوباته که همه با خواص بی نظیر اون آشنا هستن. با عدس خیلی غذاها میشه درست کرد. با توجه به این همه خاصیتی که عدس داره، خیلی مهمه که حداقل یک بار در هفته یه غذایی درست کنید که با عدس درست میشه. تعداد این غذاها کم نیست. درست کردنشون هم راحته و خیلی ساده میتونید هفته ای یکی از اون ها رو به برنامه ی غذاییتون اضافه کنید. الان چندتا از معروف ترین هاش رو بهتون میگیم: عدسی که معرف حضور همه هست و اون رو هم به عنوان غذا و هم به عنوان صبحانه و میان وعده میشه سرو کرد و خورد. مخصوصا خوردن عدسی تو زمستون که خیلی میچسبه! یکی دیگه از غذاهایی که میشه با عدس درست کرد عدس پلوست که طرفدارهای زیادی داره. عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیه که اغلب به همراه کشمش و گوشت چرخ کرده ی روش سرو میشه. البته برای تزیین روش پیاز داغ هم می ریزن که دو برابر بیشتر خوشمزش میکنه. اما ممکنه درست کردن عدس پلو برای همه آسون نباشه چون باید برنج رو آبکش کنید، عدس رو از قبل بپزید و کلی وقت بذارید تا اون رو درست کنید. اگر شما هم از طرفدارهای عدس پلو هستید، خبر خوبی براتون داریم. یه روش جدید برای درست کردن عدس پلو بهتون یاد میدیم که به آبکش کردن برنج نیاز نداره و کمتر از یک ساعت میتونید اون رو درست کنید. اسم این غذا دمپخت عدسه که به صورت کته درست میشه. التبه طرز تهیه دمپخت عدس تو دستورهای آشپزی با هم متفاوته. ما ساده ترین روش رو انتخاب کردیم و به شما یاد میدیم. طرز تهیه دمپخت عدس خیلی راحته. بیاید با هم ببینیم این غذای خوشمزه چطوری درست میشه.

طرز تهیه دمپخت عدس با کشمش و خرما

1- عدس را از چند ساعت قبل خیس دهید و با مقداری آب بپزید تا نرم شود. پیازها را ریز خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. سپس عدس پخته و کشمش پلویی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا رطوبت مواد کشیده شود.

عدس پلو

2- 4 لیوان برنج، 5 لیوان آب، کمی نمک و روغن را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه کمی جوشید و سطح آب به برنج رسید مخلوط عدس و کشمش را اضافه و مخلوط کنید.

عدس پلو  

3- خرماهای بدون هسته را روی دمپخت عدس قرار دهید. نصف لیوان آب جوش و چند قاشق روغن را مخلوط کنید و روی برنج بریزید. در قابلمه را ببندید و با حرارت ملایم بگذارید برنج دم بکشد. سپس دمپخت عدس را در ظرف بکشید و سرو کنید (این پلو را میتوانید به تنهایی یا همراه با گوشت پخته سرو کنید).

  دمی عدس با کشمش و خرما

نکته های کلیدی تهیه دمی عدس:

- میتوانید برنج را آبکش کنید و مخلوط عدس و کشمش را لابلای برنج بدهید. همچنین میتوانید کمی پودر دارچین به مواد عدس پلو اضافه کنید.

- اگر زمان شما محدود است، برای سریع تر درست کردن این غذا می توانید از کنسرو عدس آماده استفاده کنید. - می توانید به دلخواه به مواد اولیه کلم قمری و سبزی (شوید و تره) هم اضافه کنید و دمپخت عدس را متفاوت بپزید. - دمی عدس را میتوانید با گوشت چرخکرده تفت داده یا گوشت قلقلی هم سرو کنید. درست مثل عدس پلو زعفرانی.