شیرینی اتابکی یکی از شیرینی های خوشمزه و سنتی استان قزوین هست. از مزایای این شیرینی اینه که طعمش خیلی شیرین نیست. این شیرینی را به مدت طولانی می توانید نگهداری کنید. به مدت یک ماه در جای خنک و حتی تا 3 ماه داخل فریزر ماندگاری دارد. البته باید داخل ظرف دربسته نگهداری شود. برای تهیه انواع شیرینی مخصوصا شیرینی های سنتی مواد اولیه را با گرم اندازه می گیرند، چون با پیمانه اندازه ها دقیق نیستند.

این شیرینی به دو روش پخت می شود، در روش اول از آرد نخودچی استفاده نمی شود در عوض یک عدد زرده تخم مرغ دارد. اما در پخت به روش دوم از آرد نخودچی استفاده می شود. اگر با ایران کوک همراه شوید روش اول پخت این شیرینی را به راحتی یاد می گیرید. با درست کردن این شیرینی خوشمزه افراد خانواده و مهمان های خود را سورپرایز کنید.

 

طرز تهیه شیرینی اتابکی

 

مرحله اول: الک کردن آرد

برای تهیه این شیرینی مواد اولیه باید به دمای محیط برسند، بنابراین مواد را یک ساعت قبل از تهیه شیرینی داخل محیط آشپزخانه قرار دهید. پودر قند و آردها را جداگانه الک کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: آماده کردن خمیر شیرینی

روغن و پودر قند را داخل یک کاسه ریخته و با یک قاشق کاملا مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ را به آن اضافه کرده و مجدد هم بزنید. ابتدا آرد برنج را روی مواد ریخته و مخلوط کنید، سپس آرد سفید را کم کم اضافه کرده و ورز دهید. آرد سفید را تاجایی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. خمیر را آرام ورز دهید تا منسجم شود، مراقب باشید که به روغن نیفتد.

 

مرحله سوم: تقسیم کردن خمیر

پس از اینکه خمیر آماده شد، آن را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت پودر هل اضافه کنید و داخل یک کیسه فریزر بگذارید. به یک قسمت دیگر زعفران اضافه کرده و آن را نیز داخل کیسه فریزر قرار دهید. به قسمت سوم نیز پودر کاکائو الک شده را اضافه کرده و هر سه قسمت خمیر را توی محیط خنک و یا یخچال به مدت 8 تا 12 ساعت بگذارید تا استراحت کنند.

 

تقسیم خمیر شیرینی

 

مرحله چهارم: قالب زدن خمیر

خمیر ها را به صورت جداگانه بین دو عدد کیسه فریزر باز کنید و با هر طرحی که دوست داشتید قالب بزنید. قطر خمیر به علاقه شما بستگی دارد. داخل سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی ها را روی آن بچینید و داخل فری که از قبل روی حرارت 170 درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید. 15 تا 20 دقیقه زمان دهید تا شیرینی های اتابکی شما آماده شوند.

 

سینی شیرینی سنتی

 

بعد از پخت سینی را از فر بیرون آورده و بگذارید تا خنک شوند.

 

شیرینی اتابکی در فر

 

نکات کلیدی برای پخت شیرینی اتابکی

- داخل این شیرینی نمی توان از کره استفاده کرد، زیرا باعث می شود ماندگاری شیرینی کم شده و همچنین شیرینی شما بو بگیرد و بافتش تغییر کند. - اگر هنگام کاتر کردن، قالب به شیرینی بچسبد می توانید هر بار قالب را داخل آرد برنج بزنید و مجدد استفاده کنید. - چون داخل این شیرینی از آرد برنج استفاده می شود حتما باید به همان اندازه که گفته شده خمیر شما استراحت کند تا کیفیت شیرینی مطلوب باشد.   تصاویر از اینستاگرام: @ashpazi_sepideh.95