درست کردن یه میان وعده ی سالم، خوشمزه و پر خاصیت یکی از بهترین کارها مخصوصا تو فصل تابستونه. لواشک یکی از اون میان وعده های خوشمزس که با طعم بی نظیرش هوش از سر آدم می بره.

روزهای بلند تابستون و آفتاب داغ و طولانی، زمان مناسبیه که از این انرژی طبیعی خورشیدی استفاده کنید و هر چقدر دلتون می خواد لواشکای خوشمزه و سالم و بهداشتی درست کنید. این خوراکی های خوشمزه یکی دو روزه خشک میشن و می تونید اون ها رو نوش جان کنید.

خوبیش اینه که طعم های لواشک خیلی تنوع داره و با هر میوه ای که دوست داشته باشید می تونید خیلی آسون لواشک درست کنید. طرز تهیه ی لواشک هم خیلی آسونه و فرقی نمی کنه از چه میوه ای برای درست کردن لواشک استفاده می کنید، طرز تهیه ی همشون یکیه، چه لواشک ترش چه لواشک ملس و شیرین.

با این که اغلب طعم های لواشک با میوه های تابستونی مثل زردآلو و آلو درست میشه، ولی محدود به این میوه ها نیست. امروز می خوایم طرز تهیه ی لواشک سیب رو بهتون آموزش بدیم که نه فقط تو تابستون، بلکه تو پاییز و زمستون هم می تونید اون رو درست کنید.

خوشبخانه سیب از میوه هاییه که در همه ی فصل ها وجود داره. من شخصاً لواشک سیب رو بیشتر از بقیه ی میوه ها دوست دارم. چون نه خیلی ترشه و نه خیلی شیرین. از خواص لواشک سیب هم غافل نشید!

این لواشک سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین A و B و سایر مواد معدنی مثل پتاسیم و کلسیمه. علاوه بر این کالری بسیار پایینی داره و به همین دلیل میشه اون رو به عنوان یه میان وعده برای رژیم لاغری استفاده کرد.

جالبه بدونید که حتی پوست سیب هم خواص درمانی و فواید باور نگردنی بسیار زیادی برای جلوگیری از بیماری های قلاب و یا تنظیم قند خون داره. به همین دلیل برای درست کردن لواشک سیب نیازی به جدا کردن پوست اون نیست.

چون بعد از پخته شدن و له شدن سیب، پوست سیب هم به همراه خود سیب پخته و له میشه. به ویژه این که در نهایت باید اون رو از صافی رد کنید. پس اگه به دنبال یه میان وعده ی سالم و خوشمزه هستید، طرز تهیه لواشک سیب خونگی رو از دست ندید.

 

طرز تهیه لواشک سیب ساده

 

۱- سیب ها را بشویید و آن ها را با پوست خرد کنید. هسته های سیب ها را جدا کنید.

۲- سیب های خرد شده را داخل قابلمه بریزید. داخل قابلمه آب بریزید به طوری که روی سیب های خرد شده را بپوشاند. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سیب ها نرم شوند. برای این کار به حدود ۱ ساعت زمان نیاز است.

۳- بعد از آن که سیب ها له شدند، آن را از روی حرارت برداشته و از صافی رد کنید تا مواد تفاله ها و مواد درشت تر از پوره ی سیب جدا شده و کاملا نرم و یکدست شود.

۴- داخل سینی بزرگ را با اسپری آب کمی خیس کنید. روی آن را با نایلون بپوشانید و سطح آن را کمی چرب کنید.

۵- پوره ی سیب را داخل سینی روی نایلون بریزید و آن را به صورت یکسان در تمام سطح آن پهن کنید. ضخامت لواشک نه باید خیلی نازک شود و نه خیلی کلفت.

۶- سینی را مقابل آفتاب یا باد کولر و پنکه قرار دهید تا مواد آن کاملا خشک شود.

۷- لواشک سیب خانگی آماده است. می توانید آن را به شکل دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

  لواشک خانگی  

نکات کلیدی طرز تهیه لواشک سیب

- برای درست کردن لواشک سیب، می توانید از سیب قرمز و یا سیب سبز استفاده کنید. طعم لواشک با سیب قرمز شیرین تر و با سیب سبز ترش تر خواهد بود.

- برای ترش کردن لواشک می توانید هنگام پخت آن از کمی جوهر لیمو استفاده کنید. اما بهتر است برای ترش کردن لواشک سیب از مواد طبیعی مانند ترکیب آن با میوه های ترش مانند آلو یا آلوچه استفاده کنید.

- لواشک سیب را به مدت طولانی جلوی آفتاب قرار ندهید تا بیش از حد خشک نشوند.

- اگر قصد دارید لواشک سیب را ترش تر درست کنید می توانید بعد از آن که لواشک خشک شد، کمی رب انار روی آن بمالید.

- به جای رد کردن لواشک از صافی می توانید از گوشت کوب برقی استفاده کنید تا تمام مواد با هم میکس شده و به صورت یکدست پوره شود.

- گل های رز لواشکی یکی از زیباترین و در عین حال آسان ترین روش های سرو لواشک هستند. برای درست کردن گل رز با لواشک، لواشک را به پهنای دو انگشت به صورت نواری برش بزنید. سپس آن را لوله کنید. در هر دور لوله کردن لواشک، آن را بپیچانید و به لوله کردن ادامه دهید. از این گل ها میتوانید برای تزیین کیک لواشک هم استفاده کنید.

- لواشک سیب را می توانید به صورت ساده و یا با میوه های دیگر که با طعم آن هم خوانی دارد ترکیب کنید؛ لواشک سیب و کیوی، سیب و آلو،  سیب و انار، سیب و هلو و یا زرد آلو و هچنین سیب و زرشک از جمله ترکیب های خوشمزه با پوره ی سیب هستند که طعم لواشک را ترش تر و خوشمزه تر می کنند.

- برای پهن کردن لواشک روی سینی، به جای نایلون می توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید. روی سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و پوره ی سیب را روی کاغذ بریزید.

- در فصل های پاییز و زمستان که آفتاب گرما ندارد، برای خشک کردن لواشک سیب می توانید از دمای فر استفاده کنید. فر را در دمای خیلی کم تنظیم کرده و سینی فلزی لواشک را داخل آن قرار دهید تا زمانی که خشک شود. دقت کنید که اگر از این روش برای خشک کردن لواشک  استفاده می کنید، برای پوشاندن روی سینی از نایلون استفاده نکنید. در این روش حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید.

- برای جدا کرده هسته ی سیب می توانید از هسته گیر سیب استفاده کنید تا به خوبی و با سرعت بیشتر آن ها را جدا کنید.

- با درست کردن لواشک می توانید از آن برای درست کردن کیک لواشک نیز استفاده کنید.

- تصاویر از : torshomalas.ir ، @ghazaye_mahalii ، @gill_s00@