اگه به دنبال شیرینی های راحت و باب دندون هستید قطعا باید راحت الحلقوم  رو توی لیست خودتون قرار بدید. این شیرینی خوشمزه کنار یک استکان چای می تونه برای عصرانه یا افطاری ماه رمضان خیلی عالی باشه و طعمی ماندگار بسازه.

این شیرینی با اسم های دیگه ای مثل باسلوق یا نرمک هم شناخته میشه. البته مهم نیست که اون رو با چه اسمی میشناسید، مهم اینه که طعمش یه دونه است و واقعا دوست داشتنی.

برای باسلوق دستورات مختلفی وجود داره. در بعضی موارد داخلش پودر ژلاتین می ریزند و بعضی دیگه به همون نشاسته بسنده کردند. اما در هر صورت درست کردنش اصلا سخت نیست.

ما قبلا طرز تهیه باسلوق رو با ژلاتین براتون نوشتیم و اگه دوست داشته باشید می تونید از اون دستور هم استفاده کنید. الان هم دستور راحت الحلقوم رو بدون ژلاتین براتون عنوان می کنیم تا در هر صورت بتونید این شیرینی خوشمزه رو درست کنید.

   

طرز تهیه راحت الحلقوم ساده  

  1- روی نشاسته 2 تا 3 لیوان آب سرد ریخته و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا نشاسته کامل ته نشین شود. سپس به آرامی آب روی آن را جدا کنید. مراقب باشید که نشاسته را نیز با آب دور نریزید.   حل کردن نشاسته در آب سرد   2- برای تهیه راحت الحلقوم شکر و گلاب را به نشاسته افزوده و مخلوط کنید. این مخلوط را در ظرف تفلون ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.   3- مخلوط را مرتب هم بزنید تا به تدریج سفت شده و ته نگیرد. اگر از هم زدن آن دست بکشید نشاسته سریع ته گرفته و گلوله، گلوله می شود.   هم زدن مداوم مایع راحت الحلقوم   4- حدود یک ساعت زمان لازم است تا ماده این شیرینی کامل پخته و به غلظت مناسب برسد. در واقع در پایان مواد باید همچون یک ژله سفت و کشدار بوده و به دست نچسبد.   5- در پایان روغن یا کره را نیز به مواد اضافه کرده و هم بزنید. پس از این کار شعله گاز را خاموش کنید.   غلظت مواد   6- روی یک سینی نایلون فریزر کشیده و مقداری پودر نارگیل بپاشید.   7- ماده نرمک را روی سینه ریخته و با قاشق مقداری صاف کنید. بعد روی آن نیز پودر نارگیل پاشیده و با دست پهن کنید. تا جایی که قطر مواد حدود 1/5 سانتی متر باشد.   8- حاصل کار را دو تا سه ساعت در یخچال قرار داده و سپس با استفاده از چاقوی تیز به شکل دلخواه خود برش یا قالب بزنید. روی شیرینی ها را با خلال پسته، بادام یا مغز گردو تزیین کنید.  

نکات کلیدی در تهیه راحت الحلقوم

- در صورت تمایل می تواند مقداری رنگ غذا به مواد بیفزایید تا باسلوق شما رنگی شود.   راحت الحلقوم رنگی   - اگر مایلید این شیرینی زعفرانی باشد یک قاشق زعفران آب کرده نیز داخل مواد اولیه بریزید. - به جای پودر نارگیل می توانید از آرد استفاده کنید. - حتما آب روی نشاسته را جمع کنید. در غیر اینصورت ماده نرمک به غلظت دلخواه نمی رسد. - می توانید کره یا روغن را از دستور شیرینی حذف کنید. - هم زدن مواد را آنقدر ادامه دهید تا مواد حالت خمیری و سفت شود. - اگر مواد شما بعد از یک ساعت به اندازه کافی سفت نشد به معنای زیاد بودن آب است. البته چندان جای نگرانی نیست. باز هم مایع را با کمی حوصله روی سینی پهن کرده و در یخچال قرار دهید. نشاسته باعث بستن آن خواهد شد.   راحت الحلقوم بدون رنگ و برش    

عکس ها از اینستاگرام:

@mina.green.house

@setarehzn