ما ایرانی ها به دسر و شیرینی علاقه زیادی داریم. در قدیم اکثر خانواده ها نزدیک عید خودشون شیرینی درست می کردند. معمولا همه شهرهای ایران یک یا چند نوع دسر یا شیرینی محلی مخصوص خودشون دارند. چنگمال یکی از این خوشمزه های ایرانی می باشد که یک غذا یا میان وعده سنتی شهر کرمان است. این خوراکی، فوق العاده مقوی و خوشمزه برای بچه ها می باشد، همچنین یک گزینه مناسب برای صبحانه، عصرانه و یا شام است. بسیاری از مردم شهر کرمان این شیرینی را با شیر در وعده غذایی شام می خورند. اگر کلمپه کرمان رو امتحان کرده باشید میدونید که شیرینی های محلی این منطقه چقدر خوشمزه هستند.

مواد اصلی این شیرینی خرما، نان و روغن حیوانی می باشد. همانطور که اطلاع دارید خرما دارای خواص بسیاری است. مصرف این خوراکی کوچک باعث می شود بدن شما دچار ضعف، سستی و بی حال نشود. در ماه مبارک رمضان خرما می تواند مواد غذایی مورد نیاز بدن ما را تامین کند. خون سازی یکی از مهمترین خواص خرما می باشد. همچنین خرما سرشار از آهن، فولات و اسید فولیک می باشد و برای درمان کم خونی و فقر آهن بسیار مناسب است. خوردن خرما به همه افراد به ویژه زنان باردار بسیار توصیه می شود.

با درست کردن و خوردن این دسر یا شیرینی می توانید تمام خواص خرما را به بدن خود برسانید. تهیه این شیرینی سنتی بسیار راحت بوده و خیلی وقت شما را نمی گیرد در ادامه ایران کوک طرز تهیه چنگمال خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می دهد.

  تزیین چنگمال  

طرز تهیه چنگمال کرمان

 

مرحله اول: خرد کردن نان

ابتدا نان ها را با دست خرد کنید و کنار بگذارید. اگر نان ها کمی ضخیم باشند بهتر است. در کرمان از یک نان محلی به نام کپو، برای درست کردن این شیرینی استفاده می شود. اگر این نان در دسترس شما نباشد از هر نان دیگری که بتوانید به راحتی آن را خرد کنید می توانید استفاده کنید.

 

مرحله دوم: تفت دادن خرما

روغن حیوانی را داخل یک قابلمه یا تابه بریزید، وقتی روغن داغ شد خرماها را داخل آن ریخته و کمی تفت دهید تا کاملا نرم شوند. سپس پودر تخم گشنیز را به آن اضافه کنید. در ادامه پودر گردو را نیز اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شود.

 

مرحله سوم: اضافه کردن نان به خرمای تفت داده شده

وقتی خرماها کمی سرد شدند، نان های خرد شده را به آن اضافه کرده و با دست ورز دهید تا کاملا به خرد هم رفته و حالت خمیری پیدا کند. سپس با دست توپک هایی از مواد درست کرده و داخل یک ظرف بچینید.

 

حلوای چنگمال

 

نکات کلیدی در تهیه چنگمال

- اگر در تهیه چنگمال از نانی استفاده کردید که نازک است و خوب خرد نمی شود، می توانید مواد را با چرخ گوشت، چرخ کنید. - اضافه کردن گردو اختیاری می باشد و شما می توانید آن را حذف کنید. - وقتی توپک های خود را درست کردید می توانید داخل کنجد، پودر نارگیل و پودر پسته بغلتانید تا زیباتر و خوشمزه تر شوند. - در صورت تمایل می توانید کمی پودر تخم شنبلیله نیز داخل آن بریزید تا طبع گرم خرما و گردو را خنک کند. - اگر طعم روغن حیوانی را دوست ندارید می توانید کره گیاهی را جایگزین آن کنید. - در صورت تمایل می توانید از چاشنی هایی نظیر پودر هل، دارچین، زیره و زنجبیل نیز داخل این شیرینی استفاده کنید. - می توانید چنگمال را پهن کرده و به شکل لوزی برش بزنید. یا اینکه آن را با قالب به شکل های مختلف درآورید. - کالری چنگمال که در بالای مطلب نوشته شده برای هر نفر است. یعنی برای یک چهارم از مواد گفته شده در دستور.   عکس ها از اینستاگرام: @maryammiran95 @ashpazi_zeynab @ashpazi.va.baftani