شربت تخم شربتی یه شربت خیلی خوشمزه با یه ظاهر خیلی قشنگه که توی فصل گرما و خصوصا ماه رمضان که روزه دار هستیم، به شدت پر طرفداره. همون طور که میدونین تخم شربتی با دانه چیا و همین طور تخم ریحان تفاوت داره. خواص تخم شربتی خیلی زیاده و مهم ترین کاربردش برای لاغریه.

از اون جایی که این موضوع خیلی مهمیه؛ طرز تهیه شربت تخمه شربتی برای لاغری و خواص اون رو توی مطلب مجزا براتون توضیح دادیم.

اما توی این مطلب قصد داریم انواع مختلف این شربت رو آموزش بدیم و بگیم چه طوری میتونین شربت تخمه شربتی رو به طعم و رنگ های متنوع، حتی دو رنگ و سه رنگ تهیه کنین و کلی خلاقیت خودتون رو شکوفا کنین. شربت تخمه شربتی برای نذری ها و پذیرایی توی مهمونی ها گزینه خیلی خوبیه.

خصوصا وقتی میتونین این همه بهش تنوع بدین و اون رو دوست داشتنی تر کنین. امیدواریم از تهیه انواع شربت تخمه شربتي لذت ببرین.

 

شربت تخم شربتی چند رنگ

طرز تهیه شربت تخم شربتی آبلیمویی

 

مرحله اول:

تخم شربتی را داخل کاسه ای بریزید و به آن آب اضافه کنید. پس از 10 دقیقه دانه ها خیس خورده و لعاب دار می شوند.

مرحله دوم:

در این مرحله باید تخم شربتی ها را از آب جدا کنید. این روش برای تمیز شدن تخم شربتی است تا شن های ریز و خاشاک از تخم شربتی جدا شوند. این مرحله را 2 بار دیگر تکرار کنید.

 مرحله سوم:

پس از شستشو تخم شربتی را داخل پارچ بریزید و به آن 4 پیمانه آب سرد، آبلیمو (در صورت تمایل تکه های لیمو) و شکر اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود. سپس شربت را داخل لیوان بریزید و به آن تکه های یخ اضافه و سرو کنید.

 

شربت تخم شربتی لیمویی و زعفرانی

نکات کلیدی تهیه شربت تخم شربتی

- برای تهیه شربت تخمه شربتی با زعفران میتوانید به شربت تخم شربتی آبلیمویی مقداری زعفران دم کرده نیز به این شربت اضافه کنید.

- برای تهیه کردن شربت تخم شربتی به رنگ های مختلف میتوانید از عرقیات مختلف (مثل بیدمشک، نسترن، گلاب و...)، آبمیوه ها، اسموتی، گل ها، سبزیجات و نوشیدنی های گوناگون استفاده کنید. برای مثال برای تهیه شربت تخم شربتی آبی رنگ سه راه دارید:

راه اول: از گل پنیرک استفاده کنید. گل پنیرک را در آب سرد بریزید تا رنگ پس بدهد سپس به روش گفته شده در بالا شربت را تهیه کنید و به جای آب از آب پنیرک استفاده کنید.

راه دوم: از ژله بلوبری استفاده کنید. پودر ژله را با دو لیوان آب جوش حل کرده و در یخچال بگذارید تا نیم بند شود. سپس با چنگال ژله را خرد کنید و تخم شربتی و کمی آب را به آن اضافه کنید.

راه سوم: از رنگ های خوراکی استفاده کنید.

شربت آبی رنگ

- برای تهیه شربت تخم شربتی قرمز رنگ میتوانید از چای ترش استفاده کنید. همچنین میتوانید به جای آب، شربت توت فرنگی، انار، آب آلبالو، هندوانه و ... اضافه کنید.

شربت تخم شربتی قرمز

- برای تهیه شربت سه رنگ تخم شربتی باید غلظت هر لایه را رعایت کنید. یعنی پایین ترین رنگی که استفاده می کنید باید از همه غلیظ تر باشد و به ترتیب از غلظت شربت کم شود تا سبک تر شده و روی هم قرار بگیرند.

مثلا در این تصویر، شربت لایه ی زیرین از زعفران دم کرده ی غلیظ است. لایه ی وسط تخم شربتی بوده و لایه ی سوم آن چای ترش رقیق (قرمز) و اسانس نعنا و آب (سبز) است.

شربت سه رنگ

- روش دیگری که برای تهیه شربت تخم شربتی وجود دارد این است که تخم شربتی ها را به همراه آب در قالب بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ ببندد. سپس آن را در انواع شربت هایتان استفاده کنید. به این روش شربتی بسیار زیبا با تزیینی خاص خواهید داشت.

در این یخ ها میتوانید تکه های میوه یا گل محمدی (مانند عکس) هم قرار دهید و یخ میوه ای تهیه کنید.

یخ تخم شربتی و گل محمدی

- در تهیه شربت تخم شربتی میتوانید اول شهد را تهیه کنید. یعنی اول آب و شکر را بجوشانید و بعد مابقی مراحل را انجام دهید.

- در شربت تخمه شربتی چند رنگ میتوانید یک لایه را خاکشیر بریزید. خاکشیر در انتهای لیوان و تخم شربتی بالای آن قرار می گیرد و ترکیب جالب و زیبایی ایجاد می کند.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

- هم چنین میتوانید آب طعم دار میوه ای (دتاکس واتر) را با تخم شربتی ترکیب کرده و شربتی سالم، رژیمی و مقوی تهیه کنید.

شربت تخم شربتی رژیمی