کیک خیس ترکیه یک کیک خاص و متفاوت با بافتی تر و نرم است که در آشپزی ترکی رواج دارد. در این کیک ترکی بر خلاف نوع دیگر کیک خیس، برای خیس کردن کیک از یک سس کاکائویی استفاده می‌شود. ترکیب شیر، کاکائو، شکر و روغن با هم مخلوط و روی شعله گاز جوشانده می‌شوند. سپس کیک به طور جداگانه آماده و سس روی آن ریخته می‌شود. کیک خیس شکلاتی قبل از ریختن سس برش خورده می‌شود. معمولاً این کیک را با پودر نارگیل و پسته و گاهی با توت فرنگی تزیین می‌کنند.

طرز تهیه کیک خیس ترکیه با سس کاکائویی

۱- ابتدا سس کاکائویی را آماده کنید و کنار بگذارید تا خنك شود. مواد سس یعنی شير ،شكر، روغن مايع و پودر كاكائو را با هم مخلوط کنید. خوب هم بزنید تا شکر به طور کامل حل شود. سپس مخلوط را روي حرارت قرار دهید و بگذارید تا به جوش بياد. حال سس را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

۲- برای تهیه کیک خیس ترکیه ای، اول از همه، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود و کف قالب کیک را چرب کنید. شکر و تخم مرغ و وانیل را ۵ دقیقه با همزن بزنید تا رنگ مخلوط کاملاً روشن شود. سپس روغن و شیر را اضافه نمایید و مجدداً هم بزنید.

۳- آرد، پودر کاکائو و بیکینگ پودر را در ظرف دیگری با هم مخلوط و دو بار الک کنید. سپس مخلوط آرد را به تدریج به بقیه مواد مرحله قبلی اضافه کنید و با قاشق یا لیسک زیر و رو کنید تا مواد تر و خشک با هم مخلوط شوند.

۴- مایه کیک را داخل قالبی که قبلاً چرب کردید بریزید. کیک را به مدت حدوداً ۵۰ دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شود. البته این زمان بستگی به فر و عمق ظرف شما هم دارد. بنابر این برای چک کردن پخته بودن کیک از خلال دندان استفاده کنید.

کیک کاکائویی

۵- کیک را از فر خارج کنید و ۵ دقیقه بگذارید خنک شود. سپس آن را همان طور که در قالب است به صورت تکه‌های کوچک (سایز یک نفره) برش بزنید.

سس کاکائویی کیک خیس

۶- سس کاکائویی را به طور یکنواخت روی سطح کیک بریزید. در این مرحله می‌توانید با پودر نارگیل یا پودر پسته و توت فرنگی کیک را تزیین کنید. بگذارید کیک چند ساعتی در یخچال خنک شود و سس جذب کیک شود. سپس کیک خیس ترکیه ای را سرو کنید.

تزیین کیک خیس شکلاتی