آلبالو یکی از میوه های تابستونی محبوب همه است. نه تنها خودش بلکه انواع خوراکی های خوشمزه ای که میشه باهاش درست کرد محبوب کوچک و بزرگ هستن. کیک کرامبل آلبالو هم یکی از این خوشمزه های دوست داشتنیه. ما قبلاً علاوه بر مربای آلبالو و شربت آلبالو، طرز تهیه کیک آلبالو ساده رو هم به شما عزیزان آموزش دادیم. امروز میخوایم یه قدم فراتر بریم و یه کیک پیشرفته تر و مجلسی تر رو بهتون معرفی کنیم.

کرامبل سیب رو شاید یادتون باشه. طرز تهیه کیک کرامبل آلبالو هم تقریباً به همون روش هست. با این تفاوت که به جای لایه سیب از یک لایه آلبالوی تازه و خوشمزه استفاده میشه. علاوه بر لایه فوق العاده خوشمزه کرامب (که شبیه خرده بیسکویت هست)، من اینجا سطح کیک رو با بادام پرک شده پوشوندم. که البته این مورد اختیاریه و میتونید حذفش کنید. اما اگه علاقه مند هستید طرز تهیه پرک بادام خانگی رو هم در انتهای مطلب در نکات براتون نوشتم.

برای سرو کرامب آلبالو پیشنهاد میکنم از اسکوپ های بستنی وانیلی روی کیک استفاده کنید که طعمش رو واقعا بی نظیر میکنه. بستنی رو روی کیک داغ بگذارید تا با حرارت کیک نرم بشه. و بعدش از این ترکیب سرد و گرم هیجان انگیز و همچنین از ترکیب ترشی آلبالو و شیرینی کیک لذت ببرید.

 

طرز تهیه کیک کرامبل آلبالو

 

مرحله اول: آماده کردن لایه کرامب و قالب

۱- در ابتدا برای تهیه کرامبل (یا همون لایه رویی کیک که شبیه خرده بیسکویت هست)،  آرد، شکر قهوه‌ای و دارچین را مخلوط کنید. سپس، کره‌ی آب شده و گردوی ریز خرد شده (اختیاری) را اضافه کنید و با قاشق به خوبی مخلوط نمایید. آن را کنار بگذارید و مراحل تهیه کرامبل آلبالو را ادامه دهید. ۲- قالب گرد ۲۵ سانتی متری را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بکشید. فر را نیز روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.  

مرحله دوم: آماده کردن مایه کیک کرامبل آلبالو

۱- مواد خشک یعنی آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط و الک کنید (اگر ماست یا کره شما نمک دارد، نمک را حذف کنید). ۲- در کاسه بزرگ دیگری کره نرم شده و شکر را خوب با همزن بزنید. سپس تخم مرغ ها و وانیل را اضافه کنید و مجدداً دو سه دقیقه هم بزنید. ۳- ماست را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. ۴- مخلوط آرد را اضافه کنید و با دور کند همزن بزنید.  

مرحله سوم: ریختن مواد داخل قالب و پخت

۱- مایه کیک را داخل قالبی که آماده کرده اید بریزید و سطحش را صاف کنید. سپس آلبالو های بدون هسته را روی آن بچینید.   لایه آلبالو   ۲- کرامب آماده شده (مخلوط آرد، شکر، کره و گردو) را با دست به خوبی روی آلبالو ها بپاشید. میتوانید در صورت تمایل از پرک بادام هم روی آن استفاده کنید.  

لایه کرامب

  ۸- آن را به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. زمانی که دور کیک طلایی رنگ شد، شعله روی فر را به مدت ۲-۳ دقیقه روشن کنید تا روی کیک طلایی رنگ شود. کیک کرامبل آلبالو آماده است.  

کرامبل آلبالو

  بگذارید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در دمای اتاق خنک شود. سپس برش بزنید و همراه با بستنی وانیلی نوش جان کنید.  

کیک کرامبل آلبالو با بستنی

 

نکته های کلیدی تهیه کرامبل آلبالو:

- اگر ماست شما بی نمک است، بهتر است به آرد ۱/۴ قاشق چایخوری نمک اضافه کنید.

- به جای آلبالوی تازه میتوانید از مربای آلبالو یا کمپوت آلبالو (که آب یا شهد آن تا جای ممکن جدا شده) نیز استفاده کنید.

- به جای نصف پیمانه شکر قهوه ای میتوانید ۱/۳ پیمانه شکر سفید در تهیه کرامبل استفاده کنید.

- روی کیک میتوانید از شربت آلبالو یا پودر قند هم استفاده کنید.

- برای تهیه بادام پرک در منزل، بادام ها را از شب تا صبح در آب بخیسانید. سپس پوست آنها را به راحتی جدا کنید. با احتیاط به کمک چاقوی مناسب بادام های نرم شده را ورقه کنید. از بادام پرک میتوانید علاوه بر کیک کرامبل آلبالو روی کیک ها و کرامبل های دیگر هم استفاده کنید.