مرغ با سیر و سیب‌ زمینی

رمز تهیه خوراک مرغ با سیر و سیب زمینی در سه کلمه خلاصه می‌شود: سیر، روغن زیتون و لیموترش. این سه ماده هستند که در کنار یکدیگر طعم عالی این غذا را رقم می‌زنند. نکته کلیدی که در خوشمزه شدن مرغ با سیر و سیب‌ زمینی اثر دارد این است که بتوانید سس سیر را خوب از آب در بیاورید. روش سنتی تهیه سس سیر به این صورت است که سیر را به خوبی در هاون بکوبید، سپس کم کم به آن نمک و روغن زیتون را اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در آخر هم همان طور که در حال کوبیدن و مخلوط کردن هستید آب لیمو را اضافه کنید تا خمیر سیری تبدیل به سسی زیبا با طعم سیر و آبلیمو شود. این سس بی نظیر است که طعم اصلی خوراک مرغ با سیر و سیب‌ زمینی را تشکیل می‌دهد.

البته اگر هاون ندارید می‌توانید از غذاساز هم برای تهیه سس استفاده کنید که این روش امروزه بیشتر از روش سنتی رواج دارد. حتماً از آب لیموی تازه استفاده کنید چون واقعاً طعم سس را بهتر می‌کند و اصلاً با آبلیموی آماده قابل مقایسه نیست. اگر از مرغی استفاده می‌کنید که تازه نیست، قبل از پخت کمی سرکه روی آن بمالید و بگذارید دو سه دقیقه بماند. سپس خوب مرغ را زیر آب سرد بشویید. این کار باعث می‌شود بوی زهم مرغ گرفته شود.

طرز تهیه: ابتدا برای از بین بردن بوی زهم مرغ، آن را به سرکه آغشته کنید و بگذارید ۲ دقیقه بماند. سپس خوب مرغ را با آب سرد بشویید و بعد هم با حوله آشپزخانه خشک کنید.

روی تکه‌های مرغ با چاقو برش‌های عمیق ایجاد کنید تا بعداً سس بتواند به عمق آن‌ها نفوذ کند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با کمی نمک، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید. سپس آن را روی مرغ‌ها بمالید.

مرغ در ظرف فر

سیب زمینی ها را پوست بکنید و حلقه حلقه کنید (با ضخامت حدود ۱ سانت). کمی نمک هم روی سیب زمینی ها بپاشید. حال، تکه‌های مرغ را کف یک سینی فر لبه دار یا قالب کیک بزرگ بچینید. سیب زمینی ها را هم روی مرغ‌ها بچینید. سپس ظرف را در فر که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد گرم کرده‌اید قرار دهید. مرغ باید ۴۰-۵۰ دقیقه در فر باقی بماند تا کاملاً پخته شود.

مرغ و سیب زمینی

در این مدت سس سیر را آماده کنید. حبه‌های سیر را همراه با ۱/۲ قاشق چایخوری نمک و ۲-۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل غذاساز بریزید و ۴-۵ دقیقه بزنید. سپس آب لیمو را اضافه کنید و ۴-۵ دقیقه دیگر به مخلوط کردن در غذاساز ادامه دهید تا سس سیر-لیموی شما آماده شود.

سس سیر

وقتی مرغ پخته شد آن را به آرامی از فر خارج کنید و آب/چربی اضافه جمع شده در ظرف را بگیرید. سس سیر را روی مرغ و سیب زمینی بریزید و آنها را زیر و رو کنید تا سس به همه نقاط برسد. ظرف را دوباره در فر بگذارید. شعله روی فر را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا سیب‌زمینی‌ها به رنگ طلایی تیره درآیند. خوراک مرغ با سیر را تا گرم است سرو کنید.

مرغ و سیب زمینی با سس سیر

نکته: اگر بعد از پخت مرغ (قبل از اضافه کردن سس) متوجه شدید مقداری آب اضافی در سینی جمع شده است آن را جدا کنید و دور بریزید. این آب چربی مرغ است که غذای شما را خراب خواهد کرد.