اگرچه تنوع غذاهایی که با گوشت و مرغ درست میشن بیشتر از غذاهای غیر گوشتیه ولی معمولا افراد، به ویژه کسایی که رژیم دارند و یا گیاه خوار هستن، به دنبال یه غذای خوشمزه بدون گوشت و مرغ هستن. اغلب غذاهای بدون گوشت در دسته ی غذاهای نونی قرار می گیرن. مثلا انواع مختلف کوکو از جمله کوکوی ذرت، کوکوی کاهو و کوکوی قارچ وجود داره که کاملا سالم و بدون گوشت و مرغ درست میشن. بر خلاف تصور خیلی از افراد که فکر می کنن در همه ی خورش ها لازمه از گوشت استفاده بشه، بسیاری از خورش ها وجود دارن که در طرز تهیه ی اون ها از گوشت و مرغ استفاده نمیشه، مثل خورش ملاقورمه ی شمالی که یه غذای محلیه و یا حتی خورش های متداول مثل خورش گوجه بادمجان و یا خورش قیمه بدون گوشت. امروز می خوایم یکی از غذاهای برنجی بدون گوشت رو بهتون معرفی کنیم. این غذا شباهت زیادی به استانبولی داره و به اسم های مختلف از جمله دمی گوجه، دمپخت گوجه و کته گوجه هم شناخته میشه.

ترکیبات اصلی دمی گوجه همون طور که از اسم اون پیداست، گوجه فرنگی پوره شده و سیب زمینیه که به صورت کته با برنج درست میشه. دمپخت برنج یکی از غذاهای قدیمی ایرانیه که بسیار معروفه و طرفدارهای زیادی داره. کته گوجه در عین سادگی بسیار خوشمزه و لذیذه و مخصوصا تو فصل تابستون به همراه ترشی و یا سالاد یه غذای فوق العاده میشه. یکی از ویژگی های این غذا اینه که برای درست کردنش می تونید فقط از یه قابلمه استفاده کنید، مگر اینکه بخواید این غذا رو به صورت قالبی در بیارید که در ادامه ی مطلب روش قالبی درآوردن دمی گوجه رو هم بهتون یاد میدیم. برای درست کردن دمی گوجه به صورت مجلسی می تونید به صورت جداگانه کمی سیب زمینی سرخ کنید و در کنار غذا در دیس سرو کنید. پس اگر به دنبال یه غذای سالم برنجی بدون گوشت و مرغ هستید، با ما همراه بشید، طرز تهیه دمی گوجه رو یاد بگیرید و این غذای خوشمزه و آسون رو به راحتی تو خونه درست کنید.

 

طرز تهیه دمی گوجه

 

۱- ابتدا کمی روغن را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود.

۲- پیاز را بشویید، پوست بکنید و آن را به صورت نگینی خرد کنید. سپس پیاز خرد شده را داخل قابلمه بریزید و خوب تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر کند.

۳- سیب زمینی ها را شسته و پوست بکنید. سپس آن ها را به صورت نگینی به اندازه ی یک بند انگشت خرد کنید. سپس بعد از آن که پیاز کمی سبک شد سیب زمینی های مکعبی خرد شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید سیب زمینی ها با پیاز کمی سرخ شوند.

۴-  نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر را به سیب زمینی و پیاز سرخ شده اضافه کنید و کمی دیگر آن ها را  تفت دهید.

۵- رب گوجه فرنگی را داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی سرخ شود تا طعم خامی رب از بین برود.

۶- گوجه ها را بشورید، پوست بکنید و داخل میکسر پوره کنید. می توانید آن ها را با چاقو نیز خرد کنید. گوجه ها را داخل قابلمه بریزی و به سایر مواد اضافه کنید و کمی تفت دهید.

۷- پس از آن که آب گوجه فرنگی کمی کشیده شد، برنجی را که از چند ساعت قبل خیس کرده اید داخل قابلمه بریزید. آب داخل قابلمه باید روی برنج را بگیرد و  یک بند انگشت با سطح برنج فاصله داشته باشد.

۸- وقتی آب جوش آمد یک عدد عصاره ی مرغ به آن اضافه کنید.

۹- زمانی که آب برنج تقریبا تمام شد، روی در قابلمه را با دمکنی پوشانده و روی قابلمه بگذارید. حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

۱۰- دمی گوجه آماده است. آن را به همراه ترشی دلخواه تان، ماست و یا سالاد شیرازی سرو و نوش جان کنید.

  طرز تهیه دمپخت گوجه  

نکات کلیدی طرز تهیه دمی گوجه

- وقتی آب برنج کمی کشیده شد، دو قاشق پر ماست را داخل دمپخت گوجه بریزید و هم بزنید. این کار طعم فوق العاده ای به کته گوجه خواهد داد.

- برای درست کردن دمپخت گوجه به صورت قالبی، داخل قابلمه ای تفلون (قابلمه ای جدا از قابلمه ی مواد دمی گوجه) چند قاشق روغن داغ شده بریزید. سپس ۱ عدد سیب زمینی را به صورت حلقه حلقه و یا نگینی کف قابلمه بچینید. ۱ الی ۲  کفگیر از دمی گوجه را پس جمع شدن آب آن، ته دیگ روی سیب زمینی ها بریزید و  با پشت کفگیر روی آن را صاف کنید. این کار را ادامه بدید تا برنج تمام شود. در قابلمه را با دمکنی بگذارید، آن را روی شعله ی ملایم گاز قرار دهید تا بخار کند. وقتی بخار کرد کمی کره ی داغ کرده را با قاشق در کناره های برنج بریزید تا کناره های برنج برشته شود. زمانی که کناره های دمی گوجه برشته شد، حرارت گاز را خاموش کنید و قالب را داخل دیس مورد نظر برگردانید. دقت کنید که برای این کار حتما از قابلمه ی نچسب چدنی و یا تفلون استفاده کنید.

- برای سیب زمینی های ته دیگ کته گوجه می توانید آن ها را با کاتر برش به شکل دلخواه تان برش بزنید تا ظاهر دمی گوجه زیباتر شود. روی سیب زمینی های ته دیگ مقدار کمی زعفران بپاشید و از طعم بی نظیر آن لذت ببریپ.

- برای سرخ کردن برنج از روغن زیاد استفاده نکنید تا دمی گوجه بیش از حد چرب نشود.

- به جای پودر سیر می توانید از ۲ حبه سیر تازه استفاده کنید و آن را به همراه پیاز تفت دهید.

- بیش از مقدار ذکر شده آب به دمی گوجه اضافه نکنید. اضافه کردن بیش از حد آب به دمی برنج باعث شفته شدن آن می شود.

- اگر برنج را زود برداشتید و هنوز خام بود، به اندازه ی یک فنجان آب جوش به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا مجددا با شعله ی ملایم دم بکشد.

- برای دم کشیدن بهتر کته کوجه می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید.

  طرز تهیه دمی گوجه فرنگی  

- تصاویر از : alinaa_2008 ، @ashpazibahari ، @mahsakeyvanpour@