خوردن نوشیدنی سرد توی فصل های گرم سال حسابی می تونه نشاط آور باشه مخصوصا اگر از سلامت و طرزتهیه نوشیدنی یا انواع شربت مطمئن باشیم و اونها رو توی خونه با رعایت نکات بهداشتی و با مواد اولیه مرغوب تهیه کنیم. در بین شربت های تابستانه با شربت آلبالو و شربت توت فرنگی به خوبی آشناییم اما یکی از شربت های سنتی ایران که اصولا از اواسط فصل بهار درست کردنش رواج پیدا می کنه شربت گل محمدی است که بسیار خوش مزه و خوش عطر است.

شربت گل محمدی هم مثل مربای گل محمدی بهتره با گل محمدی تازه درست بشه که خب می دونیم فصل گل محمدی اواسط اردیبهشت ماه است. شربت گل محمدی رو به جز نوشیدن می تونیم در تهیه دسرهای خوشمزه هم استفاده کنیم و یا برای تهیه شربت نذری ازش استفاده کنیم که بسیار لذیذ و مورد پسنده البته بیشتر برای کسانی که علاقه به طعم گل و گلاب ایرانی دارن.

شربت گل

در ادامه این مطلب روش تهیه شربت گل محمدی خونگی رو آموزش می دم که امیدوارم با رعایت نکات و فوت و فن های تهیه شربت گل بتونید نوشیدنی دلچسبی برای خودنون و اعضای خانواده تهیه کنید و لذت کافی ببرید.

طرز تهیه شربت گل محمدی

مرحله اول:

گل های محمدی تازه را پاک و پر پر کنید.

شربت با گل محمدی

مرحله دوم:

قابلمه ای را  با آب پر کنید و روی شعله قرار دهید تا آب به جوش آید.

 آب جوش

مرحله سوم:

گل های پرپر شده را در قابلمه در دار بریزید و و آب جوش را به سرعت روی گل ها بریزید به طوری که روی گل ها را بپوشاند و سریع در قابلمه را که قبلا با پارچه ای تمیز یا دم کنی مناسب پوشانده اید دم بگذارید (عمل ریختن آب و دم کردن را به این دلیل باید سریع انجام دهید که عطر گل ها در اثر بخار شدن از بین نرود)

مرحله چهارم:

 گل ها باید حدود دوازده ساعت در قابلمه باقی بماند تا عصاره گل به خوبی خارج شود.

مرحله پنجم:

عصاره گل به دست آمده را پس از آماده شدن از صافی عبور دهید بدون فشردن گلبرگ ها (فشار دادن گل هنگام گرفتن عصاره شربت گل محمدی را بد رنگ و کدر می کند)

مرحله ششم:

شکر را با آب گل مخلوط نمایید و بگذارید بجوشد تا زمانی که شربت گل به غلطت مناسب برسد. و در انتها آب لیمو را بیافزایید.

شربت سنتی

نکات کلیدی تهیه شربت گل محمدی

-رنگ شربت گل محمدی طبیعی بیشتر مایل به گلبهی است اگر می خواهید شربت شما پر رنگ تر باشد مجبورید مقداری نگ خوراکی پس از قوام آمدن به شربت اضافه کنید.

-شربت گل را می توان هنگام سرو با آب لیموی تازه مخلوط و سرو کرد.

-شربت گل محمدی را می توان با خاکشیر یا تخم شربتی مصرف کرد.

همراهان عزیز خوشحال می شویم شربت گل محمدی را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.