ته چین گوشت یه غذای باب میل افراد خوش اشتها است و هر کسی می تونه با توجه به سلیقه خودش انواع مختلف اون رو درست بکنه و ازش لذت ببره. به خاطر ظاهر شیک، ته چین معمولاً یکی از غذاهای مهمانی های ما ایرانی هاست. بر خلاف تصور افراد که فکر می کنند ته چین فقط با گوشت قرمز و یا مرغ درست میشه، محبوبیتش باعث شده که بانوان ایرانی ته چین ماهی، ته چین مرغ و بادمجان، ته چین گوشت و بادمجان و حتی ته چین اسفناج هم درست کنند. در مناطق شمال کشور از گوشت اردک و غاز نیز داخل ته چین استفاده می کنند. خیلی از شما عزیزان حتما ته چین گوشت را امتحان کرده اید اما تا به حال خودتان برای تهیه آن دست به کار نشده اید. به شما پیشنهاد می کنم با ایران کوک همراه شده و طرز پخت یک ته چین خوشمزه را یاد بگیرید. با درست کردنش، از خوردن آن در کنار افراد خانواده و در مهمانی های خود لذت ببرید.

  ته چین گوشت  

طرز تهیه ته چین گوشت

1. ابتدا پیاز ها را پوست گرفته و خرد کنید آن ها را داخل یک قابلمه بریزید و تفت دهید. سیر ها و هویج را نیز اضافه کنید تا کمی سرخ شوند. گوشت را قیمه ای ریز کنید و بشویید و سپس داخل قابلمه بریزید. کمی که رنگ گوشت تغییر کرد و آب آن گرفته شد، زردچوبه و فلفل را به آن اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم کاملاً پخته شود.

 

2. در فاصله پخته شدن گوشت که تقریبا 4 ساعت زمان می برد، باید برنج ته چین گوشت را آماده کنید. ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید. سپس داخل آب و نمک یک ساعتی بخوابانید. یک قابلمه را پر از آب کرده، مقداری روغن و نمک به آن اضافه کنید و بگذارید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد برنج را داخل آن بریزید. وقتی برنج پخته شد آن را آبکش کنید.

3. در این مرحله از تهیه ته چین گوشت، یک کاسه بزرگ بیاورید، زرده های تخم مرغ را از سفیده جدا کرده و داخل کاسه بریزید. زرده ها را کاملا هم بزنید. سپس زعفران و کمی نمک داخل آن بریزید و مرتب هم بزنید تا بوی تخم مرغ از بین برود. سپس ماست را به مواد داخل کاسه اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا یکدست شود. در نهایت برنج آبکش شده را به این ترکیب اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست داشته باشید.

 

4. زمانی که گوشت شما کاملا پخته شد آن را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید. حالا نوبت پخت ته چین می باشد. یک ظرف مناسب بیاورید و کف و اطراف آن را کاملا چرب کنید. سپس نصف ترکیب برنج را داخل ظرف ریخته و با یک قاشق کاملا صاف و فشرده کنید. سپس گوشت ریش ریش شده را به فاصله یک سانت از لبه ظرف روی برنج بریزید. سپس مابقی برنج را روی گوشت ریخته و کاملا پخش کنید و فشار دهید.

 

5. در نهایت کره را به قطعات کوچک برش زده و سراسر ظرف قرار دهید. سپس روی ظرف یک فویل نازک بکشید و به مدت 1 ساعت داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا ته چین آماده شود.

6. پس از پخت ته چین گوشت، آن را داخل یک دیس کشیده و با خلال پسته، بادام و زرشک تفت داده شده تزیین کنید.

 

ته چین مجلسی

 

نکات کلیدی برای پخت ته چین گوشت

- برای پختن ته چین داخل فر بهتر است از ظرف پیرکس استفاده کنید، اما اگر بخواهید روی اجاق آن را درست کنید از ظرف تفلون استفاده کنید.

- هویج را میتوانید به دلخواه خرد یا رنده کنید و داخل تهچین همراه گوشت استفاده نمایید. یا درشت تر خرد کرده و به عنوان دورچین غذا استفاده کنید.

- اگر ترشی زرشک را دوست دارید می توانید داخل ته چین و روی گوشت ریش ریش شده از زرشک سرخ شده نیز استفاده کنید.

- ماست داخل این غذا بهتر است چکیده و ترجیحا ترش مزه باشد.

- برای اینکه غذای شما عطر بهتری داشته باشد هنگام تفت دادن گوشت مقداری دارچین به آن اضافه کنید.

- هر چقدر حرارت اجاق کمتر و زمان پخت بیشتر شود ته چین بهتری خواهید داشت.

تصاویر از اینستاگرام: @afbakhtiary @my_lovelycooking