کبه غذایی عربی است که در کشورهایی از جمله عراق و لبنان رواج دارد. غذاها و دسرهای عربی مثل کبه عراقی، فلافل، سمبوسه، باقلوا شعریه، حلوا دهین و حلوای شیر خشک بسیار خوشمزه هستند ولی چربی زیادی دارند پس بهتر است در خوردنشان زیاده روی نکنید. کبه کمی شبیه به سمبوسه گوشت است با این تفاوت که شکل آن مثلثی نیست و به جای نان یک لایه برنجی دور مواد پیچیده شده است. می‌توانید از هر برنجی (حتی دانه‌های خرد شده برنج) برای تهیه کبه استفاده کنید اما معمولاً ترکیب برنج ایرانی و خارجی چسبندگی مناسبی برای تهیه کبه ایجاد می‌کند.

مواد داخل کبه را هم می‌توانید به سلیقه خود کمی تغییر دهید.در اینجا از پیاز، گوشت، سیب زمینی و سبزیجات معطر (از قبیل تره، جعفری، گشنیز، ترخون و مرزه) استفاده شده است. کسانی که به غذاهای شیرین علاقه دارند می‌توانند کمی کشمش هم به مواد میانی آن اضافه کنند. مواد میانی داخل برنج پیچیده می‌شوند و سپس کبه‌ها داخل روغن سرخ می‌شوند. پیچیدن کبه احتیاج به کمی تمرین دارد اما بعد از مدتی به آن تسلط پیدا خواهید کرد. برنج پس از سرخ شدن فوق‌العاده برشته و خوشمزه می‌شود. در ضمن کبه را می‌توانید یکی دو ماه در فریزر نگهداری کنید و هر وقت حوصله آشپزی نداشتید یا خسته بودید چند عدد از آن را سرخ کنید و میل بفرمایید.

سرو کبه عربی

طرز تهیه کبه

ابتدا مواد میانی کبه را تهیه کنید. ۳ عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. تابه‌ای را روی شعله داغ کنید. سپس کمی روغن سرخکردنی داخل آن بریزید و سیب زمینی‌ها را اضافه کنید و تفت بدهید تا نرم و کمی طلایی رنگ شوند. سپس آن‌ها را در بشقابی بریزید و کنار بگذارید. پیاز را خرد کنید و داخل همان تابه بریزید. آن را چند دقیقه تفت بدهید تا به رنگ طلایی درآید. سپس گوشت چرخکرده را همراه با نمک، فلفل و ۱ قاشق چایخوری زردچوبه به تابه اضافه کنید و ۵-۷ دقیقه روی شعله متوسط تفت بدهید تا گوشت پخته شود. سپس سبزیجات معطر خرد شده را اضافه کنید دو دقیقه دیگر تفت بدهید. در این مرحله سیب زمینی سرخ شده و خلال بادام را روی گوشت بریزید و یکی دو دقیقه دیگر به تفت داد ادامه دهید. مواد میانی کبه آماده است. حال نوبت به آماده کردن برنج می‌رسد. برنج را داخل قابلمه بزرگی بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا یک بند انگشت روی برنج برسد. مقداری نمک و نصف قاشق زردچوبه را هم اضافه کنید. یک عدد سیب زمینی نسبتاً کوچک را هم روی برنج قرار دهید و برنج را دم کنید. به این ترتیب سیب‌زمینی همزمان با برنج پخته می‌شود. در تهیه کبه، نباید برنج خیلی نرم شود به همین علت مقدار آب کمتری از حالت معمول احتیاج دارد. وقتی برنج آماده شد. سیب زمینی پخته شده را پوست بکنید و به چهار قسمت تقسیم کنید. برنج را همراه با سیب زمینی چرخ کنید. می‌توانید به جای چرخ کردن از کوبیدن هم می‌توانید استفاده کنید ولی چرخ کردن نتیجه خیلی بهتری دارد و در مرحله پیچیدن کبه دردسر کمتری درست می‌کند! استفاده از سیب زمینی هم باعث می‌شود برنج چسبندگی بیشتری پیدا کند. حال برنج چرخ شده را به شکل کوفته‌هایی به اندازه یک پرتقال متوسط در آورید. باید حدود ۲۰ عدد کوفته داشته باشید. موقع پیچیدن کبه یک‌کاسه آب کنار دست بگذارید و هر بار دست خود را کمی خیس کنید.  

کوفته برنجی برای کبه

یکی از کوفته‌های برنجی را بردارید و آن را روی دستتات به شکل یک دایره بزرگ پهن کنید. یکی دو قاشق از مواد میانی را وسط آن بریزید و سپس خمیر یرنجی را دور آن بپیچید.

پیچیدن کبه

این کار را برای بقیه کوفته‌های برنجی تکرار کنید.

کبه آماده سرخ شدن

کبه‌های آماده شده را در مقداری روغن سرخ کنید و نوش جان بفرمایید.

مواد میانی کبه

نکات تهیه کبه عراقی

برای نگهداری طولانی مدت، کبه‌ها را داخل کیسه یا ظرف در بسته در فریزر نگهداری کنید. برای اینکه کبه‌ها به هم نچسبند اول آن‌ها را در سینی بچینید و مدتی در یخچال یا فریزر قرار دهید تا خنک شوند سپس آن‌ها را بسته بندی و به فریزر منتقل کنید