کیک هل و وانیل بسیار لطیف و مرطوب است و طعم هل و وانیل خیلی ملایمی دارد. کیک هل و وانیل نوعی پوند کیک (pound cake) است. پوند کیک ها در اصل به کیک‌هایی گفته می‌شده که در آنها یک پوند (واحد وزن) از هر یک از چهار ماده اصلی، یعنی آرد، شکر، تخم مرغ و کره به کار رفته باشد اما امروزه تعریف آن کمی تغییر کرده است و به هر کیکی گفته می‌شود که وزن نسبتاً برابر از هر کدام از این چهار ماده در آنها به کار رفته باشد.

برای تهیه کیک هل و وانیل مواد به تدریج با هم مخلوط می‌شوند که برای این کار از همزن برقی استفاده می‌شود. در مرحله اول کره و شکر باید مدتی طولانی و با سرعت زیاد همزده شوند تا هوا به خوبی در آن نفوذ کند ولی در مراحل بعدی هم زدن زیادی لازم نیست. در آخر هم مایه در قالب ریخته می شود و روی آن از خلال بادام پوشانده می‌شود. کیک هل و وانیل با خامه و زردآلو طعم خیلی خوبی پیدا می‌کند. اما شما می‌توانید آن را به تنهایی یا همراه با توت فرنگی هم سرو کنید.

طرز تهیه کیک هل و وانیل

فر را از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. کف قالب لوف با سایز متوسط را با اسپری روغن یا با چند قطره روغن چرب کنید. روی قالب کاغذ روغنی بکشید به طوری که کاغذ دیواره‌ها را بپوشاند و کمی هم از قالب بیرون بزند (برای این که کیک راحت تر از قالب خارج شود). سپس روی کاغذ را هم چرب کنید.

کره و شکر را داخل کاسه‌ای بریزید و ۵ دقیقه با سرعت بالای همزن برقی بزنید تا رنگ آن روشن شود و مخلوط سبکی به دست آید. سپس تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه و مخلوط نمایید.

آرد، بیکینگ پودر، هل و نمک را در ظرف دیگری با هم مخلوط کنید. سپس آن را به تدریج به مخلوط کره اضافه کنید و همزمان با سرعت کم هم بزنید. سپس شیر، خامه، وانیل و عصاره بادام (اختیاری) را هم با یکدیگر مخلوط کنید و به همان ترتیب به مایه اضافه نمایید.

کناره‌های ظرف را با سری همزن پاک کنید و سپس مایه کیک را داخل قالب آماده شده بریزید. سطح مایه را با پشت قاشق صاف کنید. حال خلال بادام را روی سطح کیک بپاشید.

حدود ۱ ساعت آن را در فر بگذارید تا کاملاً پخته شود. وقتی خلال دندانی را در کیک فرو می‌کنید باید تمیز بیرون بیاید و چیزی از مایه کیک به آن نچسبد. بعد از بیرون آوردن قالب از فر ۱۰ دقیقه اجازه بدهید خنک شود سپس کیک را از قالب خارج کنید.

کیک هل با خلال بادام

وقتی کیک خنک شد کاغذ روغنی را جدا کنید. کیک را برش بزنید و روی آن را با اسپری خامه و زردآلو تزیین کنید و نوش جان بفرمایید.

کیک با خامه و زردآلو