13 دسامبر در تقویم سوئد به عنوان یک جشن ملی به ثبت رسیده. مردم این کشور در این روز نان زعفرانی درست می کنند و نزدیک شدن کریسمس، جشنواره نور و روز سنت لوسیا رو جشن می گیرند. سنت لوسیا یه قدیس ایتالیاییه که در گذشته به کاتولیک های فراری کمک می رسونده. در  روز سنت لوسیا دختران لباس های سفید با کفش قرمز می پوشند و وظیفه درست کردن نون زغفرونی رو به عهده دارند. این نون به شکل حرف S پخته میشه و از اول اسم دختر قدیس گرفته شده.

نان زعفرانی مثل نان شیر ژاپنی یا شیرمال جز نان های حجیم به حساب میاد و استفاده ازخمیر مایه تازه در اون خیلی مهمه. این نان بافت نرم و لطیفی داره و به دلیل داشتن زعفران خیلی هم خوش عطر و بو هست به همین جهت برای استفاده به عنوان نان صبحانه خیلی عالیه. درسته که این نان محلی کشور سوئده اما هیچ مرزی نمی تونه جلوی درست کردن خوراکی های خوشمزه رو بگیره، بنابراین شما هم آماده پختن یک نان خانگی جدید، خوش عطر و خوش طعم باشید.

طرز تهیه نان زعفرانی

مرحله اول: گرم کردن شیر، زعفران و شکر و اضافه کردن مخمر

داخل یک قابلمه کوچک شیر، زعفران و یک قاشق چایخوری شکر را گرم کنید. سپس آن را هم زده تا شکر کاملا حل شود. بگذارید تا کمی خنک شود با دست آن را امتحان کنید که شیر داغ نباشد و فقط کمی گرم باشد. سپس مخمر را به شیر گرم اضافه کرده و 5 تا 10 دقیقه زمان دهید تا پف کند و عمل بیاید.

  گرم کردن شیر و زعفران   پف کردن خمیر ماسه  

مرحله دوم: درست کردن خمیر

داخل یک ظرف 3 پیمانه آرد، 1/4 پیمانه شکر، نمک و هل آسیاب شده را با هم مخلوط کنید. وسط آرد را گود کنید و مایع آماده شده شیر و مخمر، تخم مرغ، کره و خامه ترش را وسط آن بریزید. سپس مواد را کاملا با هم ترکیب کنید. اگر دستگاه میکسر دارید از آن کمک بگیرید و الا با دست خمیر را به خوبی ورز دهید. این کار را به آرامی انجام داده و هر دفعه یک قاشق غذاخوری آرد به خمیر اضافه کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که خمیر به دست نچسبد.

  ترکیب مواد خشک، خامه و محلول شیر برای خمیر نان زعفرانی   خمیر ایده آل نان زعفرانی  

اکنون خمیر آماده شده را چانه کنید و داخل یک ظرف بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید و یک تا دو ساعت در محیط گرم قرار داده تا حجم آن دو برابر شود و به اصطلاح خمیر ور بیاید.

  افزایش حجم خمیر پس از استراحت  

مرحله سوم: شکل دهی به خمیر نان زعفرانی

وقتی حجم خمیر دو برابر شد آن را به آرامی ورز دهید تا پف آن بخوابد. یک مقدار از خمیر را به وزن 60 تا 70 گرم برداشته و گرد کنید. سپس آن را به شکل یک مار 14 اینچی در بیاورید. سپس از هر دو سمت انتهایی لوله کرده و به شکل حرف اس دربیاورید و روی سینی فر که کاغذ روغنی گذاشته اید، قرار دهید. با بقیه خمیر نیز همین کار را انجام داده تا خمیر شما تمام شود.

  نواری کردن خمیر   شکل دهی به فرم S  

مرحله چهارم: استراحت دوم خمیر و پخت نان

پس از اینکه همه خمیر ها را شکل دادید مجدد روی آن را با سلفون بپوشانید تا استراحت دوم خود را انجام دهند. برای این کار بین 30 تا 60  دقیقه زمان لازم است. به کمک یک فرچه تخم مرغ هم زده را روی نان ها بمالید و روی دو قسمت بالایی و پایینی نان یعنی در مرکز مارپیچ ها، یک عدد کشمش قرار دهید. فر را با دمای 400 درجه فارنهایت یا 205 درجه سانتی گراد روشن کنید و سینی را داخل آن قرار دهید.

  زدن رومال   پذاشتن کشکش  

10 تا 15 دقیقه زمان لازم است تا نان ها طلایی و قهوه ای شده و آماده شوند. البته این زمان به دمای فر نیز بستگی دارد. پس از آماده شدن نان ها آن ها را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند.

 

نکات کلیدی برای پخت نان زعفرانی

- شما می توانید خمیر این نان را از شب قبل آماده کرده و داخل یخچال بگذارید و روز بعد آن را پخت کنید.

 

- برای اینکه بفهمید خمیر شما عمل آمده یا نه، آن را فشار دهید اگر زمان زیادی طول کشید که فرورفتگی خمیر برگردد خمیر شما عمل آمده است.

  -  به جای  خامه ترش در صورت دسترسی می توانید از پنیر کوارک استفاده کنید.   - این دستور از وبسایت simplyrecipes ترجمه شده است.